چهره‌های خبرساز غیرفوتبالی سال 90

سال ۹۰ برای برخی از ورزشکاران و مدیران غیرفوتبالی خاص‏تر از همیشه سپری شد؛ چون خواسته یا ناخواسته درگیر اتفاقاتی شدند یا مرتکب اعمالی شدند که از آنها یک چهره خبری ساخت. به گزارش مهر، در طول سال جاری ورزش‌ایران مانند خیلی از سال‎های دیگر چهره‎های بزرگ و کوچک زیادی را به خود دید که به واسطه عملکردشان، رفت و آمدشان یا تصمیمات‌شان بیشتر از همیشه جلب توجه کردند؛ اما انعکاس رفتارهای برخی از آنها به قدری بود که تا مدت‎ها نقل قول محافل ورزشی شدند.

جدا از ورزشکاران و مدیران فوتبالی که معمولا کوچک‌ترین حرکت و برخوردشان بزرگ‌ترین سوژه‎ها را می‎سازد، بودند ورزشکاران و مدیرانی از رشته‎های غیرفوتبال که امسال را با حاشیه با بدون حاشیه گذراندند؛ اما به هر حال چهره‎تر از همیشه شدند چون با وجود نزدیک شدن به پایان سال اعمال و رفتار و خبرهای مربوط به آنها همچنان در اذهان است.

حامد حدادی؛ دادگاهی شدن در آمریکا

درگیری فیزیکی با گلناز(عسل) کربلایی نعمت معینی باعث بازجویی از حدادی دردادگاه «شلبی کانتی» شد. مشاهده خراشیدگی در ناحیه شقیقه راست و دست، سیاه شدن یکی از چشمان و خون مردگی در گردن از عوارض درگیری فیزیکی حدادی با گلناز بود در حالی که ‌این بازیکن در دادگاه ادعا کرد که‌این زن به خاطر سقوط از تخت دچار چنین آسیب‎هایی شده است.

البته پس از بازجویی‌های اولیه از حدادی، قاضی «کریس ترنز» ضمن منع کردن‌این بازیکن از هرگونه ارتباط با گلناز او را با قید ضمانت هزاردلار آزاد کرد. هنوز پرونده دادگاهی حامد حدادی بسته نشده است حتی دو ماه پیش گلناز ۲۲ ساله که در سن خوزه‌ایالت کالیفرنیا دانشجو است با حضور در دادگاه منطقه‌ای مدعی شد که هزینه‌های درمان جسمانی و روان درمانی‎اش بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار شده و به همین خاطر شکایت‌نامه جدیدی را تسلیم دادگاه کرد تا حدادی ‌این خسارت را پرداخت کند.

سجادی؛ مورد تایید مجلسی‌ها نبود

وقتی سازمان تربیت بدنی با وزارت جوانان ادغام و وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد، حمید سجادی، معاون وقت سازمان با تایید و حمایت دولت کاندیدای حضور در راس وزارتخانه تازه تاسیس شد؛ اما جلسه علنی مجلس شورای اسلامی که ۳۱ خردادماه برای رای دادن به سجادی تشکیل شد پس از بررسی صلاحیت گزینه پیشنهادی دولت با ۱۳۷ رای مخالف به حمید سجادی برای نشستن روی صندلی وزارتخانه تازه تاسیس ورزش و جوانان رای اعتماد ندادند.

عباسی؛ از وزارت تعاون تا ورزش

حضور مدیریتی در یک عرصه بدون داشتن تخصص‎های لازم کافی است برای‌اینکه وی در بدو ورودش خبرساز شود؛ مانند محمد عباسی که یکی از مهم‌ترین محورهای خبری امسال بود. وی که وزیر تعاون بود در نیمه نخست امسال و به دنبال تشکیل وزارت ورزش و جوانان با حکم ریاست جمهوری به عنوان سرپرست‌این وزارتخانه منصوب شد، در حالی که کمترین تجربه‌ را از فعالیت‎های مدیریتی در عرصه ورزش داشت با‌این حال وی در جلسه علنی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان رای موافق گرفت و به عنوان نخستین وزیر‌این وزارتخانه معرفی شد.

قتل روح الله داداشی؛ خاطره‌ای تلخ

روح الله داداشی قهرمان دو دوره مسابقات قوی‌ترین مردان‌ایران که سابقه حضور در چندین دوره رقابت‌های قویترین مردان جهان را نیز در کارنامه ورزشی خود داشت شامگاه شنبه ۲۵ تیرماه در منطقه غرب کرج مورد حمله افراد شرور و ناشناس قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان شهید مدنی جهانشهر کرج دار فانی را وداع گفت. قاتل‌این ورزشکار مطرح شهریورماه به دار مجازات آویخته شد.

احسان حدادی؛ اولین مدال آور جهانی

شهریورماه امسال دوومیدانی‌ایران برای اولین‏‎بار در طول تاریخ صاحب مدال جهانی شد.‌این مدال در جریان مسابقات قهرمانی جهان که در دایگو کره جنوبی جریان داشت، توسط احسان حدادی به دست آمد. حدادی در ماده پرتاب دیسک ‌این رقابت‎ها به مدال برنز دست یافت و با کسب ‌این مدال و البته رکورد ۶۶ متر و هشت سانتی‎متر برای دومین بار متوالی صاحب سهمیه المپیک هم شد.

یزدانی خرم؛ پایان مدیریت در ورزش

پایان مدت زمان قانونی ریاست در فدراسیون کشتی بهانه‌ای شد برای‌اینکه مدیریت طولانی مدت یزدانی خرم در ورزش به پایان برسد. یزدانی خرم که مدت ۱۷ سال رییس فدراسیون والیبال بود، با خداحافظی از اهالی ‌این رشته وارد گود کشتی‌گیران شد و مدیریت ورزشی‎اش را در میان گوش شکسته‎ها ادامه داد. وی از از اردیبهشت‎ماه سال ۸۵ مسوولیت فدراسیون کشتی را بر عهده گرفت و حتی امسال برای حضور دوباره در مجمع انتخاباتی‌ این فدراسیون هم کاندیدا شد؛ اما پیش از برگزاری مجمع حجت‌الله خطیب از سوی وزارت ورزش و جوانان به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی منصوب شد و ‌این گونه مدیریت یزدانی خرم به پایان رسید. یزدانی خرم با منع سازمان بازرسی کل کشور از کشتی رفت.

بهداد سلیمی؛ شکستن رکورد رییس

چهره یکی از ورزشکاران خبرساز و البته موفق امسال در جریان هفتاد و نهمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان مشخص شد. آنجا که بهداد سلیمی در وزن فوق سنگین رکورد حرکت یک ضرب که پیش از‌ این و برای مدت هشت سال در اختیار حسین رضا زاده بود را شکست و به مدال طلا دست یافت. در جریان‌این رقابت‎ها که در پاریس برگزار شد، سلیمی پس از مهار وزنه‏های انتخابی در حرکت‎های اول و دوم، در حرکت سوم با انتخاب وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی به رکورد ۲۱۳ کیلوگرمی رضازاده حمله کرد و موفق به مهار‌این وزنه شد.

رسول خادم؛ بازگشت پس از هفت سال

قهرمان مسابقات کشتی آزاد المپیک ۱۹۹۶؛ آتلانتا یعنی رسول خادم که سال ۲۰۰۴ از جمع اهالی کشتی جدا شد، امسال با بازگشت دوباره‌اش به ‌این عرصه یک چهره خبری به خود گرفت. خادم به دنبال پایان دوره فعالیت محمدعلی صنعتکاران وارد فدراسیون شد و مسوولیت وی در سمت مدیریت تیم‌های ملی را بر عهده گرفت.

شهسواری؛ المپیکی تنیس روی میز

تینس روی میزایران تا به امسال هیچ وقت در بخش بانوان صاحب سهمیه المپیک نشده بود؛ اما ‌این طلسم امسال توسط ندا شهسواری با برگزاری رقابت‎های قهرمانی آسیای میانه و انتخابی المپیک در تهران شکسته شد. ندا شهسواری در پایان ‌این رقابت‎ها با مجموع ۶ پیروزی و یک شکست نخستین بانوی المپیکی تنیس روی میز‌ایران لقب گرفت و همراه با نوشاد عالمیان سهمیه حضور در بازی‎های المپیک لندن را کسب کرد.

مهماندوست؛ استعفای بدون بازگشت

سرمربی تیم ملی تکواندو یعنی رضا مهماندوست ۲۵ میلیون ریال حقوق از فدراسیون دریافت می‎کرد تا اینکه کمیته ملی المپیک هم ماهانه مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای وی در نظر گرفت. در همین راستا از سوی کمیته ملی المپیک مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به عنوان حقوق مهماندوست به حساب فدراسیون تکواندو واریز شد، اما این فدراسیون نه تنها حقوق ۲۵ میلیون ریالی وی را قطع کرد، بلکه شش ماه حقوق کمیته ملی المپیک را نیز پس از کسر ما‌به‌التفاوت حقوقش به حساب او واریز کرد. مهماندوست هم در اعتراض به این موضوع از سرمربیگری تیم ملی تکواندو استعفا کرد و مسوولان فدراسیون با وجود در پیش بودن بازی‌های حساس المپیک با این استعفا موافقت کردند. البته مهماندوست پس از استعفا گفت که از همین حالا روزی را

می‌بینم که دوباره به دنبال من می‌آیند. همچنین طبق نظرسنجی مجله رزم آرا، مهماندوست بهترین مربی رزمی در سال ۹۰ شد.