پیام فارسی برای طارمی

برای از بین بردن مرزها و نفوذ فرهنگی، گاهی هنر و ورزش می‌توانند بهترین و کم‌هزینه‌ترین ابزار باشند. اگر شک دارید، تاثیر درخشش‌های مهدی طارمی بر مردم بندر پورتو را ببینید؛ کسانی که پلاکارد حاوی نوشته فارسی به ورزشگاه می‌آورند و از طارمی پیراهنش را طلب می‌کنند. حالا این رویکرد به صفحه فارسی توییتر رسمی باشگاه هم تسری پیدا کرده است. این صفحه بعد از بازی با پورتو در مطلبی به زبان فارسی نوشت: «طارمی به آتش کشید؛ یک گل و یک پاس گل با کلاس. او یک اژدهای واقعی است.» طبیعی است که همه ما از این بازتاب‌ها لذت می‌بریم و کمی هم احساس غرور می‌کنیم. به امید تکرار هنرنمایی‌های مهدی.

آیا او بزرگ‌ترین لژیونر ایران می‌شود؟

مهدی طارمی در مسیری حرکت می‌کند که می‌تواند این بازیکن را تبدیل به بزرگ‌ترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران کند. صد البته مهاجم بوشهری در این مورد رقبای سرسختی دارد. علی دایی در آرمینیا بیله‌فلد، هرتابرلین و بایرن‌مونیخ روزگار خوبی داشت. علی کریمی یک فصل درخشان را در بایرن پشت سر گذاشت. از همه اینها بهتر، مهدی مهدوی‌کیا بود که چیزی حدود یک دهه در تیم بزرگ هامبورگ درخشید و از نظر تداوم، واقعا بی‌نظیر و ستودنی بود. همین حالا سردار آزمون را هم داریم که انصافا هنوز همه پتانسیل او به فعل نرسیده است. با این همه، واقعا طارمی ظرفیت ایستادن بر قله را دارد. او راحت گل می‌زند، پاس گل می‌دهد، پنالتی می‌گیرد، استرس بازی‌های بزرگ را ندارد و در مسابقات ملی و باشگاهی به یک اندازه موثر است. شاید اگر طارمی دو سال زودتر راهی اروپا شده بود امروز حتی در نقطه‌ای بالاتر از این قرار داشت، اما همین حالا هم روند او نوید روزهای بهتر را می‌دهد. به نظر می‌رسد مهدی طارمی هنوز قصه‌های زیادی برای تعریف کردن دارد. او فعلا آخرین پرچم‌دار ایرانی فوتبال اروپا است و الحق که کارش را خیلی هم خوب انجام می‌دهد.


   مردی با 30 چشم!

   همیشه روی جلد

Untitled-1

دنیای اقتصاد: مهدی طارمی این روزها به همان اندازه که داخل ایران جذابیت دارد و رسانه‌ها به او می‌پردازند، در پرتغال هم زیر ذره‌بین است. خیلی زیاد پیش می‌آید که تیتر اول یا عکس اصلی روزنامه‌های ورزشی این کشور به مهاجم ایرانی اختصاص بیاید. نشریاتی مثل رکورد یا آبولا در این دو سال به دفعات جلدشان را صرف طارمی کرده‌اند. این موضوع زمانی که مهدی در ریوآوه حضور داشت هم به چشم می‌خورد، اما با پیوستن طارمی به پورتو، به خاطر اهمیت بیشتر این تیم و نیز دستاوردهای بزرگ‌تر ستاره ایران، حضور او روی جلد نشریات پررنگ‌تر هم شده است. در تازه‌ترین نمونه، بعد از درخشش طارمی در بازی اخیر با اسپورتینگ، روزنامه رکورد عکس پرش بلند او را روی جلد برده است. این نشریه با بیان اینکه مهدی طارمی بهترین بازیکن اژدها (پورتو) در این مسابقه بوده، از تیتر «طارمی موشک پرتاب کرد» استفاده کرده است. همزمان با نشریات مکتوب، بازتاب درخشش طارمی در فضای مجازی و سایت‌های خبری هم ادامه دارد. یکی از خبرگزاری‌های پرتغال پس از بازی با اسپورتینگ به طارمی لقب «پاشنه طلا» داد و در مورد او نوشت: «بازیکن ایرانی از تکرار پاس‌های درخشان خسته نمی‌شود. آن پاس گل در بازی با لاتزیو را یادتان هست؟ همان‌طور که دیدیم در این مسابقه هم با یک حرکت پاشنه به عقب این کار را انجام داد. او انگار ۳۰ چشم در سر دارد.» طارمی البته پیش‌تر هم در فصل اول ظهورش در فوتبال ایران، یک پاس بسیار زیبای پشت پا به مرحوم هادی نوروزی داده بود تا معلوم شود حتی پشت سرش هم چشم دارد! پرداختن به درخشش طارمی، تنها محدود به پرتغال هم نمانده و کم‌کم سایر کشورهای صاحب فوتبال نیز به ستاره ایرانی توجه بیشتری نشان می‌دهند. به عنوان مثال به تازگی یک سایت خبری در انگلستان به تندی از باشگاه آرسنال به خاطر عدم جذب طارمی در زمستان انتقاد کرده است. در بخشی از گزارش این رسانه آمده است: «بازیکنی که آرسنال دست رد به سینه او زد، در 9 بازی اخیر، 6 گل زده و 5 پاس گل داده است. این تیم در زمستان می‌توانست مهدی طارمی را بخرد، ولی این کار را انجام نداد و علاوه بر آن فلوریان بلوگان را به صورت قرضی به میدلزبورو فرستاد و اجازه داد که پیر امریک اوبامیانگ به سادگی راهی بارسلونا شود.»