آخرین فرصت

نکته اول این است که به نظر می‌رسد این گروه از بازیکنان به‌طور کامل متوجه ایجاد فاصله بین تیم ملی و بخشی از بدنه افکار عمومی شده‌اند و می‌کوشند تا با این قبیل سخنان هیجانی و دعوت به آرامش و دوستی، شکاف مورد نظر را ترمیم کنند. تنها کافی است به این چند خط از اظهارات علیرضا جهانبخش، یکی از کاپیتان‌های تیم ملی توجه کنید: «تا جایی که فوتبال ایران را دنبال کردم، متاسفانه شرایط خیلی به لحاظ برخورد و نگاه‌هایی که به تیم ملی وجود دارد، مناسب نبوده است. از همه دعوت می‌کنم در مدت باقی‌مانده تا جام ملت‌های آسیا کنار تیم ملی باشند.» به هر حال روشن است که تیم ملی محبوبیت قدیمی را ندارد و این یک موضوع مفصل به شمار می‌آید که شاید باید در مبحثی جداگانه به آن پرداخت. هر چه هست، بازیکنان تیم ملی پی به این مساله برده‌اند و از همین رو است که مدام اظهاراتی در باب دوستی و یکدلی به زبان می‌آورند.

نکته دوم اما مربوط به دستاوردهای این نسل است؛ نسلی که هر زمان پای حرف زدن در میان بود، به‌عنوان تیم طلایی تاریخ فوتبال ایران شناخته می‌شدند و شاید خودشان هم بدشان نمی‌آمد از این حرف‌ها بزنند. مثلا خود علیرضا جهانبخش قبل از جام‌جهانی۲۰۲۲ در مصاحبه‌ای که با رسانه‌های خارجی داشت از تیم فعلی فوتبال ایران به‌عنوان نسل طلایی یاد کرده بود که بحث‌های زیادی را برانگیخت. با این همه اما خروجی این نسل خودستا و پرهیاهو، فعلا چیز دندان‌گیری نبوده است. اگر مبنا را بر گردآمدن اغلب آنها در کنار هم از جام ملت‌های آسیا۲۰۱۵ قرار بدهیم، در این حدود ۸سال تیم ملی فقط دو بار راهی جام‌جهانی شده است که واقعا دیگر دستاورد منحصربه‌فردی نیست.

به همین دلیل هم هست که اغلب آنها جام ملت‌های آسیا را به چشم آخرین سنگر خود برای کسب افتخاری ماندگار می‌بینند؛ به دست آوردن عنوانی که سال‌ها اسم این دسته از بازیکنان را در تاریخ فوتبال ایران حفظ کند. حداقل موقعیتی که نسل فعلی برای جاویدان شدن باید به آن برسد، حضور در فینال جام ملت‌های آسیا است. پس از پایان تورنمنت قطر، خواه‌ناخواه بسیاری از این بازیکنان بازنشسته خواهند شد و شاید حتی فرصت حضور در مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۶ را هم پیدا نکنند. نفراتی همچون کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی، وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده و... عملا در نزدیکی‌ها خط پایان هستند و به زودی نسل دیگری در تیم ملی شکل خواهد گرفت. آنها به خوبی این نکته را می‌دانند و به همین دلیل نگاهی حیثیتی به جام ملت‌ها دارند.