... و حالا تب فوتبال!

اکبرخان محمدی‌ـ دوباره شوروهیجان فوتبال در میان مردم به راه می‌افتد. شنبه روز موعود است. روز شروع ششمین لیگ برتر فوتبال ایران. شاید این اتفاق مردم را از حال و هوایی جام‌جهانی بیرون ببرد. فوتبال ایران بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ دچار افت شد. در کل تب فوتبال با نتایج جام‌جهانی پایین آمد. حتی فصل نقل و انتقالات هم نتوانست این مشکل را حل کند. در حالی که هر سال در فصل نقل و انتقالات مردم با کوچک‌ترین انتقال به وجد می‌آمدند و این موضوع تا مدتی شورهای روزنامه‌های ورزشی می‌شد. اما این بار قضیه فرق می‌کرد. چون تاریخ نقل و انتقالات از سوی فدراسیون تمدید نشد تا بازیکنی مثل گل‌محمدی بدون تیم بماند. حالا با شروع لیگ برتر، همه چیز به قبل از جام‌جهانی برمی‌گردد، به زمانی که فوتبال‌دوستان برای تشویق تیمشان به ورزشگاه‌ها‌ می‌رفتند یا از طریق تلویزیون بازی‌ها را دنبال می‌کردند. این می‌تواند تنها چیزی باشد تا خاطرات تلخ بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۰۶ را از ذهن مردم پاک کند. به هر حال تا ۴۸ساعت دیگر لیگ ایران هم شروع می‌شود. مثل لیگ‌های انگلیس، اسپانیا و آلمان. به غیر از لیگ کالچو ایتالیا، بازی‌های باشگاهی کشورهای معتبر فوتبال شروع شده است. درست است که فقط چند هفته از شروع لیگ‌های دنیا گذشته است، اما جذابیت بازی‌ها آنقدر بالا بوده، که خیلی‌ها مقابل تلویزیون میخ‌کوب شده‌اند.

لیگ آرژانتین هم که در قاره آمریکا جزو معتبرترین لیگ‌های دنیا محسوب می شود، رو به پایان است.

تقریبا ۲۵ هفته از شروع این لیگ می‌گذرد که این موضوع خودش جای سوال دارد. برخلاف لیگ‌های معتبر دنیا، لیگ برتر ایران همیشه با تاخیر شروع می‌شود. فدراسیون فوتبال بعد از جام‌جهانی اعلام کرد که ۱۷مردادماه تاریخ شروع لیگ ششم است، اما بازی‌های تیم‌ملی باعث شد تا فدراسیون فوتبال طبق معمول برنامه‌اش را عقب بیاندازد.

۱۸ شهریور تاریخ نهایی بود که از طرف فدراسیون اعلام شد. به تاخیر انداختن شروع لیگ اوضاع و احوال تیم‌ها را به هم ریخت. تیم‌ها با برنامه‌ریزی مربیان خود تمرینات بدنسازی را تا اوایل مردادماه تمام کردند تا برای شروع لیگ مشکلی نداشته باشند. اما تاخیر یک‌ماهه شروع لیگ باعث شد تا آنها دوباره دست به کار شوند و تمرینات بدنسازی خود را از سر بگیرند. بعضی از تیم‌ها هم ۲بار به اردو رفتند. فیروز کریمی می‌گوید: «این مشکل هرساله ما است. ما مربی‌ها باید ۲بار برنامه اردو بریزیم. ۲بار بدنسازی کنیم. چند بازی تدارکاتی انجام بدهیم تا لیگ شروع شود. برنامه‌ریزی نادرست فدراسیون همیشه تیم‌ها را با مشکل مواجه کرده، هرسال فدراسیون در برنامه‌ریزی‌اش اشتباه می‌کند.» فقط فیروز کریمی نیست که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. نادر دست‌نشان هم که امسال تجربه مربیگری در لیگ برتر را کسب کرده معتقد است که شروع لیگ برتر و تاخیر یک ماهه این مسابقات تمام برنامه‌ریزی‌هایش را به هم ریخته.

ششمین لیگ برتر ایران با حساسیت ویژه‌ای شروع می‌شود. در این هفته پرسپولیس یکی از مدعیان قهرمانی باید با ابومسلم رقیب دیرینه خود که به گربه سیاه معروف است، بازی می‌کند. این بازی در ورزشگاه ثامن‌مشهد انجام می‌شود و پرسپولیسی‌ها دوست دارند با دنیزلی، سرمربی جدید خود که در فصل جدید به جای آری‌هان روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند، این بازی را ببرند.

در طرف دیگر هم ابومسلمی‌ها همیشه در مشهد یقه پرسپولیس را گرفته‌اند. اما درست بعد از این بازی استقلال دیگر مدعی قهرمانی باید با ذوب‌آهن حریف سر سخت اصفهانی روبه‌رو شود. استقلالی‌ها در فصل جدید خیلی از بازیکنان فصل گذشته را از دست داده‌اند. آنها حتی قلعه‌نویی را روی نیمکت ندارند و شرایط این تیم کاملا عوض شده است. در طرف دیگر هم ذوبی‌ها همیشه نشان‌ داده‌اند که حریف سختی برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس هستند. به هر حال این بازی‌ها با خود کری‌خوانی میان بازیکنان و مربیان را می‌آورند. مهم‌ترین اتفاق هفته اول لیگ برتر تغییر ساعت بازی برق شیراز - راه‌آهن و فجر سپاسی با پاس است. این بازی‌ها به خاطر نداشتن نور کافی ورزشگاه حافظیه یک ساعت زودتر برگزار می‌شوند.

برنامه هفته اول لیگ برتر

*ابومسلم - پیروزی (۳۰/۱۵ - ورزشگاه ثامن مشهد)

*سایپا - فجرسپاسی (۳۰/۱۵- ورزشگاه انقلاب کرج)

*فولاد سپاهان - ملوان (۳۰/۱۵ ورزشگاه نقش جهان اصفهان)

*پیکان - فولاد خوزستان (۳۰/۱۵ ورزشگاه ایران‌خودرو)

*استقلال اهواز - صباباتری (۴۰/۱۷ ورزشگاه نفت اهواز)

*برق شیراز - راه‌آهن (۴۰/۱۶ ورزشگاه حافظیه شیراز)

*پاس - مس کرمان (۴۰/۱۷ ورزشگاه دستگردی)

*استقلال - ذوب‌آهن (۴۰/۱۷ ورزشگاه آزادی)