باشکوه؛ برای زنـان

   شروع پر حاشیه   

قبل از شروع جام، اعتراض بازیکنان حاضر در این تورنمنت نسبت به پاداش‌های درنظر گرفته شده از سوی فیفا به صدر اخبار رسید. جایی که مشخص شد تیم قهرمان تقریبا به اندازه یک تیم حذف شده از مرحله گروهی جام جهانی شارژ مالی می‌شود و این موضوع برای فدراسیون جهانی فوتبال که خودش را پرچم‌دار مبارزه با نژاد‌پرستی و حامی برابری جنسیتی می‌نامد، بسیار گران تمام شد. اما حالا با برگزاری باشکوه این رقابت‌ها در سرزمین کانگوروها، احتمالا فیفا هم مثل تمام دنیا باید نگاه ویژه‌ای به مقوله فوتبال بانوان داشته باشد. هرچند تاریخچه بازی فوتبال توسط بانوان، بسیار غنی‌تر از آن است که تصور می‌کنید. قدم‌ها برای وجود یک تیم مستقل و مشهور زنان در فوتبال سال ۱۹۱۷ با تیم Kerr Ladies برداشته شد؛ تیمی مربوط به یک کارخانه اتومبیل‌رانی در انگلستان. یعنی پس از سپری کردن بیش از یک قرن، حالا می‌توان گفت که زن‌ها هم توانایی درخشش در مستطیل سبز را دارند. وقتی ۲/ ۷ میلیون نفر پیروزی تیم ملی انگلیس مقابل کلمبیا در مرحله یک چهارم نهایی را تماشا کرد‌ند و تعداد تماشاگران فینال هم نزدیک به تعداد دنبال‌کنندگان مراسم تاج‌گذاری سلطنتی بوده است، یعنی فوتبال بانوان مهم شده است. پس ستارگان آن‌هم حق دارند که برای دریافتی بیشتر اعتراض کنند.

   جام رکوردها و اهمیت‌ها

رکوردهای زیادی در داخل و خارج از زمین در جام جهانی استرالیا شکسته شده است. برای نخستین بار آلمان در مرحله گروهی حذف شد و ایالات‌متحده نتوانست روی سکو برود و در مرحله یک‌شانزدهم نهایی حذف شد. نخستین دیدار استرالیای میزبان در جام جهانی مقابل ایرلند با حضور ۷۵ هزار و ۷۸۴ هوادار، رکورد بیشترین تماشاگر حاضر در یک مسابقه در تاریخ فوتبال این کشور را شکست. اما در کنار رکوردها، به اهمیت بازی‌ها هم بپردازیم. به یاد داشته باشید که جامائیکا برای سفر مجبور به جمع‌آوری کمک‌های مالی شد، تیم نیجریه هنوز با فدراسیون خود درگیر اختلاف حقوقی است و آفریقای جنوبی قبل از جام‌جهانی به دلیل مشکلات دستمزد روزمره اعتراض کرد. سرمایه‌گذاری باید صرف‌نظر از اینکه تیم‌ها در کجا جام‌جهانی را به پایان رسانده‌اند، انجام شود، اما عملکرد خوب آنها باعث شده است که توجه به این مسائل جلب شود: پس از پیروزی ۳بر۲ نیجریه مقابل استرالیا، یان رایت اسطوره آرسنال در توییتی نوشت: «به آنها پرداخت کن.» این یعنی فوتبالیست‌های زن نباید برای دریافت دستمزد بجنگند.

   ماندگاری  

مارتا، اسطوره فوتبال بانوان برزیل که با گلزنی در این جام به تنها بازیکن تاریخ زنان و مردان تبدیل شد که در ۶ جام جهانی موفق به گلزنی می‌شود، پس از حذف کشورش کفش‌هایش را آویخت؛ آن‌هم با زبان آوردن این جملات: «زمانی که من شروع کردم، هیچ بتی در فوتبال زنان وجود نداشت. اگر فوتبال زنان را نشان نمی‌دادید، چطور ممکن بود وجود داشته باشد؟ چطور می‌توانستم بفهمم به تیم ملی می‌رسم و تبدیل به یک نقطه مرجع می‌شوم؟ ۲۰سال پیش، هیچ‌کس نمی‌دانست که مارتا چه کسی است، اما درست ۲۰سال بعد، ما به مرجع بسیاری از زنان در سراسر جهان تبدیل شده‌ایم، نه تنها در فوتبال. بلکه در بسیاری از مسائل.» حالا مشخص شده که زنان سرمربی، زنان داور و زنان بازیکن می‌توانند در زمین ستاره باشند؛ آیتانا بونماتی ستاره بارسلونا نیز در ترکیب اسپانیا بهترین بازیکن جام شد و همه می‌گویند که او آندرس اینیستای زنان است.