گروه ورزش-فوتبال ایران با کسب 336 امتیاز از سوی کمیته ارزیابی لیگ حرفه‌ای آسیا و قرار گرفتن در رتبه ششم چهار سهمیه مشروط برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا کسب کرد.

پس از ارائه اطلاعات نماینده کنفدراسیون آسیا از شرایط ایران برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، در جلسه روز سه‌شنبه که در مقر AFC برگزار شد، فدراسیون ایران با کسب 336 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه ششم پس از فدراسیون‌های ژاپن، کره، چین، عربستان و امارات، مجوز حضور چهار تیم در لیگ قهرمانان را به دست آورد.
محمد منصور عظیم‌زاده، رییس کمیته بین‌الملل فدراسیون اظهار داشت: همانطور که قبلا پیش‌بینی می‌کردیم که امتیاز ما بین ۳۳۰ تا ۳۴۰ باشد، توانستیم ۳۳۶ امتیاز کسب کنیم.
وی افزود: با این امتیاز در رنکینگ ارزشیابی امکانات، پس از ژاپن، کره، چین، عربستان و امارات، در رتبه ششم قرار گرفت.
رییس کمیته بین‌الملل عنوان کرد: بر اساس مقررات جدید AFC، تیم‌هایی که بالای ۳۰۰ امتیاز کسب کرده‌اند، ۴ سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را به دست می‌آورند؛ اما در همین گروه‌بندی، فدراسیون‌ها به ۴ گروه تقسیم می‌شوند.
عظیم‌زاده ادامه داد:‌ از میان فدراسیون‌های حاضر در گروه ایران، فقط ژاپن با توجه به کسب امتیاز لازم و دارا بودن تمامی امکانات، در گروه A قرار گرفت؛ اما 10 فدراسیون دیگر در گروه B قرار دارند.
وی با بیان اینکه فدراسیون‌های حاضر در گروه B باید تا اول اکتبر ۲۰۰۸ تمامی شرایط AFC را اجرایی کنند و مدارک خود را به کنفدراسیون ارائه کنند، گفت: فدراسیون‌های حاضر در گروه B در صورتی می‌توانند از ۴ سهمیه خود استفاده کنند که در تاریخ ذکر شده، امکانات را فراهم آورند؛ در غیر اینصورت نمی‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.
عظیم‌زاده با اشاره به اینکه AFC یکی از ایرادات به لیگ ایران را به بحث ماهیت شخصیتی باشگاه‌ها گرفته است، اضافه کرد: یکی از موارد مهم که به آن اشاره شده، تغییر ماهیت شخصیت حقوقی باشگاه‌ها به ماهیت تجاری است که AFC برای آن 6 شاخص در نظر گرفته است.
رییس کمیته بین‌الملل اظهار داشت‌: سازمان لیگ این شاخص‌ها را به باشگاه‌ها اعلام کرده تا در اساسنامه‌های خود، تغییرات لازم را ایجاد کنند و در نهایت فدراسیون، مدارک را به AFC ارسال کند.
عظیم‌زاده در پاسخ به اینکه چه تیم‌هایی از ایران سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب می‌کنند، گفت: این مساله را باید عزیز محمدی توضیح دهد. آنچه مسلم است، قهرمان لیگ برتر و جام حذفی مجوز حضور در آسیا را دارند؛ اما در مورد دو تیم دیگر سازمان لیگ با توجه به شاخص‌هایی که مد نظر دارد، تصمیم‌گیری می‌کند.
این آخرین مهلت برای تبدیل باشگاه‌ها به موسسه تجاری تا تاریخ ۱۵ دسامبر خواهد بود و گرنه آن کشور از لیگ حرفه ای محروم خواهد بود. بعد از کنترل دوباره شرایط در ۱۵ دسامبر، تصمیم نهایی گرفته می شود و برای تایید پایانی، تصمیم به کمیته اجرایی ۲۵ نوامبر ارجاع خواهد شد.
کنفدراسیون فوتبال امیدوار است که فدراسیون‌ها با ساماندهی باشگاه‌ها بتوانند رقابت و جذابیت بازی‌ها را بالاتر ببرند و درآمد بیشتری را نصیب خود کنند.
در نشست سه‌شنبه لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا که با حضور محسن صفایی فراهانی برگزار شد، با تغییر نحوه امتیازبندی به لیگ‌های آسیایی و کاهش مبنای امتیازبندی کشورهای آسیایی، لیگ برتر فوتبال ایران با کسب بیش از ۳۰۰ امتیاز به چهار سهمیه برای حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دست یافت.


طرح:بهزادباشو