بازی بزرگ، با کمترین آورده مالی

دنیای اقتصاد: در جذاب‌ترین بازی هفته دوم لیگ هفدهم، روز پنج‌شنبه تراکتورسازی و پرسپولیس در ورزشگاه یادگار امام تبریز به مصاف هم رفتند که این بازی مهیج در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به سود شاگردان برانکو به پایان رسید. از نظر فنی، این پیروزی برای پرسپولیس ثبات‌بخش بود. آنها که هفته اول برابر فولاد هم یک پیروزی آسان به‌دست آورده بودند، حالا با این برد نشان دادند مثل فصل گذشته روی جمع‌آوری امتیازات ابتدای فصل حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند؛ فرمولی که فصل گذشته مقتدرانه‌ترین قهرمانی دو دهه اخیر فوتبال ایران را هم برای سرخپوشان تهرانی به همراه آورده بود. به علاوه فراموش نکنیم حداقل روی کاغذ، این اولین بازی بزرگ فصل پرسپولیس بود که با موفقیت پاس شد. حالا برنامه آنها تا پایان هفته ششم کمی ملایم‌تر است و بازی بزرگ بعدی در هفته هفتم برابر سپاهان اصفهان از راه خواهد رسید. در آن سوی میدان اما تراکتورسازی برابر پرسپولیس نتوانست نمایش مورد قبولی ارائه دهد. تیم تبریزی هفته گذشته مقابل استقلال خوزستان عالی بازی کرد و تنها روی بدشانسی تن به شکست داد، اما این بار شرایط فرق می‌کرد و این تیم در حضور حدود ۵۰هزار هوادارش، اغلب دقایق بازی را مقهور پرسپولیس بود. یحیی گل‌محمدی که در این بازی برای اولین بار طعم شکست برابر برانکو را چشید، حالا درمی‌یابد که این فصل با جوانانش کار سختی دارد. تراکتور در نقل‌وانتقالات تابستانی از جذب بازیکن محروم بود و آنها مجبورند تا زمستان و باز شدن دوباره پنجره، بازیکنان فعلی را به نحوی مدیریت کنند.

اتفاق عجیب اقتصادی

این بازی اما گذشته از همه ابعاد فنی و حاشیه‌ای‌اش، با رخدادهای اقتصادی عجیبی نیز همراه بود. مهم‌ترین اتفاقی که در این بازی رخ داد، حذف لوگوی «همراه اول» از روی پیراهن سرخ‌های تهرانی و تبریزی بود. این در حالی است که فعالیت سامانه پیامکی ۳۰۹۰ زیر نظر اپراتور مزبور انجام می‌شود، اما در این بازی فقط شماره سامانه بدون ذکر نام همراه اول روی پیراهن‌ها دیده می‌شد. دیروز شیرازی، مسوول اسپانسر این سه تیم در مورد اتفاق رخ داده به خبرگزاری فارس گفت: «قرارداد ما برای تبلیغ روی پیراهن برای دو سال بود که مدت آن تمام شد و حالا باید مذاکرات جدیدی برای ادامه همکاری به این شکل صورت بگیرد.

بحث همکاری ۳۰۹۰ با دو باشگاه پرسپولیس و استقلال بحث مجزایی نسبت به همکاری با همراه اول است. اما باید مذاکرات جدیدی برای قرارداد دو سال بعد صورت بگیرد. اگر این مذاکرات با توافقات نهایی همراه بود تبلیغ همراه اول روی پیراهن دو تیم درج خواهد شد وگرنه اگر این اتفاق رخ ندهد با برندها و شرکت‌های دیگر مذاکره خواهیم کرد.» شیرازی در ادامه راجع‌ به منتفی شدن برگزاری دربی دوستانه بین هفته‌های دوم و سوم لیگ برتر هم حرف‌هایی می‌زند که شاید نشان‌دهنده عمق اختلاف اسپانسر با سرخابی‌ها باشد: «پیشنهادهایی داده شد تا دربی را بین هفته دوم و سوم برگزار کنیم، اما به نظر می‌رسد این دو باشگاه منتظر هستند یک چمدان پول از آسمان برایشان بیفتد، یا اینکه فقط از مردم کمک بگیرند تا مشکلات‌شان حل شود، این شکل خوبی نیست.»

بدون تبلیغات محیطی

از دیگر نکات عجیب بازی تراکتورسازی و پرسپولیس می‌توان به فقدان تبلیغات محیطی اشاره کرد. در این بازی فقط تابلوهای مربوط به سامانه پیامکی و حمایت مستقیم از سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی در اطراف زمین دیده می‌شد و این یعنی هنوز خبری از توافق جدید در این زمینه نیست. واضح است که سپری شدن هر هفته بدون جذب آگهی‌های محیطی جدید، به منزله ضرری هنگفت برای باشگاه‌های کشور است. در مجموع به نظر می‌رسد بازی بزرگ هفته بدون لوگوی اپراتور حامی و نیز تبلیغات محیطی، آورده مالی چندانی برای سرخ‌های محبوب تهران و تبریز نداشته است.

اسپانسر تراکتور عوض شد؟

اتفاقات عجیب این بازی اما به همین‌جا ختم نشد. هفته گذشته رسانه‌ها از توافق باشگاه تراکتورسازی با یک شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای برای درج نام آن روی پیراهن سرخپوشان تبریزی خبر دادند و حتی تصاویر مربوط به آن هم منتشر شد. با وجود این دیروز نام یک اسپانسر دیگر که سیم‌کارت‌های هواداری تراکتور را به فروش می‌رساند روی پیراهن این تیم دیده شد که واقعا عجیب بود.

نتایج سایر مسابقات

در دیگر مسابقات روز اول از هفته دوم لیگ هفدهم اما سایپا توانست با علی دایی نفت آبادان را در یک بازی پرگل و دیدنی با حساب ۳بر۲ از پیش رو بردارد. سپیدرود در رشت ۲ بر یک به سیاه‌جامگان باخت تا وضعیتش خیلی زود بحرانی شود. همچنین نفت تهران هم در اوج بلاتکلیفی یک مساوی ارزشمند یک - یک در زمین فولاد گرفت. سایر مسابقات این هفته دیشب برگزار شد.