مراقب باش آقـای برانکـو!

 این موضوع تعجبی هم ندارد. در پس سال‌هایی که سرخ‌پوشان بدترین نتایج ممکن را به دست می‌آوردند، ایوانکوویچ به‌سان یک منجی از راه رسید و قرمزها را به ساحل نجات رساند. از او به عنوان معمار پرسپولیس نوین یاد می‌شود و البته که تعبیر بیراهی هم نیست. ایوانکوویچ غیر از ایجاد یک انقلاب فنی در پرسپولیس، روحیه و نگرش برتری‌جویی را هم به این تیم تزریق کرد و مطمئنا یکی از اسرار تداوم روزهای خوش سرخ‌پوشان با وجود کوچ خود برانکو، همین موضوع بوده است.

همه اینها را نوشتیم تا یادآوری کنیم این روزها که پرسپولیس روی دور افت و نزول افتاده، رکورد ۶ بازی نبردن را ثبت کرده و از لیگ قهرمانان آسیا هم کنار رفته است، اسم برانکو بیش از هر زمان دیگری حول و حوش‌ نیمکت قرمزها مطرح شده است؛ طوری که بالاخره خود یحیی گل‌محمدی هم به حرف آمد. سرمربی پرسپولیس در نشست خبری پیش از دیدار این تیم برابر هوادار، اعلام کرد اگر بداند ایوانکوویچ به این تیم برمی‌گردد، شبانه نیمکت سرخ‌پوشان را به او خواهد بخشید، چرا که اعتقاد دارد مربی کروات بهترین گزینه برای هدایت پرسپولیس است. روشن نیست این حرف‌ها از روی اعتقاد قلبی بر زبان گل‌محمدی جاری شده یا ناشی از کلافگی یا استیصال او است؛ او که هر چه جام می‌گیرد و موفقیت به دست می‌آورد، باز قادر نیست از زیر سایه صاحب قبلی این نیمکت بیرون بیاید. از قضا طی این سال‌ها از برانکو هم زیاد در مورد احتمال بازگشتش به پرسپولیس سوال شده و او هر بار فقط یک جواب داده: «نمی‌دانم، من یک مربی حرفه‌ای هستم و در آینده هر اتفاقی ممکن است برایم رخ بدهد.»

کسی نمی‌داند آیا سرانجام روزی برانکو به پرسپولیس برمی‌گردد یا نه، اما از آن تردیدآمیزتر، عملکرد این مربی در بازگشت احتمالی روی نیمکت سرخ‌پوشان است. در توانایی‌های فنی او تردیدی نیست و تقریبا هر کجا هم رفته توانسته تیمش را تا حدی ارتقا بدهد، اما به هر حال او امروز در آستانه ۷۰ سالگی قرار دارد و پیرتر از سال‌های حضورش در ایران شده. به علاوه موفقیت ایوانکوویچ در آن زمان به این دلیل به چشم آمد که به سال‌ها ناکامی پرسپولیس پایان داد و حتی وقتی در لیگ به مقام دومی رسید، تماشاگران ایستاده او و شاگردانش را تشویق کردند، اما الان دوم شدن برای هواداران پرسپولیس «شکست» است. بنابراین این خطر وجود دارد که بازگشت احتمالی برانکو، خاطرات درخشان به جا مانده از او را هم مخدوش کند؛ چنان که حضور دوباره کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ نیز تصویر به جا مانده از او را حتی بین بخشی از سرسخت‌ترین حامیانش در هم شکست.