فرنگی‌های خسته

 چه سندی بالاتر از اینکه مدیرعامل باشگاه استقلال چند روز پیش راهی کیش شده تا از امکانات جزیره برای انتقال احتمالی میزبانی‌های استقلال به آنجا بازدید کند؟ یعنی آبی‌ها هر هفته چیزی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر از تهران دور شوند، از رقبا پذیرایی کنند و بعد به پایتخت برگردند! ما در مورد این شرایط زیاد حرف زده‌ایم و هیچ‌کس نشنیده، اما شاید زنگ خطری که حالا خارجی‌ها به صدا در می‌آورند، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

  مورایس کلافه

ژوزه مورایس، سرمربی نامدار سپاهان که سابقه همکاری با مورینیو را در کارنامه دارد و در آسیا هم الهلال را هدایت کرده، به تازگی با یک رسانه پرتغالی مصاحبه کرده و حرف‌هایی زده که بوی خستگی و ناامیدی می‌دهد. در بخشی از سخنان مورایس می‌خوانیم: «آنچه در این مرحله اتفاق می‌افتد این است که یک کشور متفاوت قوانین خاص خود را دارد. ایران کشوری است که شرایطی دارد که انتظار داشتم کمی بهتر باشد. مثلا درباره کیفیت زمین‌ها صحبت می‌کنم. ایران کشوری است که توانایی مالی برای ارائه این نوع شرایط را دارد، اما جالب است که هنوز راه زیادی در پیش است و بین کیفیت بازیکنان و کیفیت زیرساخت‌ها فاصله زیادی است. فکر می‌کنم ایران همه ابزارها را برای رشد دارد و از این نظر امیدوارم در آینده نزدیک اوضاع بهتر شود.» مورایس در بخش دیگری از سخنانش به داستان عجیب تعیین سقف بودجه و کسر امتیاز از باشگاه‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «به نظر من رقابت باید در زمین و به شکل عادلانه باشد؛ جایی که تیم‌ها می‌برند، می‌بازند و امتیاز می‌گیرند. متاسفانه این دعوا در دبیرخانه در حال انجام است. به نظر من این جنگ که وجود دارد، معنا ندارد و امیدوارم فدراسیون امتیازی را که در زمین گرفتیم، برگرداند.»

  خمز خسته

این اما فقط مورایس نیست که گلایه دارد. دیروز پاکو خمز، سرمربی تراکتور هم در نشست خبری پیش از بازی با شمس‌آذر قزوین با انتقاد از شرایط چمن ورزشگاه یادگار تبریز گفت: «ما چهارشنبه در این زمین تمرین کردیم و احساس کردم زمین نرم شده است و مشکل سال گذشته را دارد. من گفته بودم باید زمین زیر کشت برود، ولی هیچ تغییری ندادند. این چیزی است که من را عصبی می‌کند و پیش خودم می‌گویم آیا ارزش دارد من اینجا بمانم و کار کنم؟ زمین چیزی نیست که بگوییم ارزش ندارد. زمین باید کیفیت داشته باشد که بتوانیم روی آن بازی کنیم. فکر می‌کنم زمستان بار دیگر در این زمین مشکل خواهیم داشت.»

  اوزونیدیس متعجب

اگر هنوز به‌طور کامل متقاعد نشده‌اید، این بخش از اظهارات چندی قبل اوزونیدیس، سرمربی یونانی گل‌گهر را هم بخوانید که خیلی زود صدای اعتراضش بلند شده: «نخستین چیزی که باید در فوتبال ایران درست شود، زمین‌هاست. زمانی که زمین خوبی داشته باشید بازیکن‌ها می‌توانند کیفیت بهتری داشته و ریتم‌ بازی‌ها نیز بهتر شود». لازم است ما چیزی اضافه کنیم؟