ناکامی فوتبال ایران در گرفتن میزبانی سی و دو ساله شد

صفایی‌ فراهانی

اگر حافظه خیلی خوبی داشته باشید و بتوانید با فراموشی چند دقیقه‌ای دغدغه‌های روزانه به ذهن‌تان فشار بیاورید که آخرین باری که ایران میزبان مسابقات فوتبال قاره‌ای شده چه زمانی بوده احتمالا کار دشواری پیش‌رو خواهید داشت. چرا که میزبانی‌مان از رقابت‌های آسیایی برمی‌گردد به سال ۱۹۷۶. زمانی که ورزش ایران پس از میزبانی در بازی‌های آسیایی سال ۱۹۷۴ توانست با موافقت AFC، میزبانی جام ملت‌های آسیا را در سال ۱۹۷۶ بگیرد. با در نظر گرفتن وضعیت مذکور و با یک حساب سرانگشتی می‌رسیم به عدد سی و دو. این عدد نشان می‌دهد که سی و دو سال است، فوتبال پرمدعای ایران نتوانسته هیچ میزبانی را در آسیا بگیرد و این برای کشوری که به تازگی تیم نوجوانانش در آسیا قهرمان شده و فوتسال‌اش هم جزو هشت تیم برتر جهان است، قطعا یک امتیاز منفی به حساب می‌آید.

بی‌تردید در این شرایط گرفتن امتیاز میزبانی رقابت‌های متمرکز و رسمی فوتبال، حمایت و تلاش همه جانبه مسوولان کشور، ورزش و فدراسیون فوتبال را می‌طلبد.

«امروزه، کشورها تنها با هدف برگزاری مسابقات ورزشی به دنبال امتیاز میزبانی نیستند، بلکه امتیاز میزبانی را ‌با اهداف ملی کشورشان عجین می‌دانند و بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنند. ما باید بدانیم ابتدا چه می‌خواهیم و سایر کشورها این اقدامات را برای رسیدن به چه اهدافی دنبال می‌کنند؟ متاسفانه، نه در جامعه ورزش و نه در سطح ملی کسی به دنبال گرفتن امتیاز میزبانی برای ایران نیست.»

«در این حال، شرایطی برای گرفتن میزبانی به وجود نمی‌آید و ما همچنان میزبان هیچ رقابتی نخواهیم بود. امروزه، میزبانی در یک رقابت تنگاتنگ به دست می‌آ‌ید. در کشور ما عزم ملی وجود ندارد و مسوولان به این مساله فکر نمی‌کنند. یقینا، گرفتن امتیاز میزبانی برای مسوولان ما دغدغه نیست که در طول سال‌های اخیر هیچ اقدامی نکردند تا از این فرصت استفاده کنند. اینجا است که باید دید چرا قطر با یک میلیون جمعیت میزبانی بازی‌های آسیایی را می‌گیرد؟»

اکنون وضعیت با ۳۰ سال قبل تفاوت کرده است. امروز ۱۶ تیم در مسابقات حاضر می‌شوند در حالی که تا ۳۰ سال گذشته ما میزبان ۵ تیم بودیم. میزبانی ایران در سال ۱۹۶۸ در حد حضور ۵ کشور بود. امروز فیفا و AFC به دنبال هتل‌های ۵ ستاره و وضعیت مطلوب در استادیوم‌ها هستند. آن زمان که ایران میزبانی جام ملت‌های آسیا را داشت، می‌توانست مسابقات را در ورزشگاه امجدیه برگزار کند؛ ولی اکنون این ورزشگاه از رده خارج است. اکنون، فیفا و AFC طبق کیفیت استادیوم‌‌ها، رنگ چمن، صاف بودن زمین، شماره‌بندی صندلی‌ها، اتاق داوران، اتاق دوپینگ، اتاق تلویزیون، گزارشگر و مفسر به کشورها امتیاز میزبانی می‌دهد.»

با این تفاسیر، مسوولان فوتبال ایران و دولتمردان تا کی بی‌توجه از کنار این مساله خواهند گذشت؟

عضو کمیته اجرایی AFC