تساوی در لانه زنبور

گروه ورزش: تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تیم ملی عربستان را در ریاض متوقف کرد.

در این دیدار حساس که به قضاوت «مارگ شیلد» استرالیایی انجام شد دو تیم به نتیجه مساوی یک بر یک دست یافتند.

قبل از اینکه عربستان به وسیله «سعد الحرثی» در دقیقه ۲۹ موفق به گلزنی شود، دروازه ایران دو بار به شدت تهدید شد. یک بار واکنش عالی سید مهدی رحمتی مانع از باز شدن دروازه شد و بار دیگر در صحنه مشکوک داخل محوطه جریمه ایران، مارک شیلد اعتقادی به اعلام ضربه پنالتی نداشت تا دو تیم در پایان نیمه اول با حساب یک بر صفر به رختکن بروند.

در آغاز نیمه دوم هم این عرب ها بودند که توپ و میدان را در اختیار داشتند اما در همین دقایق مسعود شجاعی با حرکت انفرادی خود دروازه «منصور الناجی» را تا آستانه فروپاشی پیش برد.

در دقایق میانی نیمه دوم زندی و رضایی جای خود را به معدنچی و خطیبی دادند؛ اما بی‌‏شک ورود مجتبی جباری به بازی در دقیقه ۷۵ نقطه عطف تعویض‌‏های علی دایی در این دیدار بود.

پس از ورود جباری و بیرون رفتن تیموریان، جریان بازی به سود ایران تغییر کرد تا سرانجام روی یک ضربه کرنر تیم ملی به گل تساوی بخش دست یابد.

در دقیقه ۸۳ جباری کرنر را از سمت چپ دروازه عربستان ارسال کرد، دخالت شجاعی توپ را در درون محوطه شش قدم به نکونام رساند تا او با ضربه سری شیرجه‌‏ای سقف دروازه حریف را به لرزه درآورد. جالب اینکه شجاعی و نکونام بازیکنان تیم اوساسونای اسپانیا در سری رقابتهای لالیگا که این روزها در ترکیب ثابت این تیم با هماهنگی کامل کار می‌‏کنند در صحنه گل بازی شب گذشته نیز به خوبی توانستند از این فاکتور در راه گشودن دروازه تیم عربستان بهره ببرند و به نوعی به داد تیم ملی کشورمان برسند.

پس از این گل و در وقت های تلف شده، تیم عربستان صاحب یک ضربه ایستگاهی شد که نتوانست از این موقعیت بهره ببرد و بازی با تساوی یک بر یک تمام شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پس از بازی گفت: نشان دادیم که می‌توانیم به عنوان تیم اول به جام‌جهانی صعود کنیم. علی دایی در نشست رسانه‌ای پس از بازی در جمع خبرنگاران گفت: « بازی بسیار سختی بود. این دیدار تقابل دو تیمی بود که همیشه جزو بهترین‌های آسیا هستند. در نیمه اول تیم سعودی عملکرد بهتری داشت اما، نیمه دوم را باید به حساب تیم ایران نوشت. ما در این نیمه موقعیت‌های بسیار خوبی را ایجاد کردیم که اگر می‌توانستیم کمی با هوش‌تر عمل کنیم، می‌توانستیم سه امتیاز کامل را هم کسب کنیم.»

دایی در پاسخ به سوال دیگری ، مبنی بر اینکه پس از ایران کدام تیم می‌تواند شانس صعود به جام جهانی باشد، گفت: «هنوز خیلی زود است که بخواهیم در این باره صحبت کنیم چرا که تازه در اول راه قرار داریم اما تیم ایران نشان داد که تیم بسیار قدرتمندی است که می‌تواند به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کند.»

خبرنگاری عربستانی به دایی گفت: پس از گل تساوی ایران به گونه‌ای شادی کردید که گویا با این گل پیروز شده‌اید که سرمربی تیم ملی در جواب به او گفت: « بعد از گل باید خوشحالی می‌کردیم. شما انتظار داشتید که پس از گلی که زدیم ناراحتی‌مان را نشان می‌دادیم؟ گل زدیم، پس باید خوشحالی می‌کردیم. ما نشان دادیم که می‌توانستیم عربستان را در خانه‌اش هم شکست دهیم. برای این کار باید کمی باهوش تر عمل می‌کردیم.» یکی دیگر از خبرنگاران عربستانی از دایی پرسید با چنین نمایش فنی زیر حد متوسطی چه قدر به صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ امیدوار هستید که او در پاسخ گفت: «تیمی که در خانه حریف به نتیجه مساوی می‌رسد باید عملکردش خیلی بهتر از میزبان باشد. اگر نمایش ما ضعیف بود، پس من هم باید بگویم که عربستان هیچ حرفی برای گفتن نداشت. با این حال من برای عربستان احترام زیادی قائلم. این تیم همیشه جزو بهترین‌های آسیا بوده و در چند دوره اخیر جام جهانی حضور داشته است. اما بپذیرید که این بی‌انصافی است که بگوییم نمایش ایران زیر حد متوسط بوده است.» دایی در پاسخ به این سوال که چرا پیش از بازی آن‌قدر با اطمینان از پیروزی تیم‌تان صحبت می‌کردید؟ گفت: «چون تیم و بازیکنانم را به خوبی می‌شناختم. ما به اینجا آمده بودیم که عربستان را ببریم و در نیمه دوم کیفیت بالای تیمی‌مان را نشان دادیم.»