شکست تلخ پیش چشمان رییس‌جمهور

گروه ورزش- تیم کشتی آزاد ایران در سی و هفتمین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی برخلاف پیش‌بینی‌ها به مقام نایب قهرمانی رسید.

کسب این عنوان در حالی انجام گرفت که رییس جمهور احمدی‌نژاد به منظور تشویق و ترغیب کشتی‌گیران کشورمان به سالن آزادی رفته‌بود تا ایران شاهد قهرمانی در این مسابقات را در آغوش کشد.

در این مسابقات که طی مراسمی یکشنبه شب در تالار ۱۲‌هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران انجام گرفت، تیم کشتی آزاد جمهوری آذربایجان بر سکوی قهرمانی ایستاد و تیم‌های روسیه، قزاقستان، اوکراین، گرجستان، کوبا و ازبکستان هم بعد از تیم‌های آذربایجان و ایران به ترتیب در رده‌های سوم تا هشتم جای گرفتند.

در مسابقه فینال این رقابت ها تیم‌های ایران و آذربایجان به دیدار هم رفتند که در این مسابقه حساس و دشوار تیم آذربایجان در رقابتی نزدیک موفق به کسب پیروزی ۴ بر ۳ شد و مقام قهرمانی را از آن خود کرد. در این مسابقه عباس دباغی، مهدی تقوی و سعید ابراهیمی به ترتیب در وزن‌های ۵۵، ۶۶ و ۹۶‌کیلوگرم برابر حریفان خود از آذربایجان (ابراهیم اف، جبرئیل حسن اف و ختاک گازیموف) به پیروزی رسیدند. ضمن اینکه در وزن‌های ۶۰، ۷۴، ۸۴ و ۱۲۰‌کیلوگرم هم به ترتیب مسعود اسماعیل پور، صادق گودرزی، رضا یزدانی و فردین معصومی مقابل سلیم خان حسین اف، شمس الوارایف، نوروزتمرراف و علی عیسی یف کشتی را واگذار کردند تا تیم ایران ۳ بر ۴ نتیجه مسابقه را به تیم حریف واگذار کند و به مقام نایب‌قهرمانی برسد.

هدف ما اول یا دومی نبود!

بعد از مسابقات جام جهانی وکسب مقام دومی تیم کشورمان که به اعتقاد کارشناسان بهترین موقعیت قهرمانی به‌دلایل ضعف مدیریتی ازدست رفت، رییس فدراسیون کشتی طی اظهارنظری عجیب گفت: هدف ما از حضور در رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد اولی یا دومی نبود، بلکه قصد داشتیم امتیاز میزبانی یک رویداد بزرگ را از آن خود کنیم که موفق هم شدیم!

محمدرضا یزدانی خرم، رییس فدراسیون کشتی با بیان این مطلب افزود: هدف ما در رقابت‌های جام جهانی اولی یا دومی نبود. ما چند سالی بود که از میزبانی محروم بودیم و هدف ما کسب میزبانی رقابت‌های جهانی بود.

وی گفت: کشتی‌گیران ما دیروز (یکشنبه) و با شکست تیم روسیه قهرمان شدند و من از دومی آن‌ها راضی نیستم و امیدوارم در آینده با توجه به جوانگرایی صورت گرفته حامل پیام‌های خوبی باشیم. یزدانی خرم تصریح کرد: مهم این بود که فیلا از میزبانی ما راضی بود و ما از طرفی بین ۸ تیم برتر دنیا دوم شدیم و از موقعیت میزبانی خود نیز در جهت اهداف خاصی استفاده نکردیم و جوانمردانه دوم شدیم.

از طرفی علیرضا دبیر، ملی پوش سابق تیم کشتی آزاد کشورمان نیزدراین خصوص گفت: با این برنامه‌ریزی،‌ جام جهانی روزهای خوب کشتی بود و روزهای بد هنوز نرسیده است.

دارنده پنج مدال جهانی و المپیک کشتی گفت: با این راهی که فدراسیون می‌رود و با این برنامه‌ریزی، جام جهانی روزهای خوب کشتی بود و روزهای بد هنوز نرسیده است. دبیر از اظهارنظر فنی در مورد عملکرد تیم و سطح مسابقات خودداری کرد و افزود: در مورد اینکه چه تیم‌هایی و با چه نفراتی به ایران آمده بودند بهتر است کارشناسان نظر بدهند،‌ آنالیز مسابقات بماند برای آنها؛‌ اما با این روند اگر تصمیمی درست اتخاذ نشود، کشتی ما روز به روز پایین‌تر می‌رود.

قهرمان المپیک ۲۰۰۰ سیدنی که نمی‌خواست بیش از این در مورد کشتی صحبت کند، خاطرنشان ساخت: کشتی‌گیران زحمت خودشان را کشیدند؛ اما اصل کار اشتباه است. با این برنامه‌ریزی قطعا کشتی فعلا روزهای خوب خود را می‌گذراند که در تهران و در حضور ۱۵‌هزار تماشاگر برابر تیم‌های درجه چندم جهان شکست می‌خوریم. ما تاکنون در سالن آزادی دوم نشده بودیم.

در شرایطی که تیم‌های مطرح و بزرگی مثل آمریکا، «بلغارستان» ترکیه وتا حدودی کانادا در این رقابت‌ها حضور نداشتند و با در نظر گرفتن این موضوع که تیم‌های روسیه و کوبا با تیم‌های اصلی خود دراین رقابت‌ها شرکت نکرده بودند، دوم شدن دراین مسابقات نه تنها افتخاری نیست بلکه می‌تواند شکست دیگری بعد از مسابقات المپیک پکن برای کشتی ایران باشد.