ای کاش مارادونا زنده بود!

   شاهکار لوچیانو اسپالتی در ناپولی از آن جهت ارزش تحسین زیادی دارد که در تیم او، فرد قهرمانی وجود نداشت. برای نخستین بار در تاریخ، در ترکیب ناپولی هیچ بازیکنی به چشم نمی‌خورد که سابقه قهرمانی در یکی از ۵ لیگ برتر اروپایی را داشته باشد تا بازیکنان هم مثل سرمربی‌شان نخستین بار فتح سریA را تجربه کنند. خود اسپالتی هم وجود اینکه دو مرتبه با رم به قهرمانی جام حذفی رسیده، زنیت را دو بار قهرمان لیگ روسیه کرده و خودش هم دو بار سرمربی برتر فصل ایتالیا شده، در سی امین سال مربیگری‌اش بالاخره اسکودتو را لمس کرد.

  ‌ناپولی در تاریخ خود دو قهرمانی سری A در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ تجربه کرده بود که هر دو هم به لطف درخشش دیگو مارادونا به دست آمد. شخصیت قدیسی دن دیگو فقید نزد هواداران ناپل همواره زبان‌زد بوده، اما او هم به‌شدت نسبت به این تیم عرق داشت. در فصلی که تیم ملی آرژانتین پس از ۳۶ سال قهرمان جهان شد، بوکاجونیورز لیگ را فتح کرد و بارسلونا هم این کار را می‌کند، دیدن قهرمانی ناپولی می‌توانست گیلاس روی کیکی باشد که مارادونا از آن لذت ببرد، اما افسوس که او زودتر از اینکه این خوشحالی‌های پیاپی را تجربه کند از دنیا رفت.

  ‌ ناپولی هفته گذشته فرصت داشت تا نخستین تیمی لقب گیرد که در فاصله ۶ هفته تا پایان فصل، اسکودتوی خود را قطعی می‌کند. با این حال تساوی برابر سالرنیتانا فرصت این رکوردشکنی را گرفت تا آنها هم مثل اینتر (فصل ۰۷-۲۰۰۶) و یوونتوس (فصل ۱۹-۲۰۱۸) در هفته سی و سوم و ۵ هفته مانده به پایان لیگ، قهرمانی خود را مسجل کنند. این‌بار با تساوی برابر اودنیزه.

   ویکتور اوسیمن تک گل ناپولی را در روز قهرمانی به ثمر رساند و با این گل رکورد ساموئل اتوئو را شکست. اوسیمن که از عوامل اصلی قهرمانی ناپلی‌ها بوده، تعداد گل‌های خود در فصل جاری سری A را به عدد ۲۲ رساند و بدین‌ترتیب به بهترین گلزن آفریقایی تاریخ سری A در طول یک فصل تبدیل شد. این رکورد پیش از این در اختیار ساموئل اتوئو با ۲۱ گل در فصل ۱۱-۲۰۱۰ با پیراهن اینتر بود و اوسمین شانس بهبود آمارش را هم دارد.

   پس از ۲۲ سال تیمی به غیر از سه تیم بزرگ شمال ایتالیا فاتح اسکودتو شد. از زمان قهرمانی رم در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ تا فصل جاری، اسکودتوها میان یوونتوس، اینتر و میلان تقسیم شده بود. در این مدت، یوونتوس ۱۱ اسکودتو (غیررسمی ۱۳)، اینتر ۶ و میلان ۳ اسکودتو برده‌اند. از زمان قهرمانی قبلی ناپولی تا فصل کنونی هم فقط سه تیم غیر از میلان، یوونتوس و اینتر فاتح سری A شده‌اند؛ سمپدوریا در فصل ۱۹۹۰-۹۱، لاتزیو در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ و رم. ضمن اینکه ۴ قهرمان اخیر ایتالیا هم ۴ تیم مختلف بوده‌اند.

   پس از قطعی شدن قهرمانی ناپولی، هواداران این تیم به خیابان‌ها ریختند و به شکلی پرشور و کم‌نظیر مشغول پایکوبی و جشن گرفتن شدند. اگرچه این جشن فوق‌العاده، موارد ناراحت‌کننده‌ای هم داشت. مقامات ایتالیایی تایید کرده‌اند که در شلوغی جشن نیمه‌شب قهرمانی ناپولی یک مرد ۲۶ ساله در اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده و هفت نفر به دنبال آتش‌بازی‌های انجام شده هم زخمی شده‌اند. اگرچه کلودیو پالومبا، شهردار ناپولی گفته این اقدام مسلحانه ربطی به جشن قهرمانی نداشته است.