عابدینی: این باشگاه مال ما است

عکس:رضا سعیدی پور

نیلوفر کنگرانی- وعده خصوصی کردن باشگاه پرسپولیس به نظر می‌رسد در حال عملی شدن است. گزینه‌ای که قرار است پرسپولیس را بخرد نیز کسی نیست جز حسین هدایتی. هدایتی که تنها دو سال است وارد عرصه فوتبال شده یکی، یکی و با سرعت پله‌های پیشرفت را طی کرد. مدیریت تیم استیل آذین اگرچه شروع خوبی برای هدایتی نبود، اما شروع خوبی بود برای ورود به دنیای فوتبال. هدایتی چندین سال پیش هم پیشنهاد خرید پرسپولیس را به مسوولان سازمان تربیت بدنی داده بود، اما آنها اصلا این پیشنهاد را جدی نگرفتند! عدم آشنایی با هدایتی و همچنین نبودن اولتیماتوم‌های AFC از دلایلی بود که مسوولان آن زمان سازمان چندان فروش باشگاه‌ را جدی نگرفتند.

تجربه استیل آذین و پول

خرج کردن‌های هدایتی باعث شد تا پرسپولیسی‌ها که از عشق او به پرسپولیس اطلاع داشتند هدایتی را کم کم به جمع خود وارد کنند. عضوی دست به جیب در باشگاهی دولتی که همیشه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، غنیمتی بود که به راحتی نمی‌شد از آن گذشت.

عضو هیات مدیره پرسپولیس سمت بعدی هدایتی بود و اکنون رییس هیات مدیره او را بیش از پیش به صاحب باشگاه شدن نزدیک کرده است. البته آن طور که هدایتی فکر می‌کند خرید باشگاه بزرگ و مردمی مانند پرسپولیس به همین راحتی‌ها هم نیست. امیر عابدینی اولین مدعی است که پیدا شده و این خرید و فروش را غیرقانونی می‌داند.

عابدینی، مدیرعامل سابق پرسپولیس در این مورد می‌گوید: «من بارها به مصطفوی، علی‌آبادی و همه مملکت گفته‌ام که این باشگاه متعلق به من، محلوجی و عباس انصاری‌فر است. این باشگاه مال ما بوده و آن زمان هم دادگاه به نفع ما رای داد، اما در آن شرایط آقای مهر علیزاده با لابی‌های خودش توانست آن را از چنگ ما در بیاورد. مهر علیزاده در آن زمان با ما صداقت نداشت و با دروغ و دورویی باشگاه را دولتی کرد. همه مدارکی که ثابت می‌کند باشگاه به ما تعلق دارد موجود است و آقایان امروز پرسپولیس را به هدایتی واگذار کنند فردا شکایت ما روی میز مقامات بالاتر خواهد بود.»

وی در ادامه صحبت‌هایش حرف‌های علی‌آبادی را غیرقانونی می‌خواند: «صحبت‌هایی که آقای علی‌آبادی در مورد واگذاری پرسپولیس انجام دادند کاملا غیرقانونی است. بر طبق قانون اگر مایملک دولت را کسی بخواهد به فروش برساند تا مبلغ پانصد میلیون باید مصوبه دولت را داشته باشد و بالای پانصد میلیون باید به مزایده گذاشته شود. مزایده هم معنا و مفهوم و قانون دارد. پرسپولیس در صورتی به هدایتی می‌رسد که در مزایده کسی به جز او وجود نداشته باشد. اگر هدایتی تا اینجای کار پیش رفته هم به خاطر ارتباطاتش بوده. شاید من قدرت این را نداشته باشم که بتوانم جلوی این بی‌قانونی را بگیرم، اما هستند افراد در مراجعی که می‌توانند جلوی آن را بگیرند. دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری را برای همین مواقع گذاشته‌اند.

وضعیت اسپانسر پرسپولیس بحث دیگری است که عابدینی مطرح می‌کند و در آن هم هدایتی را مقصر می‌داند! این اولین بار در تاریخ پرسپولیس است که این تیم با گذشت شش هفته از لیگ برتر بدون اسپانسر به سر می‌برد. عابدینی در این مورد می‌گوید: «دلیل اسپانسر نداشتن پرسپولیس را نمی‌دانم، اما تنها چیزی که می‌دانم این است که اگر پرسپولیس صاحب اسپانسر شود آقای هدایتی قدرتشان را در تیم از دست خواهند داد. اگر اسپانسر بیاید پرسپولیس دیگر به پول‌های هدایتی احتیاجی نخواهد داشت و نفوذ او در تیم از بین می‌رود. هدایتی هم در پرسپولیس پول خرج می‌کند و هم در استیل‌آذین. چرا او استیل‌آذین را اسپانسر پرسپولیس نمی‌کند تا پول‌هایی که خرج می‌کند به عنوان بدهی‌های باشگاه به او پشت تبت نشود.»

عابدینی، اولین مشکل در سر راه خصوصی شدن پرسپولیس است، اما مسلما آخرین مشکل نیست این مسیر سخت موانع زیادی دارد. این که در دعوای عابدینی و هدایتی حق با کدام‌یک از طرفین است ما نمی‌دانیم. فقط می‌دانیم عابدینی از استخوان خردکرده‌های فوتبال و باشگاه پرسپولیس است. او سال‌ها برای این تیم زحمت کشیده و موفق‌ترین مدیر سرخپوشان بود. هر اتفاقی که در باشگاه قرار است بیفتد نباید به قیمت حرمت‌شکنی عابدینی و امثال او باشد. حق آنها در این تیم همیشه محفوظ است و با آمدن هر شخص جدیدی و دولتی یا خصوصی بودن باشگاه این حق از بین نمی‌رود.