این بازی «صوری» نیست!

دنیای اقتصاد: در آخرین دیدار از مرحله گروهی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه در آسیا امروز ایران و سوریه مقابل هم قرار می‌گیرند. با وجود صعود زود هنگام ایران به جام‌جهانی، سوریه برای نخستین بار شانس بسیار بالایی برای صعود دارد و برای تحقق این مهم به آب و آتش خواهد زد. با تساوی ایران برابر کره‌جنوبی در بازی نهم، کره‌ با ۱۴ امتیاز در رده دوم گروه قرار گرفت. از طرفی ازبکستان که امیدوار بود با پیروزی برابر چین به رده دوم صعود کند، از این تیم شکست خورد تا با پیروزی دور از انتظار سوریه برابر قطر، سوریه و ازبکستان جای خود را عوض کنند و سوریه با ۱۲ امتیاز و تفاضل گل مثبت یک در رده سوم جای بگیرد. تیم‌ملی ایران با وجود ۱۰ نفره شدن توانست از پس کره‌جنوبی و ۶۶ هزار هوادار این تیم در سئول برآید و به روند گل نخوردن و نباختن در انتخابی جام‌جهانی ادامه دهد.

تیم کی‌روش برای تکمیل رکورد بی‌نظیر خود یک بازی دیگر پیش‌رو دارد و این بار انگیزه دیگری به ‌جز ادامه رکوردشکنی خواهد داشت. مرد پرتغالی ابتدا بازیکنانش را برای جبران تساوی بازی رفت در مالزی به میدان می‌فرستد تا یک بار دیگر قدرت خود را به رخ تیمی بکشد که زمان زیادی از بازی رفت، به‌خاطر وقت‌کشی آنها از دست رفت. کی‌روش همچنین باید تیمش را از هرگونه اتهامی هم مبرا کند. تیم‌هایی مانند کره‌جنوبی و ازبکستان نگران هستند که ایران در این بازی با قدرت کامل به میدان نرود و نهایتا نتایج به گونه‌ای رقم بخورد که سوریه برای نخستین بار راهی جام‌جهانی شود. ملی‌پوشان ایران تلاش زیادی می‌کنند که از حیثیت تیمی خود دفاع کنند و اجازه هیچ گونه اتهام‌زنی را به کسی ندهند. تیم‌ملی در این بازی، سعید عزت‌اللهی را به دلیل اخراج مقابل کره‌جنوبی در اختیار ندارد اما سردار آزمون که در بازی قبل محروم بود، مشکلی برای حضور در این مسابقه ندارد. همچنین کاروان تیم‌ملی سوریه درحالی به ایران سفر کرده که عمر میدانی، مدافع تاثیرگذار این تیم با وجود تلاش پزشکان به مسابقه امشب نرسید و غایب خواهد بود.

سوریه؛ بی‌تاب صعود

شرایط خاص سوریه باعث شده است مردم این کشور حالا با رویای اولین صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی شب‌ها را به صبح برسانند؛ رویایی که حالا بیش از هر زمان دیگری در دسترس به‌نظر می‌رسد. از چند روز پیش کمپین‌هایی در شبکه‌های مجازی میان طرفداران سوریه به راه افتاده تا طرفداران با حضور در میادین مختلف و معروف شهرهای این کشور بازی با ایران را از طریق پرده‌های نمایشی که نصب شده به‌صورت مستقیم تماشا و با برتری احتمالی سوریه و صعود رویایی به جام‌جهانی جشن و پایکوبی به راه بیندازند. با این وجود تیم‌ملی ایران به هیچ‌وجه قصد کوتاه آمدن از کسب هر سه امتیاز این بازی را ندارد؛ به‌خصوص که رفتار زشت سوری‌ها در بازی رفت حسابی کارلوس کی‌روش را عصبانی کرد و او هم آدمی نیست که چنین مسائلی را به راحتی فراموش کند. کی‌روش که استاد راه انداختن جنگ‌های روانی است، به راحتی می‌تواند تیمش را برای این مسابقه تهییج کند و به‌نظر می‌رسد لااقل از نظر انگیزشی جای نگرانی نداشته باشیم. یادمان باشد رکورد تاریخی گل نخوردن تیم‌ملی هم امشب می‌تواند «ابدی» شود.

پاداش به گلزن احتمالی سوری

شرایط خاص و بی‌نظیر سوریه برای صعود به جام‌جهانی اما، جنب‌وجوش عجیبی را در سطح این کشور به‌وجود آورده است. «ایسنا» با اشاره به یک مورد جالب نوشت: یک رستوران‌دار سوریه‌ای در اقدامی جالب اعلام کرد به هر بازیکنی که دروازه تیم‌ملی فوتبال ایران را باز کند، نیم میلیون لیره جایزه می‌دهد. البته این مبلغ به پول ما حدود سه‌ونیم میلیون تومان است که شاید عدد هنگفتی محسوب نشود، اما با در نظر گرفتن شرایط خاص سوریه می‌توان از چنین اخباری به عمق شور و هیجان مردم این کشور برای راهیابی به جام‌جهانی پی برد.