فرق تهران با لندن

باورکردنی نیست که لندن ۲۲ استادیوم فوتبال فعال دارد. از ومبلی ۹۰ هزار نفری گرفته که میزبان بازی‌های سه‌شیرها و البته فینال‌های باشگاهی است تا ورزشگاه هایو با گنجایش ۵ هزار و ۱۷۶ نفر که متعلق به تیم بارنت در لیگ ملی است. امسال پایتخت انگلیس ۸ نماینده در لیگ برتر دارد و نکته اینجاست که همگی استادیوم‌های اختصاصی دارند. ساخت و‌ساز ورزشگاه‌های جدید در این شهر رونق گرفته و در سالیان اخیر تیم‌هایی نظیر آرسنال، تاتنهام و وستهام به زمین‌هایی مجهز و جذاب کوچ کرده‌اند. جالب اینکه مثلا ورزشگاه آپتون پارک که متعلق به وستهام بود و سال ۲۰۱۶ پس از ۱۱۲ سال دیگر از آن استفاده نشد، اکنون به ۸۴۲ عدد آپارتمان تبدیل شده است! لندن با جمعیتی تقریبا برابر تهران، ۲۰ استادیوم بیشتر از پایتخت ایران دارد که جملگی از ورزشگاه‌های ما بهتر هستند.

Untitled-2 copy

 

پایتخت فرانسه هفت ورزشگاه استاندارد فوتبال دارد که توانایی برگزاری بازی در بالاترین سطح را دارند که با توجه به وسعت و جمعیت شهر ایده‌آل محسوب می‌شود. هرچند پاریس تنها یک تیم در لیگ یک دارد که آن‌هم پاری‌سن‌ژرمن است و از ورزشگاه 48 هزار نفری پارک دو‌پرنس استفاده می‌کند. استادیوم اصلی شهر متعلق به تیم ملی است و استا دوفرانس نام دارد که حدود 80 هزار نفر ظرفیت دارد. تیمی به اسم اف‌سی پاریس در لیگ دو هم حضور دارد که ورزشگاه 19 هزار نفری اختصاصی دارد.

Untitled-3 copy

 

پایتخت اسپانیا جزو شهرهایی است که دو تیم مدعی در خود دارد و کلی رقبای ریز و درشت. بزرگ‌ترین استادیوم مادرید، سانتیاگو برنابئو است که هم اکنون بیش از 81هزار نفر را در خود جای می‌دهد، اما با تکمیل فاز نهایی بازسازی، بیش از 4 هزار صندلی به آن اضافه خواهد شد. وندا متروپولیتانو استادیوم اتلتیکو هم گنجایشی بیش از 70 هزار نفر دارد که به جای ورزشگاه قدیمی ویسنته کالدرون ساخته شد، چرا که به دلیل وسعت پایین شهر، امکان استفاده توامان از هر دو مجموعه نبود. در کل شهر 6 استادیوم استاندارد و بین‌المللی وجود دارد که همگی بالای 12 هزار نفر تماشاگر را پشتیبانی می‌کنند. دیگر نماینده‌های پایتخت در لالیگا ختافه و رایووایکانو هستند که آنها هم ورزشگاه‌های اختصاصی خودشان را دارند.

Untitled-4 copy

 

المپیک 1936 نقطه عطف معرفی برلین به عنوان یکی از قطب‌های فوتبالی دنیا بود. استادیوم 74 هزار نفری این شهر همان زمان ساخته شد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. پایتخت آلمان اکنون 8 استادیوم فعال دارد که حتی لیگ‌های شهری را هم ساپورت می‌کنند. هرچند تنها نماینده این پایتخت در بوندس‌لیگا در حال حاضر تیم نوظهور یونیون برلین است که در ورزشگاه قدیمی آلتن فورستری بازی می‌کند. استادیومی که در زمان بازی فوتبال 22 هزار نفر ظرفیت دارد و هنگام کنسرت، 35هزار نفر!

Untitled-5 copy

 

همان‌طور که بارها شباهت‌های فرهنگی و قومی ایتالیایی‌ها با ایرانی‌ها سوژه شده، در حوزه فوتبال هم آنها نسخه به‌روز‌تر ما هستند. یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی هم که در این زمینه به مسوولان ورزش این کشور وارد است، استفاده از استادیوم‌های قدیمی است به‌طوری که به جز یوونتوس، هیچ تیم شاخص دیگری حتی ورزشگاه اختصاصی هم ندارد. در خود شهر رم 5 زمین بزرگ و استاندارد وجود دارد. قطعا ورزشگاه المپیکو با گنجایش 72 هزار و 698 نفر را می‌شناسید که بازی‌های رم و لاتزیو در آنجا برگزار می‌شود. استادیوم المپیک دل نوتو هم هست که برای المپیک 1960 احداث شد، ولی 20 هزار صندلی‌اش در سالیان اخیر پذیرای هیچ تماشاگری نبوده است. با وجود وسعت عظیم رم، جمعیت پایین این شهر سبب شده تا نیاز اضطراری برای ورزشگاه جدیدی احساس نشود.

Untitled-6 copy