p22 copy

سقف هزینه‌کرد در فوتبال دولتی ایران امسال 325 میلیارد تومان اعلام شده و البته وضعیت تیم‌های مدعی‌ بابت همین موضوع کاملا به مشکل خورده و نتوانسته‌اند ترکیبشان را کامل کنند. با وضعیت لگام‌گسیخته ارز در کشور و سطح پایین میانگین درآمد اقشار مختلف مردم، فوتبالی‌ها اما به صورت علنی دخل و خرج اروپایی دارند و مقایسه با کم‌هزینه‌ترین تیم‌های لیگ‌های معتبر قاره سبز نکات جالبی را نشان می‌دهد. مثلا در لالیگا، لاس‌پالماس که پس از چند فصل غیبت بار دیگر به این رقابت‌ها بازگشته برای دستمزد بازیکنانش مبلغ 6 میلیون و 718 هزار پوند بودجه قرار داده که برای یک فصل، عدد هفتگی 129 هزار و 200 پوند را شامل می‌شود.

با قیمت پوند که باید معادل ریالی آن را تخمین زد، تقریبا 425 میلیارد تومان هزینه یک فصل تیم لاس‌پالماس در لالیگا است؛ یعنی کمتر از 515 میلیاردی که سپاهان فصل قبل و پیش از افت شدید ارزش ریال برابر ارزهای خارجی هزینه کرده بود! گران‌قیمت‌ترین بازیکن آنها هم جاناتان ویرا، هافبک 32 ساله اسپانیایی‌شان است که یک میلیون و 560 هزار پوند حقوق می‌گیرد که بخش زیادی از پرداختی‌های باشگاه را شامل می‌شود.

در انگلیس هم که تیم‌هایش بالاترین میزان حق پخش تلویزیونی و تبلیغات را دریافت و البته بیشترین میانگین حقوق در میان لیگ‌های اروپایی را هم پرداخت می‌کنند، تیم تازه‌وارد لوتون‌تاون به لیگ برتر بودجه‌اش برای پرداخت دستمزد بازیکنان در سال 2023 را کمتر از 10 میلیون پوند یعنی 9 میلیون و 965 هزار پوند بسته و به پردرآمدترین بازیکن خود یعنی مارولوس ناکامبا سالانه یک میلیون و 780 هزار پوند دستمزد می‌دهد. در همین لیگ البته چلسی 115 میلیون پوند برای خرید یک بازیکن پرداخت می‌کند و این اختلاف واقعا عجیب است. اما همین که بودجه یک تیم لیگ برتری با آن توجه و کیفیت نزدیک به 600 میلیارد تومان است که تقریبا با بودجه باشگاه‌های ایرانی (پاداش‌های هواداران متمول و ارجاع قراردادها به فصول بعدی را فراموش نکنید!) برابر است، نشان می‌دهد که در پرداخت پول و بریز و بپاش نزدیک به حرفه‌ای شدن هستیم، اما در خروجی فاصله بسیار زیادی داریم.

البته اوضاع در بوندس‌لیگای آلمان حتی از این هم جالب‌تر است. بودجه سال 2023 تیم هایدنهایم برای پرداخت حقوق بازیکنان و کادرفنی، 4 میلیون و 592 هزار پوند است که معادل ریالی آن، حدود 290 میلیارد تومان می‌شود؛ یعنی تنها چند میلیارد تومان بیشتر از گل‌گهر سیرجان! این تیم هفته‌ای 88 هزار پوند دستمزد به کل کادرفنی و بازیکنانش پرداخت می‌کند که تیم کلایندنت مهاجم 26 ساله آلمانی با دریافتی سالانه 520 هزار پوند، از همه بیشتر درآمد دارد. در ایتالیا هم فروزینونه که جایگاه خودش در سری A را تثبیت کرده، با بودجه 8 میلیون و 806 هزار پوندی به جنگ با رقبای سرشناس می‌رود و برای پرهزینه‌ترین بازیکنش، فصلی یک میلیون و 114 هزار تا کنار گذاشته است.

کم هزینه‌ترین تیم لیگ یک فرانسه را هم بشناسید که له‌هاوره است؛ تیمی که برای دومین فصل متوالی حضور در بالاترین سطح فوتبال در این کشور را تجربه می‌کند، اما بودجه‌اش اساسا خیلی تفاوتی با پارسال ندارد. 5 میلیون و 311 هزار پوند برای یک فصل و هفته‌ای 102 هزارتا، کل دستمزدی است که له‌هاوره به اعضای تیمش پرداخت می‌کند. یعنی با کمتر از 335 میلیارد تومان، شما می‌توانید تیمی داشته باشید که در لیگ یک فرانسه رقابت کند. ولی در ایران باشگاه‌هایی هستند که با وجود هزاران ابهام و ناله در پرداخت پول مردم به بازیکنانشان، بازهم هیچ دستاوردی ندارند.