پرونده سرمربی پرتغالی سال‌های پیش پرسپولیس، جنجالی‌ترین پرونده همه این سال‌هاست. مانوئل ژوزه پس از کنار رفتن عجیب و غریبش از نیمکت سرخپوشان پایتخت و پس از آن خروج از ایران و شکایت از پرسپولیس به فیفا، توانست این تیم را با محکومیتی سنگین مواجه کند. حالا این باشگاه درحالی باید مبلغ کلانی را به حساب این مربی واریز کند که منشا این ماجرا از بی‌تدبیری مدیران بعد از خود در بزرگ شدن ابعاد این پرونده می‌گوید. محمد رویانیان که در زمان شروع کار ژوزه مدیر عامل این باشگاه بوده به طرز شگفت‌آوری مدعی است مشخص نیست این مرد پرتغالی چگونه به فوتبال ایران آمد و چطور بعد از آن از دنیای مربیگری خداحافظی کرد.

رویانیان به‌دنبال افشاگری در پرتغال!

سردار رویانیان درمراسم جشن تولد علی پروین که سه‌شنبه شب برگزار شد درخصوص چگونگی به‌وجود آمدن این پرونده و محکوم شدن باشگاه به پرداخت رقم هنگفت گفت: «یک جریانی وقتی ما جوان بودیم می‌گفتند و آن این بود که قاتل بروسلی معلوم نشد کیست! اکنون مانوئل ژوزه شده بروسلی و همه به‌دنبال قاتل او هستند. بی‌انصافی زیاد می‌شود و چهار پنج سال است که اسم او شده مستمسکی برای اینکه مدیران قبلی را بکوبند. مطمئن باشید ما هم یک روز می‌توانیم صحبت‌هایی کنیم و اسناد و مدارکی ارائه دهیم.» رویانیان در مورد نحوه آمدن و رفتن این مربی نیز حرف‌های جالبی می‌زند: «سوال من این است که چه کسی ژوزه را آورده، به چه شکلی آمده و این مهم است و به چه نحوی انتخاب شده و چه کسی او را آورده است. قراردادی با او بسته شده و چه اتفاقی افتاد که ما محکوم شدیم؟ من جایی حرف می‌زنم که آدم‌های منصف روبه‌روی من باشند یا کنارم باشند و از من سوال می‌کنند نه کسانی که منفعت دارند.» رویانیان حرف‌هایش هم از جنس مدیریتش است. او می‌خواهد پرتغالی‌ها را متوجه رفتار زشت ژوزه کند: «من صادقانه و خالصانه بگویم حتی من دنبال این بودم تا با شبکه‌ای پرتغالی صحبت کنم و به مردم پرتغال بگویم که اجازه ندهند فردی مثل ژوزه از اسم شما استفاده کند و خودش را یک پرتغالی مثلا اسطوره بداند. ایشان واقعا نامردی کرد.»

تمجید عابدینی از مدیریت طاهری

در همین حال رئیس پیشین فدراسیون فوتبال و مدیرعامل اسبق پرسپولیس با تمجید از مدیریت فعلی این باشگاه تهیه مبلغ جریمه مانوئل ژوزه را هنر مدیریت طاهری دانست و از او تمجید کرد. امیرعابدینی در این مورد به «ایسنا» گفت: «اعتقاد دارم طاهری در باشگاه پرسپولیس عملکرد خیلی خوبی داشته است. آن زمانی که آقای ژوزه از باشگاه پرسپولیس جدا شد، قیمت یورو حدود ۱۳۰۰ تومان بود. همان روز باید فکر می‌کردیم و این مبلغ را می‌دادیم. حالا این پول انباشته شده و به زمان آقای طاهری رسیده است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس هم حالا باید با یوروی حدود ۵۰۰۰ تومانی این مبلغ را پرداخت کند. مدیریت پرسپولیس در مورد تهیه این مبلغ سنگین واقعا عملکرد خوبی داشته است. »

روزهای بی‌پولی در پرسپولیس

مدیران باشگاه پرسپولیس توانستند طلب یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورویی مانوئل ژوزه را فراهم کنند. مبلغ سنگینی که از بودجه فصل جاری این باشگاه برداشت شده است تا آنها برای پرداخت مطالبات فصل جاری بازیکنان و اعضای کادر فنی خود به مشکل بخورند. آنها به وکیل قانونی مانوئل ژوزه پیغام داده‌اند تا شماره حسابش را برای واریز پول اعلام کند. پندار خمارلو مدیر روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس اخیرا در مورد شرایط مالی فعلی باشگاه بعد از پرداخت شدن طلب ژوزه گفته بود: «واقعا پول نیست و وضع مالی خراب است، پرداخت هفت، هشت میلیارد تومان پول ژوزه چیز کمی نیست اما توانستیم این کار را انجام بدهیم. هیچ پولی از سوی وزارت ورزش و دولت در پرونده ژوزه به ما پرداخت نشد. ما این پول را از طرف اسپانسر تامین کردیم. خوشبختانه سندهای مالی و مبالغی که در باشگاه پرسپولیس هزینه می‌شود شفاف است.» فدراسیون فوتبال نیز برای دومین بار درخواستی کتبی را به باشگاه پرسپولیس ارسال کرد تا رونوشتی از رای نهایی پرونده مانوئل ژوزه را که مسوولان این باشگاه مدعی شده‌اند صادر شده، به فدراسیون بدهند. این درحالی است که پس از گذشت یک هفته از این درخواست، پرسپولیسی‌ها پاسخی درخصوص این نامه نداده‌اند و مانند بار اول، بازهم درخواست فدراسیون فوتبال را بی‌پاسخ گذاشتند.