میراث عجیب‌ترین شب آزادی

 ابتدا نساجی به مصاف نوبهار ازبکستان رفت و با نتیجه ۳بریک شکست خورد. بازی عجیبی که وقتی به آمار آن نگاه می‌کنید، چیزی جز افسوس باقی نمی‌ماند. نوبهار فقط با ۲۵ درصد مالکیت توپ، ۲۰۰ پاس و سه ضربه در چارچوب که هر سه به گل تبدیل شدند این مسابقه را برد، در حالی که از ۱۸ ضربه نساجی که ۴ تا از آنها داخل چارچوب بود فقط یکی و آن هم به سختی به تور دروازه حریف بوسه زد. تیم ازبکستانی در این بازی حرفه‌ای عمل کرد. آنها دو گل در دقایق ابتدایی نیمه اول به ثمر رساندند و یک گل هم بلافاصله پس از شروع نیمه دوم. این‌گونه بود که شیرازه نساجی به هم ریخت و این تیم دچار فروپاشی کامل شد. به این ترتیب نساجی که فصل را با برتری برابر مومبای‌سیتی هند آغاز کرده بود، با ۳ شکست پیاپی برابر الهلال عربستان و نوبهار (دو بازی رفت و برگشت) از گردونه مسابقات کنار رفت تا شعارهای تند علیه مهدی رحمتی، تنها دستاورد نزدیک به دو هزار هوادار این تیم باشد که از شمال کشور به ورزشگاه آزادی آمده بودند.

حکایت بازی دوم اما کاملا متفاوت بود. سپاهان که دو هفته پیش در مسابقه رفت توانسته بود با نتیجه ۳بریک آلمالیق ازبکستان را شکست بدهد، در دیدار برگشت کار به مراتب راحت‌تری در مقابل این حریف داشت. طلایی‌پوشان که از حکم انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا و نیز شکست غیرمنتظره برابر ملوان خشمگین بودند، بغض‌شان را جلوی آلمالیق خالی کردند. آنها با وجود ارائه بازی برتر در همان نیمه اول، فقط با یک گل زده به رختکن رفتند، اما آتشبار تیم اصفهانی در نیمه دوم روشن شد و حریف را به رگبار بست. از راه رسیدن ۸ گل دیگر باعث شد سپاهان با برتری ۹برصفر، سومین برد یکطرفه تاریخ لیگ قهرمانان آسیا در ورژن جدیدش را به نام خود ثبت کند. دو برد دیگر با نتایج مشابه ۱۵برصفر به دست آمده است؛ سئونگنام کره‌جنوبی برابر پرسیک اندونزی در سال ۲۰۰۴ به پیروزی رسیده و گامبا اوزاکا ژاپن هم در سال ۲۰۰۶ دانانگ ویتنام را با همین نتیجه برده است.

به این ترتیب سپاهان با تخلیه روانی کامل، آماده مصاف بسیار حساس با پرسپولیس در روز یکشنبه هفته آینده شد. طلایی‌پوشان هم‌اکنون با ۷ امتیاز پشت سر الاتحاد عربستان قرار دارند؛ تیمی که با شکست غیرمنتظره برابر نیروی هوایی عراق ۹ امتیازی ماند. نیروی هوایی هم با این برد ۷ امتیازی شد تا تقابلش با سپاهان در ورزشگاه آزادی در روز ششم آذر رسما جنبه مرگ و زندگی پیدا کند. نمایش هجومی سپاهان و گلباران حریف ازبکستانی که با تکیه بر ستاره‌های پرشمار زردپوشان به دست آمد، بار دیگر و به شکلی عمیق‌تر این حسرت را زنده کرد که چرا در بازی با الاتحاد آن اتفاقات رخ داد و تیم عربستانی سه امتیاز مفت گرفت؟ آیا واقعا نمی‌شود آن مسائل مدیریت شود؟ یک درصد فکر کنید سپاهان با این پتانسیل فنی و با وجود این پیروزی ۹برصفر به مرحله بعد صعود نکند.