2024 شگفت‌انگیز!

جام همه ملت‌ها و قاره‌ها

جالب است که امسال جام ملت‌ها در ۴ قاره برگزار می‌شود و این برای نخستین بار است که آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی این تورنمنت ملی را در یک سال مشترک برگزار می‌کنند. جالب اینجاست که جام ملت‌های آسیا و آفریقا با یک روز فاصله از یکدیگر افتتاح می‌شوند. ۱۲ ژانویه یعنی ۱۰ روز دیگر آسیایی‌ها رقابت ملی‌شان را در قطر آغاز می‌کنند و فردای آن روز هم نوبت به قاره آفریقا و میزبانی ساحل عاج می‌رسد. چند ماه بعد یعنی ۱۴ ژوئن رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ در آلمان شروع می‌شود و بیست و یکم همان ماه هم نوبت به آمریکا می‌رسد تا برای دومین بار از رقابت‌های کوپا آمه‌ریکا را میزبانی کند. به این ترتیب برای تمام فوتبال‌دوستان دنیا این فرصت مهیا است که امسال از وفور بازی‌های ملی هم در کنار باشگاهی لذت ببرند؛ آن‌هم با طعم طرفداری احتمالی از کشورشان.

پاریس، سه سال پس از توکیو

به دلیل شیوع پاندمی کرونا، المپیک ۲۰۲۰ در سال ۲۰۲۱ برگزار شد و حال به جای وقفه چهارساله، بعد از سه سال دوره جدید مهم‌ترین رقابت ورزشی دنیا از سر گرفته خواهد شد. میزبان دوره قبلی توکیو بود و حالا پس از ۱۲ سال المپیک بار دیگر به قاره اروپا رسیده تا پاریس پذیرای ورزشکاران سرشناس از سرتاسر دنیا باشد. برای کشور ما هم به خصوص پس از نتایج نه چندان قابل قبولی که در بازی‌های آسیایی هانگژو حاصل شد، المپیک پیش‌رو بسیار مهم است. هنوز تعداد دقیق ورزشکاران حاضر در فرانسه مشخص نشده، اما چهار رشته جدید به نام‌های اسکیت‌بورد، سنگ‌نوردی، موج‌سواری و رقص برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ توسط کمیته برگزاری این بازی‌ها مورد تایید قرار گرفته است. بدین‌ترتیب رشته کاراته که در المپیک قبل حضور داشت و ورزشکاران ایرانی هم جزو مدعیان کسب مدال در آن بودند، نتوانست دومین حضورش در المپیک را تجربه کند.

Untitled-1 copy

ستاره‌هایی با آینده مبهم

پنجره نقل و انتقالات زمستانی در فوتبال اروپا باز شده و در این بین ستاره‌های نامداری هم هستند که در تابستان آزاد می‌شوند و احتمالات زیادی درباره آینده‌شان وجود دارد. مارکو رویس، تونی کروس، جورجینیو، آدرین رابیو، لوکا مودریچ، تیاگو آلکانتارا و کیلیان امباپه مشهورترین بازیکنانی هستند که از همین حالا اجازه دارند در صورت عدم تمدید، با باشگاه بعدی‌شان وارد مذاکره شوند. در این بین احتمالا مورد امباپه با همه این نفرات فرق داشته باشد. ستاره فرانسوی سال‌هاست در رادار رئال مادرید است و حتی تابستان امسال هم به جرم عدم تمدید قرارداد در بازی‌های ابتدایی سکونشین شد. چند روز پیش برخی خبرگزاری‌های اسپانیایی نوشتند که امباپه در مادرید خانه‌ای خریده و همین موضوع او را در نزدیک‌ترین حالت ممکن به رئال قرار می‌دهد، اما بازهم باید تا تابستان و اتفاقاتش منتظر بمانیم. راستی امسال بهترین زمان پیوستن مهدی طارمی به میلان و اینتر هم هست چرا که قراردادش به پایان می‌رسد!

تورنمنت جدید در راه است؟

پیروزی سوپرلیگ برابر یوفا در دادگاه سبب شد تا این‌بار به صورت علنی، پروژه یک تورنمنت جدید در رقابت‌های باشگاهی کلید بخورد. هرچند تیم‌های نامدار انگلیسی، آلمانی و فرانسوی اعلام کردند که به سوپرلیگ نخواهند پیوست و سری A هم تیم‌هایش را از حضور در این رقابت منع کرد، اما به هرحال رئال مادرید و بارسلونا به عنوان موسسان این رقابت از روز اول، درحال تدارک یک برنامه جذاب و پرسود برای باشگاه‌های بزرگ و کوچک اروپا و حتی جهان هستند. چیزی که مشخص به نظر می‌رسد، حالا که یوفا حریف آنها نشده امسال تکلیف سوپرلیگ مشخص می‌شود. یا آن چیزی که مدنظر فلورنتینو پرز و خوان لاپورتا هست اجرایی می‌شود و فرمت جدیدی به رقابت‌های باشگاه افزوده می‌شود یا اینکه آنها باید مسالمت‌آمیز کنار بکشند و احتمالا منتظر واکنش زیرپوستی یوفا بمانند.

سوپر لیگ copy