ایران، قهرمان کشتی‌فرنگی جام تختی

تیم‌ملی کشتی‌فرنگی ایران با برتری مقابل گرجستان، قهرمان سی‌وهفتمین دوره رقابت‌های بین‌المللی جام تختی شد. در پایان رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی که با حضور گسترده علاقه‌مندان به کشتی در سالن شهید بهشتی مشهد مقدس برگزار شد، تیم‌های ایرانA و گرجستان در دیدار فینال به مصاف هم رفتند که در پایان تیم ایرانA موفق شد با نتیجه ۷ بر یک به برتری برسد و جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر ببرد. هدایت تیم ایرانA را علی اشکانی، سرمربی تیم‌ملی کشتی‌فرنگی بر عهده داشت. نتایج دیدارهای انفرادی مصاف تیم‌های ایرانA و گرجستان به این ترتیب بود: وزن ۵۹ کیلوگرم: محمد نوربخش ۵ - راماز سورمانیدزه ۴، وزن ۶۶ کیلوگرم: محمد الیاسی ۸ - تورنیک جانگووادزه ۵، وزن ۷۱ کیلوگرم: افشین بیابانگرد ۵ -آنتون ماماگیشویلی صفر، وزن ۷۵ کیلوگرم: رسول گرمسیری ۴- گوگا آپریاماشویلی یک، وزن ۸۰ کیلوگرم: یوسف قادریان ۳ - تورنیکی زاماشویلی صفر، وزن ۸۵ کیلوگرم: سامان عزیزی ۷ -گیورگی تریکیدزه ۲، وزن ۹۸ کیلوگرم: سید مصطفی صالحی‌زاده ۱ - ماته سوپادزه ۱ (برنده)، وزن ۱۳۰ کیلوگرم: بهنام مهدی‌زاده ۵ - واسیل امیرشویلی صفر.

در مسابقه فینال سالن شهید بهشتی مشهد مقدس مملو از جمعیتی بود که یکصدا فرنگی‌کاران ایران را مورد تشویق قرار دادند. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی کشورمان در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها حضور پرشمار تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقات را دلیل کیفیت بالای این تورنمنت دانست. خادم در مورد سطح کیفی این رقابت‌ها به خبرگزاری تسنیم گفت: «در شرایطی که بسیاری از کشورها با مشکلات اقتصادی دست به گریبانند و به همین علت فدراسیون‌های کشتی و به‌طور کلی ورزش آنها نیز تحت فشار است، حضور ۲۵ تیم خارجی در جام تختی نشان‌دهنده سطح مطلوب این رقابت‌هاست. به لحاظ تعداد کشتی‌گیر مسابقات امسال، طی چند دهه‌ای که جام تختی و قبل از آن تورنمنت‌های دیگر داشتیم بالاترین میزان شرکت‌کننده را داشته است. در سه سال گذشته حدود ۱۵ تا ۱۶ کشور در این مسابقات حضور داشتند و برخی تیم‌‎ها با یک یا دو کشتی‌گیر می‌آمدند اما چون مسابقات در این دوره تیم به تیم است همه با ترکیب کامل حضور داشتند. تیم به تیم کردن رقابت‌ها باعث جذابیت می‌شود و حضور این تیم‌ها جایگاه ویژه‌ای به جام تختی در دنیا می‌بخشد.»

خادم درخصوص وضعیت تیم‌ملی کشتی‌فرنگی و انتقاداتی که به عملکرد علی اشکانی سرمربی تیم می‌شود، گفت: «باید اجازه دهیم کشتی‌فرنگی و علی اشکانی مسیر خودش را با حوصله طی کند. این رشته باید ترکیب خودش را هم در سطح کادر فنی و هم کشتی‌گیران پیدا کند و زمان لازم دارد که این کار صورت بگیرد. سرمایه‌ای مانند محمد بنا به‌سادگی برای کشور به‌وجود نیامده و سال‌ها فراز و نشیب‌هایی طی کرد تا از آن پختگی برخوردار شد و اگر کس دیگری هم بخواهد به آن حد برسد و رشد کند باید این فرازونشیب‌ها را طی و تحمل کند و به آن سعه‌صدر و حوصله برسد و این کار آسانی نیست.» رئیس فدراسیون کشتی درخصوص مسابقات جام‌جهانی که قرار است در کرمانشاه برگزار شود، نیز گفت: «فکر می‌کنم با استقبالی که مردم دارند یک خاطره به یاد ماندنی برای ایران و کرمانشاه رقم بخورد؛ اما فکر می‌کنم کار سختی را در پیش داریم. با خبری که از ترکیب تیم‌های آمریکا، روسیه و گرجستان دارم و با مصدومیتی که در بعضی از اوزان تیم ایران دارد، کار دشواری را در جام‌جهانی آزاد پیش‌رو خواهیم داشت. برای میزبانی جام‌جهانی کشتی‌فرنگی هم در حال بررسی هستیم و به‌زودی اطلاع می‌دهیم.»