ماجرای بدقولی مهندس

قرار هم نیست که از الان درستی یا نادرستی این اتفاق را بررسی کرد اما با اعلام خبر ماندن سرمربی فعلی بارسا روی نیمکت این تیم برای فصل آینده، نخستین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود تشکیک در خوش‌قولی این اسطوره آبی‌و‌اناری‌ها است.

 ژاوی در مجموع دو فصل و نیمی که روی نیمکت بارسلونا نشسته، مربی ناکامی محسوب نمی‌شود. او در یکی از بدترین دوران تاریخ باشگاه از لحاظ اقتصادی، یک قهرمانی لالیگا به دست آورد و با صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان پس از ۴ فصل، کمی وجهه بلوگرانا در اروپا را هم بهتر کرد. با این حال نباید از روزهای سیاه کاپیتان سابق در شغل فعلی‌اش هم به سادگی عبور کرد. با وجود تنگناهای مالی، خوان لاپورتا حتی بالاتر از بضاعتی که تصور می‌شد برای او بازیکن خرید، اما تیم تحت نظر ژاوی در خیلی از دیدارهای بزرگی که طی این مدت به میدان رفته، مغلوب زمین بوده است.  شکست‌های سریالی در ال‌کلاسیکو و روند پر فراز و نشیب باعث شده تا کسی که با بازی‌های درخشانش در خط میانی از سوی بارسایی‌ها لقب مهندس را دریافت کرده بود، در برهه‌ای تحت فشار شدید انتقادات قرار بگیرد.

 شاید به همین دلیل بود که او در اواسط فصل و پس از باخت ۵بر۳ مقابل ویارئال اعلام کرد که در انتهای فصل از تیمش جدا می‌شود. البته که نگاهی به گزینه‌های مدیریت بارسلونا برای جانشینی وی هم نشان می‌دهد که شاید ماندن خود ژاوی بهتر از مثلا آمدن رافا مارکز بی‌تجربه باشد، اما مساله اصلی اینجاست که دومین بازیکن باسابقه تاریخ تیم کاتالونیایی، با عقب‌نشینی از تصمیمی که بارها اعلام کرده بود آن را تغییر نمی‌دهد اکنون از خود به عنوان سرمربی تصویری نشان داده که نباید روی حرف‌ها و قول‌هایش حساب باز کرد؛ حتی اگر به صلاح تیم باشد.