صفرهای این قرارداد را بشمارید!

اسکای همین حالا هم یکی از شرکای لیگ برتر در پخش بازی‌هاست، اما سهم خود را به شکل قابل‌توجهی افزایش داده است. برای نخستین بار در تاریخ قرار است این شبکه تمامی ۱۰ بازی لیگ در روز پایانی‌اش را که به صورت همزمان برگزار می‌شود، روی آنتن زنده ببرد و قرارداد جدید آنها با لیگ برتر تا ۴ سال آینده اعتبار خواهد داشت. توافقی شامل ۲۱۵ مسابقه در این فصل که تمامی روزهای هفته را در بر می‌گیرد، چرا که در قرارداد قبلی ذکر شده بود که تنها بازی‌های آخر هفته سهم اسکای خواهد بود. فراموش نکنید که سهم این شبکه انگلیسی بیش از پخش تلویزیونی خواهد بود، چرا که با تصاویر فوق، فقط آنها می‌توانند در فضای مجازی تولید محتوا کنند و این مزیت بسیار بزرگی خواهد بود. اما برسیم به قیمتی که اسکای به لیگ برتر طی ۴ سال آینده پرداخت خواهد کرد: ۶.۷ میلیارد پوند یعنی تقریبا ۴۲۲ هزار میلیارد تومان ناقابل که بی‌نهایت صفر دارد! جالب اینجاست که این مبلغ تنها از سوی خود اسکای پرداخت می‌شود. یکی از شرکای اسکای اسپورتس هم تی‌ان‌تی اسپورتس است که حقوق ۴ بسته از ۵ بسته را حفظ کرده (۵۲ مسابقه در این فصل) و این یعنی اکنون بیش از ۷۰ درصد از بازی‌های لیگ انگلیس از بستر اسکای و شریکش به صورت زنده و انحصاری پخش خواهد شد.

هرچند این اعداد بین تیم‌ها با توجه به جایگاه‌شان در جدول در انتهای فصل تقسیم می‌شود، اما آن‌قدر عدد نجومی‌ای هست که حتی تیم بیستم لیگ هم سهم قابل توجهی را دریافت کند. چنین درآمدهایی سبب شده تا اکنون تیم‌های انگلیسی بالاترین قدرت خرید در میان تمام رقبای اروپایی را داشته باشند. برای مثال، لیگ آلمان سالانه از قراردادی که در سال ۲۰۲۱ امضا کرده و هنوز هم در آن بازنگری نشده، مبلغ ۱.۱ میلیارد یورو در مجموع از شبکه‌های پخش‌کننده دریافت می‌کند. البته اسکای اسپورتس در پخش لیگ برتر تنها نیست و بی‌بی‌سی هم که تلویزیون دولتی انگلستان محسوب می‌شود، بسته پخش زنده برای تمامی مسابقات را درخواست کرده است. هرچند آنها برای راضی کردن لیگ برتر و تقسیم بازی‌ها، باید عدد بزرگی را به لیگ برتر پیشنهاد بدهند. قرارداد جدید وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم نزدیک‌ترین رقابت باشگاهی در قاره اروپا به این اعداد و ارقام، لالیگا است که سال گذشته کل حق پخش خود را در اختیار دو شبکه DAZN و Telefónica قرار داد و بابت آن تا پایان فصل ۲۷-۲۰۲۶ مبلغ ۴.۹۵ میلیارد یورو دریافت خواهد کرد. درحالی که انگلیس به جز اسکای با سه شبکه دیگر هم قراردادهای محدود دارد که دریافتی آنها را به حدود ۱۰ میلیارد پوند می‌رساند.

شاید یک مقایسه دیگر ارزش تصویری لیگ برتر را بیشتر به رخ بکشد. جام جهانی به عنوان مهم‌ترین رقابت فوتبالی دنیا، سال گذشته ۲.۸ میلیارد دلار حق پخش بازی‌ها را در اختیار شبکه‌ تلویزیونی بین‌اسپورت قرار داد تا این شبکه قطری آن را بین متقاضیان توزیع کند. البته ۷۵ میلیون دلار هم بابت تصاویر الحاقی به فیفا رسید و جالب اینجاست که ۱۴۷ کشور حق پخش این مسابقات را داشتند؛ از مالی و فیجی و ماداگاسکار گرفته تا افغانستان و هندوراس و نیجر!