باید از سطح به عمق برویم

امیر حاج رضایی

افزایش پرونده‌‌‌‌‌‌های کمیته انضباطی نشانه شدت یافتن خشونت در فوتبال ایران و نیازمند کار کارشناسی عمیق است.

اعتقاد من این است که بحث کارشناسی مشکلات فرهنگی فوتبال دیگر از حوزه بررسی اهالی فوتبال خارج شده و باید علاوه بر کارشناسان فوتبال، جامعه‌‌‌شناسان، روان‌شناسان و کارشناسان مسائل حقوقی و جرم شناسی در این باره نظر بدهند. کمیته فرهنگی در فدراسیون فوتبال، البته اگر وجود داشته باشد باید این مسائل را پیگیری کند و با برگزاری سمینار‌‌‌های آسیب‌‌‌شناسانه تمهیدات قانونی لازم را در این زمینه اعمال کند. در واقع مشکلات فرهنگی فوتبال دیگر با نصب پلاکارد و چند شعار قابل حل نیست، بلکه باید از افراد ذیصلاح در این رابطه دعوت شود و مسائل به صورت دقیق بررسی کنیم. بی‌تردید اجرای دقیق قوانین می‌‌تواند به حل مشکلات کمک کند، ضمن آن که حوصله، پایداری و وجود افرادی دلسوز که آماده باشند در حوزه مسائل فرهنگی فوتبال به صورت تمام وقت وارد شوند و در این زمینه صاحب طرح و نظر باشند نیز بسیار چاره‌ساز است. متاسفانه فوتبال ما آن قدر از نظر رفتاری و گفتاری آلوده شده است که وقتی فردی چون «قطبی» رفتاری محترمانه از خود بروز می‌‌دهد برای همه تعجب برانگیز است و در دل مردم جا باز می‌کند که این موضوع نشان می‌‌دهد مردم ایران به دلیل فرهنگ غنی خود انسان‌‌‌های مودب را دوست دارند و در اشعار بسیاری از بزرگان ادبیات ایران نیز بر رعایت ادب تاکید شده است. جالب آنکه در مورد قطبی مثال دیگری نیز می‌‌توان زد؛ اینکه جامعه به راحتی به افراد القابی چون امپراتور یا لقب‌‌‌های دیگر می‌‌دهد نیز به نوعی بی‌اخلاقی فرهنگی و چوب حراج زدن به فرهنگ فارسی است. چرا ما به راحتی واژه اسطوره را ارزان می‌فروشیم و لقب اسطوره را برای افرادی به کار می‌بریم که پس از مدتی شخصیت آنها کاملا متفاوت از لقبی است که به آنها داده شده است.

در زبان، بسیاری از افراد از منافع ملی سخن می‌گویند اما این روزها کمتر کسی دیده می‌شود که منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح ندهد. البته انسان‌‌‌هایی هستند که از نظر مالی نیز بی‌نیازند، اما به دنبال شهرت هستند و گاهی اوقات حرف‌هایی را درباره هم‌صنفان خود به زبان می‌آورند که در هیچ جای منشور ورزش و فرهنگ یک کشور جایگاهی ندارد.

متاسفانه آنچه که مشخص است وجود ناهنجاری‌‌‌های رفتاری و گفتاری در فوتبال به دلیل ضعف اخلاقی و فرهنگی است. بی‌تردید رسانه‌ها نیز به سودشان است تا با افرادی که در فوتبال تاثیرگذار هستند، صحبت کنند تا یک معلم ساده که می‌‌تواند با نگاهی عمیقتر به مشکلات فوتبال بپردازد. متاسفانه بحث منفعت‌طلبی در فوتبال ما حاکم شده است و اندک افرادی هستند که در راه بهبود مسائل فرهنگی فوتبال تلاش کنند و حتی کسانی که در این راه گام برمی‌دارند نیز به مرور از صحنه حذف می‌شوند.