دنیای اقتصاد - به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور، با توجه به زیانده بودن دوباشگاه بزرگ ورزشی یعنی استقلال و پرسپولیس، واگذاری آنها از طریق بورس ممکن نیست و این دوباشگاه سال آینده از طریق مزایده، خصوصی‌سازی خواهند شد. وی می‌گوید که سازمان تربیت بدنی مکلف شده است تا پایان همین ماه (بهمن) اطلاعات مالی این باشگاه‌ها را ارائه کند. پایان مناقشه خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال

واگذاری پرسپولیس و استقلال از طریق مزایده در سال آینده

ایسنا- آخرین وضعیت آماده‌سازی واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس این است که سازمان خصوصی‌سازی طبق وظیفه قانونی خود نامه‌ای به سازمان تربیت‌بدنی مبنی بر ارائه صورت‌های مالی حسابرسی ارسال کرده است که سازمان مربوطه موظف است تا پایان بهمن‌ماه اطلاعات خود را ارائه کند که پس از ارائه وضعیت اصلاح ساختار آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی با توجه به زیان ده بودن این دو باشگاه واگذاری آنها از طریق بورس ممکن نیست و تا پایان برنامه چهارم از طریق مزایده واگذار می‌شوند.

دکتر اسماعیل غلامی معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی به آماده‌سازی باشگاه استقلال و پرسپولیس برای واگذاری اشاره کرد و گفت: این دو باشگاه به عنوان دو شرکت زیر مجموعه سازمان تربیت‌بدنی و جزو شرکت‌های گروه یک ماده دو قانون برنامه چهارم هستند که باید تا پایان سال ۸۸ یعنی پایان برنامه چهارم توسعه واگذار شوند.

وی افزود: از طرف دیگر بر اساس اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها وظیفه دارند که صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را به همراه صورت‌های ریز دارایی‌ها و اموال خود در اختیار وزارت امور اقتصاد و دارایی قرار دهند. همچنین طبق ماده ۶ همان قانون اختیارات از وزارت امور اقتصادی و دارایی به سازمان خصوصی‌سازی داده شده است که طبق این وظیفه نامه‌ای از سازمان خصوصی‌سازی به سازمان تربیت‌بدنی ارسال و مقرر شده است که تا پایان بهمن‌ماه اطلاعات خود را در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دهند.

وی با بیان اینکه بعد از ارائه اطلاعات، شرایط واگذاری و اصلاح ساختار آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: چون این شرکت‌ها زیان‌ده هستند، بنابراین از طریق بورس واگذار نخواهند شد از سوی دیگر باشگاه استقلال و پیروزی دو ارزش اصلی دارند که شامل ارزش مربوط به سرقفلی و امتیاز باشگاه و دیگری ارزش مربوط به نیروی انسانی است که چگونگی ارزیابی آن را مشکل می کند.

غلامی نقل و انتقال باشگاه استقلال و پیروزی به وزارتخانه‌ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ممکن است در این مدت نقل و انتقالاتی بین نهادهای دولتی انجام شود که این امر غیر قانونی نیست زیرا دولت می‌تواند اموال خود را از یک وزارتخانه به وزارتخانه دیگر منتقل کند که این امر معمولا با هدف کاهش فشار مالی صورت می‌گیرد، ولی این به معنای فروش و واگذاری نیست و دولت می‌تواند این کار را انجام دهد ولی تا پایان سال ۸۸ به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

به اعتقاد معاون سازمان خصوصی‌سازی باید در خصوص واگذاری زودتر اقدام شده و بسترسازی لازم انجام گیرد، زیرا این شرکت‌ها در رابطه با حق پخش تلویزیونی، استفاده از امتیازات مربوط به استقلال یا پیروزی و آرم و برند خود درآمدزایی می‌کنند، در سراسر دنیا خود باشگاه سودآور نیست و در کنار اقدامات تبلیغاتی یا در کنار یک شرکت هلدینگ می‌تواند کسب درآمد کند.

وی اظهار کرد: باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز سیستم‌های مردمی هستند و هدف از تامین آنها در مرحله اول اهداف فرهنگی و ارتقای تربیت روح و کمال انسانی است. ولی در مرحله دوم این باشگاه‌ها می‌توانند به منظور درآمدزایی به عنوان ابزار تبلیغاتی و هلدینگ‌های محصولات آنها مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: در واقع باشگاه استقلال و پرسپولیس یک باشگاه فرهنگی هستند ولی در کنار آن می‌توانند از ابزارهای تبلیغاتی استفاده کرده و محصول شرکت‌ها را به جامعه معرفی کنند بنابراین از این محل درآمدهای خوبی عاید آنها می‌شود. به همین جهت گفته می‌شود که باشگاه‌ها به تنهایی سودآور نیستند و باید سود آن در کنار سایر مجموعه‌ها قرار گیرد.

غلامی با اشاره به اینکه خود شرکت‌ها و سازمان‌ها به واگذاری تمایل دارند، عنوان کرد: از نظر قانون برنامه چهارم مالکیت شرکت‌ها در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد، بنابراین فضا در اختیار آنها است تا در پایان سال ۸۸ به بخش خصوصی مستقل واگذار شوند.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی قانونا وظیفه خود را انجام می‌دهد بنابراین طبق این وظیفه سازمان تربیت‌بدنی وظیفه دارد صورت‌های مالی شش ماهه خود را تا پایان بهمن به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کند تا وضعیت واگذاری آن مورد بررسی قرار گیرد.