غلامرضا محمدی: با کشتی قمار نکردم، عاشقش هستم که هستم

سرمربی جوان تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که با پیشنهاد جمعی از پیشکسوتان این ورزش و خواست رییس فدراسیون کشتی پس از ناکامی این ورزش مدال‌‏آور در المپیک ۲۰۰۸ پکن انتخاب شد با تکیه بر پشتوانه‌‏های این رشته در جای جای کشورمان و گردهم آوردن گروهی از مربیان جوان و باتجربه، درصدد است تا ضمن جبران شکست‌‏های اخیر کشتی در میدان بزرگ المپیک از امروز بستر مناسبی را برای المپیک ۲۰۱۲ لندن فراهم کند.

غلامرضا محمدی در گفت وگو با ایلنا، در ارتباط با مسایل و اتفاقات روز این رشته اعم از لیگ برتر ، اردوی تیم ملی ، میزان اختیارات خود در راس کادر فنی تیم ملی و دیگر مسایل مرتبط با کشتی آزاد صحبت کرده که بخشی از صحبت‌‏های وی در پی می‌‏آید.

اسم‌‏‌‏ها در لیگ کشتی نمی‌‏گیرند

بحث راه‌‏اندازی لیگ بیش از هر چیز به این منظور بوده که ما شرایطی را فراهم کنیم تا انگیزه میان جوانان بیشتر شود تا با درخشش در لیگ به اردوی آمادگی تیم ملی راه پیدا کنند و از شانس حضور در مسابقات جام جهانی برخوردار شوند. این رقابت‌‏ها هفته به هفته به لحاظ کیفی در شرایط بهتری برگزار می‌‏شود. بنده شخصا برای تماشای مسابقه هفته دوم تیم‌‏های گاز مازندران و راه‌‏آهن مشهد در سالن حضور داشتم و شاهد بودم که چطور مهدی حاجی زاده، تقی داداشی، رضا یزدانی و حسن طهماسبی مغلوب حریفانشان شدند. این شکست‌‏ها را می‌‏توان از دو دیدگاه بررسی کرد. اول اینکه کشتی‌‏گیران صاحب‌‏نام ما به دور از آن شرایط آرمانی هستند و دوم اینکه کشتی‌‏گیران جوان در حال عرض اندام کردن هستند و از این بحث به این نتیجه می‌‏رسیم که روی تشک کشتی هرکس که سرحال‌‏تر و آماده‌‏تر است برنده می‌‏شود و این اسم‌‏ها نیستندکه کشتی می‌‏گیرند.

المپیکی‌‏ها را در حد صفر نمی‌‏خواهم

کشتی‌‏گیران صاحب عنوان ما باید برای خودشان و جایگاهشان در کشتی و نزد علاقمندان به آن ارزش قایل باشند و همواره خود را در شرایط نسبی به لحاظ روحی و جسمی حفظ کرده و با حاشیه‌‏ها کاری نداشته باشند و بدن خود را آن قدر رها نکنند که در حد صفر برسند. البته منظور من این نیست که همیشه خود را در حد یک کشتی‌‏گیر اعزامی به المپیک حفظ کنند بلکه برای یک کشتی‌‏گیر عنوان‌‏دار لازم است که لااقل حداقل‌‏ها را داشته باشد. ما در دهه ۹۰ (میلادی) نامداران بزرگی را در تیم‌‏های کشتی آزاد داشتیم که هر یک از آنها به تنهایی قادر به جمع و جور کردن یک تیم بودند و هرگز با حاشیه‌‏ها کاری نداشتند.

به «تیم‌‏ورک» بودن کادر فنی اعتقاد دارم

انتخاب ابراهیم مهربان به عنوان مربی تیم ملی در حیطه اختیارات من بوده است و ارتباطی به بحث رفاقت و دیگر مسایل اینچنینی ندارد. هر چند که این فرد باید مورد تایید فدراسیون هم قرار بگیرد چون ما زیر مجموعه فدراسیون هستیم و این اجتناب‌ناپذیر است و شکر خدا با وجود هماهنگی و همفکری که به وجود آمده است آقایان صنعتکاران و شخص آقای یزدانی‌‏خرم بیش از هر چیز بحث حمایت کردن از کادر فنی را مطرح می‌‏کنند و خیلی هم محکم روی حرفشان هستند و معتقدند که کادر فنی جوان در تیم ملی می‌‏تواند موفق شود. در توانایی‌‏های ابراهیم مهربان هم شک ندارم. یک مربی با شخصیت و تحصیلکرده که سابقه قهرمانی در کشتی را هم در کارنامه‌‏ دارد و در مسابقات جهانی و المپیک هم حضور داشته است. من به توانایی او اعتقاد دارم البته نکته مهمتر از آن این است که ما همفکر هستیم و یک ارتباط خیلی نزدیک هم با یکدیگر داریم که می‌‏تواند در مسیر رسیدن به هدفمان به ما کمک شایان توجهی بکند. یعنی ما همگن هستیم، اما اگر بخواهیم در کادر فنی فقط به اسم و مدال نگاه کنیم اما با هم همفکر نباشیم به مشکل برخواهیم خورد. معتقدم یکی از عوامل مهم در رسیدن به هدف «تیم ورک» بودن است که این را هم از روز اول در برنامه‌‏ای که به فدراسیون ارایه دادم به صورت کتبی ذکر کردم. ما باید در این مسیر باهم همدل باشیم هرچند که ممکن است در طول مسیر گاهی با هم اختلاف سلیقه هم داشته باشیم و این طبیعی است چرا که باعث پیشرفت کار می‌‏شود.من با آقایان کاوه، دنگسری و مهربان بسیار راحت هستم و به کار آنها هم اعتقاد ویژه‌‏ای دارم. البته جا دارد باز هم از حضور محسن کاوه در این کادر تقدیر کنم که قطعا در کمک به کادر فنی یاری قابل توجهی به ما خواهد داد. با کشتی قمار نکردم عاشقش هستم که هستم پذیرفتن مسوولیت خطیر هدایت تیم ملی کشتی آزاد در شرایط فعلی حاکم بر فدراسیون پس از نتایج ضعیف المپیک ۲۰۰۸ و مخالفت‌‏های برخی از گوش‌‏شکسته‌‏ها با ریاست فدراسیون از سوی بنده، نه ریسک کردن بوده ، نه قمار کردن، نه به عشق شهرت کسب کردن و هیچ چیز دیگر. من عاشق دردسر داشتن و در شرایط سخت کار کردن هستم و به جز آن به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌‏کنم. من با تمام وجود از این سختی لذت می‌‏برم چرا که با سختی زندگی کرده‌‏ام، بزرگ شده‌‏ام و مطمئنا با کشتی هم از این دنیا فراهم رفت.

حضور در انتخابی برای همه الزامی است

همه اعضای کادرفنی به برگزاری مسابقات انتخابی اعتقاد دارند و علاوه بر ما همه مسوولان فدراسیون هم بر این موضوع معتقد و متفق القول هستند که انتخابی حتما برگزار شود و حضور تمام کشتی‌‏گیران در مسابقات انتخابی الزامی است. کسی که می‌‏خواهد عضو تیم ملی شود باید حتما در این رقابت‌‏ها شرکت کند. اما ما هرگز نمی‌‏گوییم که حتما نفر اول به مسابقات خواهد رفت؛ چرا که برای این حرفم دلیل دارم. هر چند که احتمال بروز این اتفاق خیلی کم است، اما ممکن است در یک وزن این اتفاق رخ دهد و شاید آن هم بنابر حادثه باشد. مانند اتفاقاتی که نه ما بلکه هیچ کس نمی‌‏تواند آن را پیش‌‏بینی کند. به همین دلیل می‌‏گویم حضور در مسابقات تیم ملی الزامی است و همه باید کشتی بگیرند.