مرتضی ناعمه

«ما روز سه شنبه از پکن به تهران بازگشتیم و تا آخرین ساعات این روز در جلسات مختلف به بحث و بررسی نشستیم. روز چهارشنبه نیز جلسه هیات اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار شد تا امروز که فرصت پیدا کردیم در خدمت خبرنگاران باشیم و به ابهامات و سوالات آنها پاسخ بگوییم.

رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: بر اساس نوع مدیریت خود خواهان این هستم که مسائل مربوط به کاروان اعزامی‌ایران به المپیک پکن با حوصله مورد نقد و بررسی قرار گیرد. نقدی که علمی‌و منصفانه باشد. این که قرار باشد نقاط ضعف و قوت خود را فراموش کنیم از نظر مدیریتی درست نیست. طالب این هستیم تا در سطوح مختلف عملکرد کاروان ایران در المپیک بررسی شود.

نوع نگاه این نقدها برای عامه مردم روشن است. از این پس بنا نداریم مطالبی که ارزش پاسخگویی را ندارد مطرح کنیم افرادی که احساس می‌کنند با تهمت و حرف‌های دروغ کوچک بودن و ضعف‌های خود را پوشش می‌دهند و می‌توانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند قطعا در اشتباه هستند.

وی ارکان ورزش ایران را این کمیته، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌های ورزشی عنوان کرد و گفت: همانطور که در پیروزی‌های استثنایی در دوحه این ارکان سهمیم بودند در ناکامی‌ امروز ورزش نیز تمام آنها سهم مشترک دارند.

رییس کمیته ملی المپیک این موضوع را منطقی و روشن عنوان کرد و گفت: ما با بیان این مسائل به دنبال این نیستیم که سهم خود را در ناکامی‌های اخیر ورزش پنهان و کوچک کنیم. می‌خواهیم در این بین سهمی‌بیشتر را بر عهده بگیریم.

قراخانلو خاطرنشان کرد: از نظر مدیریتی به دنبال آن هستیم که ضعف‌های کاروان ورزشی ایران را یافته، سهم نهادهای مختلف را بدون غرض ورزی در این ناکامی‌ مشخص کنیم تا در آینده ورزش کشور را تضمین کنیم.

درست است که بعضی‌ها خوب نبودند، ما نگران آنها نیستیم بلکه نگران بعضی‌ها هستیم که ناجوانمردانه در این زمینه ظلم می‌کردند و در پی فرصتی بودند که به اهدافشان برسند.

بهتر است آنها بروند پشتوانه سازی خوب انجام دهند و بودجه خود را در این راه هزینه کنند. آنها دو سال است در این فدراسیون هستند و بهتر است هوس جا و پست دیگری را نکنند و بچسبند به همان فدراسیون وزنه برداری و آن جا را ویرانه نکنند.

تنها برخی از فدراسیون‌های کوچک از عملکرد کاروان ورزشی ایران انتقاد کردند که آنها هم قصد مطرح کردن خودشان را داشتند.

اینکه چرا کشتی نتیجه نگرفت دلایلش روشن است. کادر فنی این تیم نوسان زیاد داشت کشتی‌گیران دیرتر از موعد مقرر برای حضور در المپیک انتخاب شدند. متاسفانه خانواده کشتی اختلاف زیادی با هم دارند و افراد همدیگر را دفع می‌کنند. امیدوارم خانواده کشتی به یک اتحاد برسند تا ورزش اول کشورمان از شرایط فعلی نجات پیدا کند.

بر اساس آنچه در اساسنامه آمده است کمیته ملی المپیک هیچ مسوولیتی در این زمینه ندارد، اما سیاست ما بر این است که از هر فردی که به عنوان رییس فدراسیون انتخاب می‌شود دفاع و حمایت کنیم. اما به عنوان یک معلم معتقدم یک فرد خارج از خانواده هر ورزش نمی‌تواند مسوولیت اداره فدراسیون مربوط به آن ورزش را بر عهده بگیرد. من با این که اعتقاد دارم آقای کفاشیان از همه وجود خود برای موفقیت ورزش فروگذار نمی‌کند، اما معتقدم حضور ایشان در فدراسیون فوتبال درست نیست و حتما فردی از اهالی فوتبال باید مسوولیت این فدراسیون را بر عهده بگیرد.

عذرخواهی از ملت بزرگ ایران، من و همکاران کوچکم را در کمیته ملی المپیک بزرگ می‌کند و به ما عزت و شرافت می‌دهد. اگر لازم باشد هزار بار از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما اعتقاد دارم که این عذرخواهی باید بر پایه صداقت باشد. اگر مردم با عذرخواهی من احساسات جریحه دار شده شان التیام می‌یابد که حاضرم حتی دست آنها را ببوسم.

در زمان مقتضی که موعد ثبت نام فرارسید مطلع می‌شوید که در انتخابات شرکت می‌کنیم یا خیر. اگر احساس کردیم می‌توانیم کار کنیم که در کمیته ملی المپیک می‌مانیم در غیر این صورت جای خود را به افرادی می‌دهیم که قوی تر از ما کمیته ملی المپیک را اداره می‌کنند.»

اینها گزیده‌ای از سخنان قراخانلو در جمع خبرنگاران بود، از نگاه احساسی اگر به این سخنان بنگریم سخنان وی قطعا شیوا است، اما وقتی به این فکر می‌کنیم که معما چو حل گشت آسان شود آنگاه است که مجبوریم بگوییم که برادر خاطرت هست که ما چگونه هشدار می‌دادیم.