آشفته‌بازار آبی

دنیای اقتصاد: آشفته، سردرگم و کلافه‌کننده؛ این کوتاه‌ترین شرح ممکن از وضعیت این روزهای باشگاه استقلال است. آبی‌پوشان بر خلاف همه خوشبینی‌هایی که قبل از شروع لیگ نسبت به مسابقات این فصل داشتند، لیگ شانزدهم را اصلا خوب شروع نکردند. هفت هفته طول کشید تا اولین پیروزی استقلال ثبت شود و هشت هفته بعد، آنها در حالی نیم‌فصل اول را به پایان رساندند که تنها پنج برد به دست آورده بودند. نگاهی به جدول رده‌بندی نشان می‌دهد همین پیروزی‌ها هم عمدتا برابر رقبای ضعیف به دست آمده است. در حال حاضر چهار تیم از پنج تیمی که به استقلال باخته‌اند به ردیف روی پله‌های دوازدهم تا پانزدهم جدول قرار گرفته‌اند؛ پدیده، سیاه‌جامگان، سایپا و صبای قم! تنها پیروزی بزرگ استقلال تا اینجا، برتری برابر ذوب‌آهن بوده؛ بردی که با استفاده از شکاف وحشتناک رخ داده بین کادرفنی و مدیریت باشگاه اصفهانی به‌دست آمد.

فقط در نظر داشته باشید که آن بازی، آخرین حضور یحیی گل‌محمدی روی نیمکت ذوب بود و او به دلایلی که هرگز مشخص نشد به رشید مظاهری و مهدی رجب‌زاده بازی نداد! استقلال در حال حاضر با ۲۲امتیاز روی پله هفتم قرار گرفته و ۱۰امتیاز با صدر جدول فاصله دارد. طعنه‌آمیز اینکه فاصله آنها تا اولین تیم حاضر در منطقه سقوط یعنی سایپا هم همین ۱۰امتیاز است و تازه سایپا هنوز یک بازی عقب‌افتاده دارد! همه اینها یعنی آنکه استقلال نیم‌فصل خوبی را پشت‌سر نگذاشت و حتی با وجود نمایش ستایش‌برانگیزی که این تیم همراه با جوانان پرانگیزه‌اش در اصفهان ارائه داد، خیلی سخت می‌توان به آینده آبی‌ها امید بست. ‌ای کاش اما همه مشکلات این تیم بزرگ و محبوب، ریشه «فنی» داشت و همین‌قدر ملموس بود. استقلال در حال حاضر با مصائب سردرگم‌کننده‌ای دست به گریبان است که انگار راه فراری از آنها وجود ندارد.

لیست خروجی؛ جنجال کامل

اگرچه باشگاه استقلال اصرار دارد فعلا اسامی بازیکنان قرار گرفته در لیست مازاد این تیم را منتشر نکند، اما گمانه‌زنی‌های غیررسمی زیادی در این مورد وجود دارد. به‌طور مثال تقریبا همه رسانه‌ها خبر داده‌اند فرشید باقری و امین حاج‌محمدی در لیست مازاد هستند؛ بازیکن اول ناگهان به شکلی عجیب در فصل نقل‌وانتقالات مطرح شد و دستمزد ۱۵۰میلیونی‌اش در صبا به ۹۵۰میلیون در استقلال ارتقا یافت و بازیکن دوم هم با وجود داشتن قرارداد یک میلیارد و ۱۰۰میلیونی، یک دقیقه هم برای آبی‌ها به میدان نرفت! به اینها اضافه کنید بختیار رحمانی را که قراردادی یک میلیارد تومانی با استقلال بست و پیراهن شماره هفت فرهاد مجیدی را هم به او بخشیدند، اما کیفیت نازلش صدای همه منتقدان را درآورد و حالا هم انگار رفتنی شده. باز خوب است این چند نفر تکلیف‌شان را می‌دانند و در نهایت جدایی‌شان باعث انتقاد از کیفیت فنی علیرضا منصوریان می‌شود، داستان یکی مثل مهدی رحمتی که در هزارتوی ابهام فرو رفته و فعلا قابل حل به نظر نمی‌رسد. عصر سه‌شنبه در حالی که سرمربی و مدیرعامل استقلال در جلسه مشترک به سر می‌بردند، هر لحظه اخبار ضدونقیضی در مورد آینده رحمتی منتشر می‌شد. عده‌ای از قرار گرفتن نام او در لیست مازاد خبر دادند و عده‌ای دیگر این موضوع را تکذیب کردند. بعضا حتی گفته می‌شود اسم رحمتی بنا به توصیه برخی‌ها از لیست مازاد خارج شده، اما از همه جالب‌تر اظهارنظر مدیرعامل باشگاه بود؛ جایی که رضا افتخاری علنا در رسانه‌ها گفت رحمتی باید اخلاقش را درست کند تا در استقلال بماند!

لیست ورودی؛ دشواری محض

استقلالی‌ها البته برای تقویت تیم‌شان جذب چند مهره را هم مد نظر دارند. آنچه به‌طور رسمی اعلام شده، تلاش برای استخدام نفراتی مثل پژمان منتظری، ایمان مبعلی و سجاد شهباززاده است؛ نفر اول وضعیت مبهمی در قطر دارد و هنوز از قراردادش با باشگاه فعلی مدتی باقی مانده، نفر دوم تحت قرارداد نفت تهران است و جدایی‌اش صرفا با رضایت علی دایی ممکن خواهد بود که البته سخت است بعد از آن کشمکش‌ها با منصوریان به راحتی با جدایی ایمان کنار بیاید، نفر سوم هم که ماه‌ها است به تقاضای استقلالی‌ها جواب سر بالا می‌دهد. شهباززاده تا زمانی که در لیگ ترکیه فقط یک سکونشین بود، می‌گفت به پیشرفتش فکر می‌کند و به استقلال برنمی‌گردد؛ حالا که او بازی کرده و یک گل هم به گالاتاسرای زده مسلما جذبش سخت‌تر خواهد بود. به علاوه باید دید آیا جذب این بازیکنان می‌تواند مشکلات فنی استقلال را حل کند یا نه؟ یادمان باشد آبی‌ها ابتدای فصل هم به شدت از خریدهای‌شان راضی بودند، اما در ادامه اوضاع مطابق انتظار آنها پیش نرفت.