گـل گفتی!

به بهانه مصاحبه اوسمار ویرا، سرمربی پرسپولیس قبل از بازی با سپاهان بد ندیدیم بخشی از این جملات قصار را بازخوانی کنیم. ویرا در مورد اینکه پرسپولیس ۵ سال است در ورزشگاه آزادی سپاهان را نبرده گفته بود: «در کشور من برزیل، ضرب‌المثلی هست که می‌گوید هر تیمی را نبرده باشید به بردن آن نزدیک می‌شوید.»

اوسمار ویرا

 «هر کسی را نبرید، به بردنش نزدیک می‌شوید و به هر حریفی مدتی نباخته باشید، در حال نزدیک شدن به زمان شکست در برابر آن هستید.»؛ طبیعی است در سرزمینی مثل برزیل که حرف اول و آخر را فوتبال می‌زند، حتی ضرب‌المثل‌ها هم از همین جنس باشند. جمله‌ای که اوسمار در مورد نتایج بد پرسپولیس در خانه برابر سپاهان گفت، شیرینی‌های خاص خودش را دارد و نوعی نگرش مثبت به ناکامی و نیز تلنگری در دوران کامیابی است. اصل بدیهی فوتبال چرخش قوا و تغییر موقعیت‌هاست. این جمله به شما دلگرمی می‌دهد که اگر مدتی برابر یک تیم موفق نبودید، همچنان می‌توانید بخت‌تان را برای غلبه بر آن بیازمایید.

گابریل کالدرون

 «آن‌قدر تجربه دارم که بدانم وقتی باشگاه ظرف یک هفته دو بار از مربی حمایت می‌کند، یعنی چمدانت را ببند و آماده رفتن شو.»؛ یکی از ماندگارترین جملات سرمربی آرژانتینی پرسپولیس که نیم‌فصل اول لیگ نوزدهم هدایت سرخ‌پوشان را بر عهده داشت. با وجود نتایج خوبی که او کسب می‌کرد، مدیران وقت باشگاه چشم دیدنش را نداشتند و سرانجام هم به شکلی عجیب باعث جدایی کالدرون شدند. درست در روزهایی که باشگاه به صورت پشت سر هم مشغول صدور بیانیه‌های حمایتی کاذب از کالدرون بود، او این جمله زیبا را به زبان آورد. اگر بیشتر هم دقت کنید، می‌بینید در خیلی از موارد عزل مربیان کمی بعد از اعلام حمایت مدیران باشگاه صورت می‌گیرد. کسی که واقعا قرار باشد بماند، می‌ماند و اصلا نیازی به این حرف‌ها نیست.

کارلوس کی‌روش

 «در ایران هر وقت هواشناسی می‌گوید هوا آفتابی است، چتر برمی‌دارم.»؛ یک جمله طعنه‌آمیز و تکان‌دهنده از سرمربی پرتغالی، کمی بعد از آنکه هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت و ساکن کشورمان شد. این جمله نه‌تنها نقد تلخ و صریحی به سیستم پر از حفره هواشناسی در ایران دارد، بلکه متاسفانه حتی قابل تعمیم به سایر حوزه‌ها هم هست. خود کی‌روش هم مخصوصا در سال‌های پایانی حضورش در ایران به خوبی نشان داد این حفره‌ها را شناخته، مشغول سوءاستفاده از آنهاست و به تعبیر خودش، چترش را برداشته است!

برانکو ایوانکوویچ

 «عادت ندارم در ظرفی که در آن غذا خوردم آب دهان بیندازم.»؛ برانکو سال‌های زیادی در ایران زندگی کرد، مصاحبه‌های پرشماری انجام داد و هر چه به روزهای پایانی نزدیک‌تر شدیم، میل و اشتیاق بیشتری هم برای دادن تیتر به رسانه‌ها پیدا کرد. از او جملات معروف زیادی باقی‌مانده. مثلا جمله «فوتبال ایران به زودی آماتور خواهد شد» که سال ۹۸ بر زبان این مربی آمد، همیشه مورد استناد قرار می‌گیرد. با این حال چون رویکردمان در این گزارش کمی اجتماعی‌تر است، جمله ابتدای متن را برگزیدیم؛ اظهارنظری در ستایش وفاداری.

خولیو ولاسکو

«کلمه‌ای که در ایران زیاد به کار برده می‌شود و از آن خوشم نمی‌آید کم‌وبیش است. کم‌وبیش یعنی چیزی قطعی نیست.»؛ مربی تاریخ‌ساز و محبوب آرژانتینی که والیبال ایران را متحول کرد، با این جملات صریح به ضعف برنامه‌ریزی در ورزش کشور و شاید فراتر از این حوزه اعتراض کرد. خود جمله آن‌قدر قدرتمند و دقیق است که چیزی برای اضافه کردن به آن باقی نمی‌ماند.

ژوزه مورایس

«در فوتبال ایران کسی خوشحال نیست.»؛ سرمربی پرتغالی سپاهان درد کهنه و دیرآشنای همه ما را فریاد زد، آنجا که با سوءرفتار و بد فرهنگی باعث می‌شویم کمتر کسی از فوتبال لذت ببرد. نه برنده‌ها حالشان چنان که باید خوب است و نه اغلب بازنده‌ها دنبال تلاش برای جبران ضعف‌ها و بازگشتی قوی‌تر هستند. آنها فخر بیجا می‌فروشند و اینها بهانه واهی می‌گیرند. همه با فوتبال سرگرم‌اند و ما با هم در حال جنگ!