به این تصاویر خوب نگاه کنید!

ورود زنان به ورزشگاه‌ها در فوتبال ایران، حق تازه‌ای است که با سال‌ها تاخیر و به شکل نصفه‌ونیمه به آنها داده شده. حتی همین حالا هم هر تعداد خانم که مایل باشند نمی‌توانند بلیت مسابقات را بخرند و طبیعتا سکوهای محل استقرار آنها هم کاملا جداست. با این حال گویا عده‌ای همین را هم برنمی‌تابند و به دنبال آن هستند که به بهانه ورود فلان جیمی‌جامپ زن به زمین یا فحاشی تماشاگران و سایر قضایا، دوباره استادیوم‌ها را تک‌جنسیتی کنند. متاسفانه این اتفاق در حال وقوع است. بعد از داستان آن تماشاگر خانم که در آغوش حسین حسینی قرار گرفت، بازی حذفی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور تماشاگران زن برگزار شد. حالا هم به بهانه اتفاقاتی که در بازی پرسپولیس و سپاهان رخ داده، دیدار نساجی با سرخ‌پوشان پایتخت تنها با حضور مردان انجام شده است. آیا این رویکرد، منطقی و منصفانه است؟

در ادبیات فارسی ضرب‌المثل مشهوری داریم که می‌گوید: «گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری»؛ شما فرض کنید زنان هوادار پرسپولیس یا استقلال از قوانین تخطی کرده‌اند؛ چرا یک بانوی هوادار نساجی باید از حضور در ورزشگاه و تماشای بازی تیم محبوبش محروم شود؟ این چه عدالتی است؟ حتی اگر قرار است مجازاتی هم اعمال شود، قاعدتا باید مربوط به همان کسانی باشد که تخلف کرده‌اند. مگر زمانی که مردان هوادار سرخابی‌ها از مقررات تخطی می‌کنند، مردان هوادار تراکتور یا ذوب‌آهن محروم می‌شوند؟ پس داستان چیست که این‌بار به موضوع نگاه جنسیتی می‌شود؟ آیا چنین رویه‌ای ظلم مضاعف به زنانی نیست که پس از سال‌ها، به صورت قطره‌چکانی فرصت حضور در ورزشگاه‌ها را پیدا کرده‌اند؟

اینکه در فوتبال ایران مردان تخلف کرده‌اند و زنان محروم شده‌اند، یک طنز تلخ است؛ یک کمدی سیاه. داستان اما زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که موضوع را با رویکرد مسوولان در برخی کشورهای دیگر مقایسه کنیم. بد نیست بدانید سال‌هاست که در فوتبال ترکیه اگر تماشاگران تیمی مرتکب تخلف شوند، یکی از مجازات‌های در نظر گرفته شده برای آنان این است که در یک بازی، از حضور مردان جلوگیری شود و تنها بانوان و کودکان حق حضور در ورزشگاه را داشته باشند. اتخاذ چنین سیاستی، باعث شده بارها ورزشگاه‌های ترکیه مملو از زنان و بچه‌ها شود و جدی‌ترین مسابقات در چنین فضایی به انجام برسد. آنجا مردها تخلف می‌کنند و زنان جایگاه بیشتری برای حضور در ورزشگاه پیدا می‌کنند، اینجا مردان خطا می‌کنند و زنان همان مختصر موقعیت سخت به دست آمده‌شان در ورزشگاه‌ها را از دست می‌دهند. بامزه نیست؟