گروه ورزش- پیدا شدن رقیب سرسختی به نام شیخ سلمان برای محمدبن‌همام آن هم بعد از سیزده سال، رییس قطری AFC را در وضعیت دشواری قرار داده است.

از سال ۱۹۹۶ محمد بن‌همام قطری بدون اینکه رقیبی در آسیا داشته باشد، در دوره‌های چهار ساله عضو آسیایی کمیته اجرایی فیفا بود، اما این بار در انتخابات۲۰۰۹ شیخ سلمان بحرینی که اختلافات فراوانی با بن‌همان دارد خودش را در حد یک رقیب جدی مطرح کرده است.

صف بندی‌ای که بین کشورهای آسیایی به وجود آمده، نشان دهنده پیچیدگی موضوع است. کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، عربستان، چین، کویت و بحرین پشت سر شیخ سلمان قرار گرفته‌اند و استرالیا و قطر حمایت رسمی‌شان را از محمدبن‌همام اعلام کرده‌اند.

در میان قطب‌های فوتبال آسیا این ایران است که هنوز وضعیت خود را مشخص نکرده است. گرچه علی کفاشیان پیش از سفر رییس شورای المپیک آسیا و دیدارش با محمد علی‌آبادی به صراحت اعلام کرد که رای ایران، محمد بن‌همام است و رییس سازمان تربیت بدنی هم از مرد ثروتمند قطری حمایت کرد، اما پس از حضور شیخ احمد در ایران، کفاشیان در چرخشی عجیب گفت که رای ایران مخفی است. حتی حضور شیخ سلمان در تهران هم نتوانست نظر رییس فدراسیون فوتبال را تغییر دهد.

رییس فدراسیون گرچه با پیشنهاد محسن صفایی فراهانی روبه‌رو شد که گفته بود «هر کس به بن‌همام رای ندهد، متضرر می‌شود»، اما وقتی متوجه شد که منافع فوتبال ایران در مخفی نگه داشتن رای فدراسیون فوتبال ایران است، دست به این کار زد.

البته اگر این توجیه را بپذیریم که تصمیم فدراسیون فوتبال ایران صحیح بوده با این سوال مواجه می‌شویم که آیا کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن و عربستان که پشت سر شیخ سلمان قرار گرفته‌اند، مرتکب اشتباه شده‌اند. در واقع حامیان شیخ سلمان با وجود شانس اندکی که در ابتدا برای او قائل می‌شدند، به صورت رسمی حمایت‌شان را از این مرد بحرینی اعلام کرده‌اند و این اعلام حمایت ریسکی برای آنها به حساب می‌آمد. ریسکی که در صورت موفقیت در آن، می‌تواند جایگاه فوتبال این کشور را بهبود ببخشد.

این کشورها با لابی با شیخ سلمان وضعیت خوبی را برای خود در صورت رای آوردن این مرد بحرینی به وجود خواهند آورد، اما پشت این حمایت نکته‌ای است که از چشمان سران فدراسیون فوتبال ایران هم پنهان نمانده است. قدرت‌های فوتبال آسیا در شرق قاره با حمایت از شیخ سلمان قصد تضعیف مدیریت بن‌همام را دارند و این اتفاقی است که در صورت پیروزی سلمان در انتخابات سرنوشت‌ساز جمعه رخ خواهد داد.

در صورتی که این اتفاق بیفتد دو سال باقی مانده از مدیریت بن‌همام به حالت Standby می‌رود و حتی ممکن است همان طور که بن‌همام گفته از مدیریت AFC استعفا بدهد که این اتفاق انتخابات سرنوشت‌ساز دیگری را پیش‌روی کشورهای آسیایی قرار می‌دهد که در این صورت کشورهای شرق آسیایی با معرفی کاندیدای خود راه را برای کشاندن مدیریت فوتبال آسیا به شرق قاره فراهم می‌کنند. این دقیقا همان چیزی است که باعث شده فدراسیون فوتبال ایران از شیخ سلمان حمایت نکند و از آن طرف هم حمایت خود از بن‌همام را رسانه‌ای نکند.

در این شرایط جمعه این هفته چهل و شش عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتخاب چهارمین کرسی کنفدراسیون فوتبال آسیا در AFC گرد هم می‌آیند تا در رقابتی فشرده عضو غرب آسیایی کمیته اجرایی فیفا را انتخاب کنند. آسیا در کمیته اجرایی فیفا چهار عضو دارد که داتوک سری چونگ کونگ جون از کره جنوبی، جونجی اوگورا از ژاپن (شرق آسیا) و واردی ماکودی از تایلند (جنوب شرق آسیا) و محمد بن‌همام از قطر (غرب آسیا) عضو این کمیته بیست و چهار نفره بوده‌اند.