روس‌ها در راه هدایت کشتی ایران

خبرگزاری برنا- یک منبع نزدیک به فدراسیون کشتی گفت: ظاهراً فدراسیون کشتی تصمیمی برای گزینش سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ندارد و یزدانی خرم مصمم است همچون سال ۲۰۰۵ که طالقانی چهار مربی را بدون حضور سرمربی مسوول هدایت تیم ملی قرار داد، باز هم با این رویه کشتی آزاد را اداره کند. تفاوت عمده تصمیم امروز فدراسیون کشتی با سه سال پیش اما در این است که به جای مربیان ایرانی دو چهره سرشناس و شناخته شده خارجی یعنی «دیوید موسل بز» دارنده چندین مدال طلا و برنز جهان و المپیک به همراه «حاجی مراد ماگمدوف» قهرمان المپیک آتلانتا که سابقه مربیگری در تیم ملی روسیه را هم دارند، به عنوان مربیان تیم ملی یا به عبارت درست‌تر دستیاران برزگر مشغول به کار می‌شوند. اگر این اتفاق میسر شود، از آنجا که این دو مربی شناخت کافی از بضاعت کشتی آزاد ایران ندارند، برزگر بار دیگر به عنوان راس هرم تصمیم‌گیری ورزش اول کشورمان معرفی خواهد شد.

گروه ورزش- وضعیت نامشخص تیم ملی کشتی آزاد پس از افتضاح بزرگ المپیک پکن، رفته رفته صدای اهالی کشتی را درآورده است. دیروز هم یک خبرگزاری از انتخاب موسل بز و ماگمدوف به عنوان مربیان تیم ملی کشتی خبر داد که در صورت رخ دادن این اتفاق آن را باید ماحصل مدیریت ضعیف یزدانی خرم دانست.

روز گذشته دارنده ۶ نشان کشتی آزاد جهان و المپیک گفت: شرایط مناسبی بر کشتی ایران حاکم نیست و برای ادامه کار مسوولان فعلی فدراسیون کشتی باید یک همه پرسی برگزار شود. علیرضا حیدری افزود: فدراسیون کشتی برای اینکه از حواشی پیرامون خودش خارج شده و تکلیف این رشته ورزشی به طور صریح و آشکار مشخص شود، باید همه پرسی از اهالی کشتی ایران را برگزار کند. وی ادامه داد: این همه پرسی باید با حضور قهرمانان جهان و المپیک، مسوولان سابق و اسبق فدراسیون کشتی و کارشناسان این رشته ورزشی برگزار شود. نفر سوم بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن گفت: اگر نتیجه این همه پرسی رای به ادامه فعالیت مسوولان فعلی کشتی داد که هیچ، و اگر این مهم محقق نشد مسوولان کشتی از سمت خود کناره‌گیری کنند تا دوباره آرامش به ورزش اول ایران بازگردد.

حیدری اضافه کرد: اگر اهالی کشتی ایران از مسوولان کشتی حمایت کنند آنها بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانند برای ۴ سال آینده برنامه‌ریزی کنند و اگر این حمایت نباشد، کار کمی سخت خواهد شد. نایب قهرمان کشتی آزاد بازی‌های المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا هم گفت: کشتی در بلاتکلیفی قرار دارد به همین دلیل مطلوب است که هر چه زودتر کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد مشخص و معرفی شود. عباس جدیدی افزود: ما امسال میزبان رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد هستیم ولی تاکنون برای حضوری موفقیت‌آمیز در این رقابت‌ها برنامه‌ریزی مناسبی تدوین و تبیین نشده است. وی تاکید کرد: بعد از بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن کشتی درگیر حواشی فراوانی شد که این حواشی تاکنون لطمات جبران‌ناپذیری را به ورزش اول ایران وارد کرده است. قهرمان رقابت‌های جهانی ۱۹۹۸ تهران تاکید کرد: اگر کار به همین روال پیش رود، بدون شک در رقابت‌های جام جهانی هم در رده‌بندی تیم نمی‌توانیم به عنوان قابل توجهی دست پیدا کنیم. جدیدی اضافه کرد: باید تاکید کنم که اکثر تیم‌های مطرح کشتی جهان برای موفقیت در رقابت‌های جام جهانی و جهانی ۲۰۰۹ دانمارک از بعد از المپیک برنامه‌های ساختاری و اصلاحی خود را تدوین و به فعل رسانده‌اند. این قهرمان کشتی ایران و جهان تاکید کرد: باید هر چه زودتر نفرات برتر رقابت‌های قهرمانی ایران به همراه کشتی‌گیران المپیکی و تیم ملی کشتی آزاد جوانان در اردوی تیم ملی کشتی آزاد گردهم جمع آیند. وی ادامه داد: فعلا همین نفرات با کادر تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن تمرینات آماده‌سازی خود را آغاز کنند تا فدراسیون کشتی برای تعیین و معرفی کادر فنی جدید تصمیمات لازم را اتخاذ نماید.

دارنده ۴ نشان طلای کشتی آزاد جهان هم با طرح این سوال که چرا مسوولان سازمان‌تربیت‌بدنی در خصوص عملکرد فدراسیون کشتی در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن موضع‌گیری شفاف نمی‌کنند، خواستار اتخاذ موضع روشن از سوی این سازمان در این خصوص شد. ابراهیم جوادی افزود: کشتی در بلاتکلیفی قرار دارد و همه اهالی کشتی ایران از مسوولان سازمان‌تربیت‌بدنی انتظار دارند در این خصوص موضع نهایی خود را اعلام کنند. وی ادامه داد: سازمان ورزش کشور تاکنون با مسوولان کشتی با تسامح و تساهل رفتار کرده است در حالی‌که این انتظار بود که در این خصوص با صلابت عمل شود.

نفر سوم بازی‌های المپیک ۱۹۷۲ مونیخ گفت: با برگزاری انتخابات کمیته ملی المپیک و مشخص شدن اعضای آن این انتظار از مسوولان سازمان ورزش می‌رود که دغدغه اصلی خود را رسیدگی به وضعیت ورزش اول ایران قرار دهند.

وی گفت: ما قهرمانان جهان و المپیک انتظار زیادی از سازمان ورزش کشور نداریم، تنها می‌خواهیم کشتی را از این بلاتکلیفی خارج کنند. جوادی تاکید کرد: اهالی کشتی ایران نسبت به آینده ورزش اول ایران احساس نگرانی می‌کنند چرا که برنامه‌ریزی و هدف در کشتی حلقه مفقود شده‌ای است که برای ایجاد آن باید امور کشتی را به دست اهالی کشتی داد.