پرسپولیس به وزارت صنایع رسید؛ استقلال به وزارت راه

مرتضی ناعمه

باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تهران واگذار می‌شوند.

سرانجام پس از سال‌ها بحث در خصوص واگذاری و خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، سازمان تربیت بدنی تصمیم به واگذاری این دو باشگاه گرفته است.

سازمان تربیت‌بدنی در ادامه برنامه‌های خود برای خصوصی‌سازی ورزش به ویژه فوتبال چند ماهی است که اقدامات جدی را در خصوص واگذاری پرسپولیس و استقلال انجام داده است.

اقدامات نهایی در خصوص واگذاری این دو باشگاه انجام شده است، به‌طوری که قرار است پرسپولیس به وزارت صنایع واگذار شود، همچنین باشگاه استقلال به وزارت راه واگذار خواهد شد.

سازمان تربیت‌بدنی در طرح جامعی که در این زمینه تهیه کرده است، قصد دارد کلیه اختیارات خود در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را ابتدا طی پروسه زمانی پنج ساله به سازمان‌های فوق واگذار کند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن این انتقال، واگذاری این دو باشگاه به صورت نهایی به بخش خصوصی صورت خواهد گرفت. این طرح به تایید رییس جمهور نیز رسیده است.

سازمان قصد دارد با این انتقال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را به سوددهی رسانده و سپس به بخش خصوصی واگذار کند. از جمله اقداماتی که قرار است سازمان تربیت بدنی به همراه این دو وزارتخانه انجام دهد، ساخت ورزشگاه برای این دو باشگاه است.

یکی از مقامات مسوول در این زمینه به ایسنا گفت: کارهای نهایی این انتقال صورت گرفته و باشگاه پرسپولیس زودتر از استقلال واگذار خواهد شد.

مدیرعامل باشگاه استقلال درباره واگذاری این تیم به وزارت راه گفت: از واگذاری این تیم به وزارت راه و ترابری استقبال می‌کنیم.

امیر واعظ آشتیانی، اظهار داشت: با توجه به اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال منابع درآمدی پایدار ندارند و از پشتوانه اقتصادی خوبی برخوردار نیستند این واگذاری‌ها اتفاق خوبی است تا این وزارتخانه‌ها از این دو تیم حمایت مالی کنند.

وی افزود: واگذاری پرسپولیس به وزارت صنایع و واگذاری استقلال به وزارت راه، فکر خوبی بوده است. البته این دو وزارتخانه از طریق شرکت‌های وابسته از این دو تیم حمایت خواهد کرد.

واعظ تصریح کرد: دو باشگاه برای واگذاری شرایط خوبی ندارند و اگر می‌خواهند این اتفاق بیافتد باید انگیزه و بستر مناسبی را فراهم کنند. در حال حاضر استقلال و پرسپولیس فقط دو نام هستند. باید برای این دو تیم امکانات مناسب فراهم شود.

مدیرعامل استقلال در پاسخ به این سوال که چه زمانی این واگذاری صورت می‌گیرد، عنوان کرد: تا قبل از پایان امسال مراحل واگذاری دو باشگاه صورت می‌گیرد.

وی درباره اینکه آیا مدیریت این دو باشگاه بلافاصله با تغییر روبه‌رو می‌شود یا خیر گفت: اگر قرار بر تغییر باشد من استقبال می‌کنم. وابسته به میز نیستم، اما قطعا در صورت این واگذاری به سرعت تغییر مدیریت را نداریم. به طور حتم تدابیری اندیشیده می‌شود و هر تغییری با منطق خواهد بود.

لازم به ذکر است که پیش از این یک بار باشگاه استقلال در سال ۸۴ به مدت ۱۰ سال به وزارت رفاه واگذار شد، اما تنها پس از گذشت یک سال و با تغییر مدیریت در وزارت رفاه مالکیت این باشگاه بار دیگر به سازمان تربیت‌بدنی بازگشت.

اما یک منبع آگاه در سازمان تربیت بدنی با اشاره به حمایت مستقیم رییس‌جمهور از این طرح افزود: در بحث واگذاری استقلال تنها یک تفاهم‌نامه امضا شده بود، این در حالی است که در بحث کنونی ضمن عقد قرارداد ۵ساله این دو وزارتخانه موظف هستند با همکاری سازمان تربیت‌بدنی برای هر کدام از این باشگاه‌ها یک استادیوم مجهز آماده کنند و همه هزینه‌های این تیم‌ها بر عهد این دو وزارتخانه خواهد بود.

قرار است طرف روزهای آینده طی اطلاعیه‌ای رسمی مفاد این قراردادها منتشر شود.

علی آبادی: واگذاری در حد حرف است

خبرگزاری فارس- رییس سازمان تربیت بدنی گفت: واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در حد حرف است و هنوز جدی نشده است. محمد علی آبادی در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره واگذاری پرسپولیس و استقلال به وزارت صنایع و راه و ترابری؛ عنوان کرد: هنوز این موضوع به مرحله جدی نرسیده است. واگذاری پرسپولیس و استقلال در راستای خصوصی سازی است، اما تا این لحظه چیزی قطعی نشده است. وی تاکید کرد: هیچ گونه کار و بحث جدی در این ارتباط صورت نگرفته است. وزارت صنایع و وزارت راه و ترابری همانند سایر نهادها گزینه‌هایی برای خصوصی‌سازی هستند. علی آبادی اظهار داشت: پرسپولیس و استقلال در حال حاضر زیر نظر سازمان تربیت بدنی اداره می‌شوند و تا این لحظه به بخش دیگری واگذار نشده‌اند. رییس سازمان تربیت بدنی درباره برگزاری مسابقات فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس با نام جعلی تصریح کرد: این کار را محکوم می‌کنیم. طبق اسناد و سوابق موجود خلیج فارس همواره به این نام شناخته شده و هرگونه جعل عنوان غیر مجاز است. قصد داریم موضوع را از طریق مراجع بین‌المللی پیگیری کنیم تا جلوی این اقدام نادرست گرفته شود.