نمی‌توان به «علی‌آبادی» هم ایراد گرفت

مشکل عمده ورزش ایران ناشی از عدم‌ وجود یک ساختار مناسب است

این روزها بحث‌ها در مورد ناکامی کاروان ایران در المپیک پکن متفاوت است و کارشناسان و مسوولان ذی‌ربط بحث‌های متفاوتی درباره دلایل این ناکامی‌ها مطرح می‌کند ،اما «صفایی فراهانی» که پیش از این کمتر در مورد مسائل کلی ورزش سخن گفته، معتقد است درد کنونی ورزش ایران کسب مدال در المپیک نیست، بلکه ساختار نامناسبی است که باید از پایه دچار تغییر شود.

به گزارش «ایسنا» محسن صفایی فراهانی اظهار کرد: معتقدم نباید در بحث ناکامی‌های ورزش ایران در رقابت‌های جهانی و المپیک مسائل سطحی مطرح شود. مشکل عمده ورزش ایران ناشی از عدم‌وجود یک ساختار مناسب است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن هیچ گاه ساختار هدفمندی در ورزش ایران وجود نداشته و این اساسی‌ترین چالش پیش روی ورزش کشور است.

وی افزود: اگر امثال «ساعی» در المپیک موفق به کسب مدال می‌شوند، ناشی از تلاش و پشتکار و اراده خودشان است نه توان مدیریتی مدیران ورزش کشور. تا زمانی که مدیران ورزش نتوانند ساختار و قالب مشخصی برای ورزش تعریف و اجرا کنند، هیچ گاه دچار تحول نخواهیم شد.

صفایی فراهانی اظهار کرد: اگر شانس می‌آوردیم و در رقابت‌های پکن سوریان، سپه‌وند و حدادی هم طلا می‌گرفتند، آیا باید این نتایج را شاهکار مدیران ورزش ایران تعریف می‌کردیم؟

رییس اسبق فدراسیون فوتبال با انتقاد از عملکرد مدیران سازمان تربیت‌بدنی در پس از انقلاب اسلامی گفت: زمانی که ساختار ورزش معیوب باشد، مدیران نیز روش‌های معیوب را در پیش خواهند گرفت. غفوری‌فرد، هاشمی‌طبا، مهرعلیزاده و حالا نیز

علی آبادی همیشه سیاستی را پیش برده‌‌اند که ناشی از اجرای تفکرات سطحی در ورزش کشور بوده است. روزی محمد نصیری طلا می‌گیرد و روزی رضازاده، اما مطمئن باشید که این طلاها هیچ کدام به عملکرد مدیران سازمان ورزش و یا مدیران فدراسیون‌های آنها ربطی ندارد.صفایی فراهانی تاکید کرد: فرض کنید امروز فلان مدیر در یک فدراسیون یا فلان معاون یا رییس در سازمان تربیت‌بدنی تغییر کنند، آیا در چهار سال آینده نتایج کاروان ایران تغییر خواهد کرد؟ متاسفانه نگاه حاکمیتی موجود به ورزش غلط است. اگر تغییر آدم‌ها با تغییر سیاست‌ها همراه نشود، کارآیی نخواهد داشت و صد سال دیگر هم همین نقطه خواهیم بود. براین اساس باید به دنبال ایجاد یک برنامه جدید بود.وی تاکید کرد: پس از انقلاب، آدم‌های مختلفی سکان‌دار ورزش ایران و سیاستگذار در کمیته ملی المپیک بوده‌اند، بررسی کنیم که آیا این تغییرات سودی به حال ورزش داشته است؟ صنعت، اقتصاد و خیلی دیگر از مقوله‌های موجود در جامعه نیز زمانی دچار تغییر خواهند شد که ساختار کلی آن دچار تحول شود. ورزش نیز خارج از این موضوعات نیست. باید به دنبال ایجاد ساختار مناسب باشیم.

صفایی فراهانی با اشاره به تحولات ساختاری ورزش در کشورهای آسیایی افزود: چین از ۱۹۸۰ به المپیک آمده، اما امروز شاهدیم به‌رغم وجود حکومت سوسیالیستی ساختار ورزش را بدون توجه به سیاست‌های دولتی گسترش داده و امروز نیز قهرمان المپیک است. این موارد نیزدر مورد کره و ژاپن نیز وجود داشته است.

وی افزود: بر اساس آمار در ژاپن ۳۵۰۰ باشگاه شناسنامه‌دار فعالیت می‌کنند و در هر کدام از آنها نیز بیش از دوهزار عضو فعال وجود دارد. با یک بررسی کوچک می‌توان فهمید که بحث تحول ساختاری در کشورهایی مانند ژاپن و ایران چقدر متفاوت است.

صفایی فراهانی همچنین با انتقاد از نگاه خاص مسوولان ورزش به بحث‌های ساخت و ساز افزود: متاسفانه طی چند سال گذشته روند این گونه بوده که مدیران با سلایق خود و شاید بدون انجام کار کارشناسی اماکن ورزشی را در مناطق مختلف کشور افتتاح می‌کنند که فارغ از بحث کارآیی و استفاده از آن، به بحث زیرساخت‌ها و توسعه و جذب نیروهای انسانی فعال در این اماکن توجهی نمی‌شود. مطمئن باشید اگر در کشور ما نیز برنامه ریزی طوری انجام شود که حداکثر افراد ممکن از جمعیت هفتاد و پنج میلیونی درگیر ورزش قهرمانی شوند، در نهایت نتایج ما متفاوت با آن چیزی خواهد بود که امروز شاهد آن هستیم.

صفایی فراهانی که به دلیل نوع رفتار مدیریتی‌اش خصوصا در زمان حضور در کمیته انتقالی به عنوان یک چهره منتقد سیاست‌های سازمان تربیت بدنی شناخته می‌شود، گفت: در طول سال‌های گذشته به دلیل توجه صرف به تزریق بودجه‌های آنچنانی به مجموعه سازمان تربیت بدنی، آن هم بدون برنامه‌ریزی اصولی، این سازمان را به امپراتوری بزرگی تبدیل کرده که روسای آن نیز در تمام مقاطع از این امپراتوری برای رسیدن به جایگاه، نام، نشان، قدرت و شاید مطامع شخصی خود استفاده کرده‌اند به علی‌آبادی نیز نمی‌توان ایراد گرفت. صفایی فراهانی تاکید کرد: به هر حال هر ناکامی باید پاسخگویی به همراه داشته باشد. در مقطع کنونی نیز معتقدم به رغم وجود ایرادات اساسی در ساختار ورزش کشور مدیران آن باید نسبت به نتیجه تزریق بودجه‌های میلیاردی به ملت پاسخگو باشند.