در اولین برنامه سری جدید 90 چه گذشت؟

نخستین قسمت از سری جدید برنامه نود، پنج‌شنبه شب گذشته برای سیزدهمین سال متوالی به روی آنتن رفت و مهم‌ترین بخش این برنامه به واکاوی حذف تیم ملی امید از دور مقدماتی رقابت‌های راهیابی به المپیک اختصاص داشت. اهم موضوعات برنامه این هفته را در این گزارش می‌خوانید. در ابتدای این برنامه سوال نظرسنجی هفته مطرح شد که به انتخاب بمب نقل و انتقالات فوتبال ایران در لیگ یازدهم از میان مهدی رحمتی، علی کریمی، امیر قلعه نویی و علی دایی مربوط می‌شد و در نهایت به ترتیب علی کریمی، مهدی رحمتی، علی دایی و امیر قلعه‌نویی در رتبه اول تا چهارم قرارگرفتند و علی کریمی ‌بمب نقل و انتقالات لقب گرفت. جالب آنکه دایی و قلعه‌نویی رقابت نزدیکی با هم داشتند و در آخرین دقایق برنامه دایی بالاتر از رقیب خود قرار گرفت.

اولین میهمان تلفنی برنامه رییس سازمان لیگ بود که به سوالات مجری درباره سقف قراردادها پاسخ داد و این مصاحبه در لحظاتی به چالش کشیده شد.

عزیز محمدی به این سوال مجری برنامه که؛ آیا همه اهالی فوتبال سقف را رعایت کرده‌اند پاسخ روشنی نداد و وقتی فردوسی پور گفت: شما با کارهای خود اهالی فوتبال را مجبور به دروغگویی می‌کنید و آنها را به سازمان لیگ می‌برید و بالاجبار می‌گویید زیر این برگه را امضا کن و بگو سقف را رعایت کرده‌ام؛ اظهار‌نامه یعنی اینکه همه دروغ بگویند! رییس سازمان لیگ در واکنش به این صحبت با لحن متفاوتی گفت: آقای فردوسی پور شما در ماه مبارک رمضان اهالی فوتبال را به دروغگویی متهم می‌کنید. ضمنا عزیز محمدی در این برنامه اعلام کرد که سازمان لیگ از ۲۳ تا ۳۰ مربی و بازیکن دعوت کرده و از آنها تعهد گرفته است. بررسی دلایل حذف تیم امید و ماجرای استفاده مربیان این تیم از یک بازیکن دو اخطاره بخش اعظمی‌از برنامه نود را به خود اختصاص داد و میهمان ویژه این بخش علیرضا منصوریان سرمربی سابق تیم امید بود.

منصوریان در شرایطی صحبت‌های خود را آغاز کرد که مجری برنامه گفته بود صندلی خالی کنار وی به علی کفاشیان اختصاص داشته که رییس فدراسیون فوتبال ترجیح داده به برنامه نیاید.

منصوریان در خصوص حذف تیم ملی امید گفت: بنده در سه لیست نام کامیابی نیا را داده بودم؛ اما یک نفر در فدراسیون فوتبال به من نگفت که این بازیکن دو اخطاره است. حتی مزدک میرزایی گزارشگر بازی رفت تیم امید با عراق می‌دانست که بازیکن ما دو اخطاره است. در دو تاریخ ۱۴/۱۲/۸۹ و۶/۱/۹۰ نامه‌هایی که بنده با خود به برنامه آورده‌ام به فدراسیون رسیده و در آنها دو اخطاره بودن کامیابی نیا اطلاع داده شده اما این نامه‌ها در فدراسیون گم شد.

وی افزود: برایم تجربه شد تا از این پس هر جا که مربیگری کردم با هزینه خودم یک نفر را مامور کنم تا به چنین مسائلی رسیدگی کند.

فردوسی پور به موضوع سرپرستی تیم امید اشاره کرد و با پیش کشیدن موضوع تسلط نداشتن سرپرست تیم به زبان انگلیسی توپ را به زمین اصغر حاجیلو ‌انداخت.

منصوریان در ادامه به موضوع جالبی اشاره کرد و گفت: سه نفر از فدراسیون مقصر این ماجرا شناخته شده و اخراج شدند؛ اما در واقع فقط آقای حاجیلو که نه قرارداد داشت و نه پولی گرفته بود اخراج شد؛ زیرا دو نفر دیگر سه شغله و چهار شغله بودند و نهایتا یک شغل خود را در فدراسیون از دست دادند!

وی سپس اعلام کرد: در این اتفاق تاریخی همه مقصر بوده‌اند و اضافه کرد: روزی هم در باشگاه استقلال، لیست نفرات به کنفدراسیون ارسال نشد.

در این حال فریدون معینی رییس کمیته جوانان فدراسیون؛ کامیابی نیا بازیکن تیم ملی امید، پرهیزکار سرپرست سابق این تیم و حاجیلو سرپرست تیم امید در زمان وقوع این اتفاق میهمانان تلفنی برنامه ۹۰ بودند که هر یک دلایل خود را از این اتفاق بیان کردند.

در نهایت این بحث بی حاصل و شاید هم به نوعی انحرافی که اصل مشکلات فوتبال ایران و دلایل ریشه‌ای غیبت ۴۰ ساله مان در المپیک را مستتر می‌کرد، به پایان رسید.

در ادامه برنامه سید مهدی رحمتی در حاشیه دیدار سپاهان و استقلال و در گفت و گو با گزارشگر برنامه نود ضمن گلایه از تماشاگران سپاهان که او را بی‌غیرت خطاب کرده بودند، اعلام کرد: تماشاگران سپاهان بی‌معرفتی کردند؛ زیرا بنده فکر می‌کنم که در موفقیت‌های دو سال گذشته تیم‌شان نقش داشتم.

در بخش پایانی برنامه نود به اختلافات دو گروه درگیر در باشگاه ابومسلم خراسان اشاره شد که در این بخش خداداد عزیزی گفت: الان دو تیم با نام ابومسلم وجود دارد و در واقع ما«ابو» هستیم و آنها «مسلم».