داور نروژی تهدید به مرگ شد

به نقل از گزارش‌های متعددی که در روزنامه‌های انگلیسی به چاپ رسیده است، داور نروژی دیدار برگشت دو تیم چلسی و بارسلونا که چهارشنبه شب در ورزشگاه استمفوردبریج برگزار شده بود، پس از آنکه تهدید به مرگ شده بود، طی اقدامات امنیتی شدید و به صورت مخفیانه از انگلیس خارج شد. تام هنینگ اوربو، در پایان این دیدار، به شدت از سوی بازیکنان چلسی، به خصوص بالاک و دروگبا مورد انتقاد قرار گرفت. او که در جریان دیدار، چند ضربه پنالتی به نفع چلسی را نادیده گرفته بود، خشم هواداران چلسی را برانگیخته است، تا جایی که از‌ترس امنیت او، نیروهای پلیس، قبل از خروج این داور نروژی از انگلستان، هتل محل اقامت او را تغییر دادند و پلیس نروژ نیز اعلام کرده که این داور ۴۲ ساله، از طریق اینترنت تهدید به مرگ شده است. سخنگوی پلیس اسلو، پایتخت نروژ در این رابطه گفت:« ما دقیقا آنچه را که در اینترنت منتشر می‌شود مطالعه می‌کنیم و هر موضوعی که حس کنیم ممکن است امنیت شخصی او را تهدید می‌کند، با جدیت تمام پیگیری خواهیم کرد.» گراهام پول، یکی از داوران بازنشسته نیز در این رابطه گفت:« صبح پنجشنبه، این داور نروژی به صورت مخفیانه و با اسکورت پلیس، از انگلستان خارج شد. او یک داور فوتبال است و این اقدام به سان یک توهین بزرگ به شمار می‌رود. پس از پایان این دیدار مجبور شدیم هتل محل اقامت او را عوض کنیم، چرا که می‌ترسیدیم که هواداران ممکن است او را پیدا کنند. وقتی از بازیکنان یک تیم، چنین رفتاری سر بزند، از هواداران چه انتظاری می‌توان داشت.»

قضاوت پر ماجرا

در دیدار چلسی و بارسا که نتیجه یک بر یک به دست آمده باعث صعود تیم اسپانیایی به فینال شد، صحنه‌های مشکوک زیادی وجود داشت که داور از کنار آن‌ها به راحتی گذشت. در یکی از این موقعیت‌ها، توپ با دست پیکه، مدافع بارسا، در محوطه جریمه برخورد داشت. وی که باید ۲۷ ماه مه و در ورزشگاه رم ایتالیا برابر منچستر یونایتد برگزار‌کننده دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا باشد، وجود چنین برخوردی را تایید کرد. پیکه عنوان کرد: توپ دست مرا لمس کرد.

البته داور تصمیم گرفت که این پنالتی نیست و همه باید به تصمیات وی احترام بگذاریم. گاس هیدینگ، سرمربی آبی‌پوشان لندن هم پس از بازی گفت: ناراحتی من حدی ندارد. از نتیجه به دست آمده بسیار ناراحتم؛ چرا که بازی خوبی ارائه کردیم و از لحاظ تاکتیکی در سطح بالایی بودیم. اما نتوانستیم از این برتری به طور مطلوب بهره‌گیریم. این مربی هلندی افزود: بسیار عصبانی و ناراحت هستم. این عصبانیت باید فروکش کند تا در آرامش ببینم چه اتفاقی افتاد. باید از موقعیت‌های خود استفاده می‌کردیم تا در پایان به مشکل برنخوریم. خیلی زیبا بود که مانند فصل قبل، چلسی به بازی نهایی جام می‌رسید؛ اما باید ناراحت ناکامی ‌برابر بارسلونا باشیم.

سرمربی هلندی چلسی درباره اشتباهات داوری، تاکید کرد: پسران من احساس ناعدالتی می‌کنند؛ چرا که در این دیدار،

۳ پنالتی مشخص وجود داشت. در دو صحنه، بازیکنان بارسلونا توپ را در آسمان با دست زدند. با آنها همراهم؛ چراکه فقط یک شک وجود نداشت؛‌ چندین مورد بود. جالب این که سرمربی تیم بارسلونا اسپانیا هم معتقد بود: صحنه‌های پنالتی را ندیدم؛ اما ممکن است که آنها پنالتی بوده باشند. پپ گواردیولا گفت: خواهان برد بودیم. انتظار داشتم که چلسی در این دیدار برای حمله به زمین بیاید، اما با دفاعی چند لایه وارد شدند که کار را برای ما بسیار دشوار می‌کرد. بازی در چنین سطحی و مقابل چلسی بسیار دشوار بود. آنها به طور کامل دفاع می‌کردند و خیلی سریع به ضد حمله رو می‌آوردند. خیلی خوشحالم که آندرس اینیستا توانست با حرکتی که در پایان بازی کرد، بارسلونا را بالا بکشد. البته درک می‌کنم که چلسی از داوری ناامید باشد. من صحنه‌های پنالتی را ندیدم؛ اما ممکن است که آنها پنالتی بوده باشند.

محرومیت دروگبا

منابع انگلیسی از احتمال محرومیت مهاجم ساحل عاجی تیم چلسی انگلیس به خاطر پرخاش و دشنام به داور بازی مقابل بارسلونا خبر دادند. روزنامه گاردین در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، به این نکته پرداخت که در پایان این بازی دیدیه دروگبا به تصمیمات تام هنینگ اورا، داور نروژی دیدار برگشت چلسی انگلیس و بارسلونا اسپانیا به شدت اعتراض کرد و حتی هنگام خروج از زمین و در تونل ورزشگاه استامفوردبریج لندن، ضمن پرخاش به وی دشنام نیز داد. این موضوع‌ از دید کمیسیون داوری اتحادیه فوتبال اروپا دور نخواهد ماند، به گونه‌ای که این بازیکن در خطر محرومیتی جدی قرار گرفته است. این بازیکن در کنار دیگر بازیکنان خشمگین چلسی همچون میشائیل بالاک، مایکل اسین و نیکولاس آنلکا به قضاوت این داور به ویژه در ۴ صحنه مشکوک به پنالتی اعتراض داشت. این عده در کنار دیگر بازیکنان چلسی اعتقاد داشتند اگر داور نروژی در موقعی که خطا صورت گرفت، ‌دستور نواختن ضربه پنالتی می‌داد، سرنوشت چلسی تحت ثاثیر ضربه منجر به گل آندرس اینستیا،‌ بازیکن بارسلونا در ثانیه‌های پایانی بازی قرار نمی‌گرفت از صعود به مرحله نهایی جام و بازی با منچستریونایتد در تاریخ ۶ خرداد در ورزشگاه المپیک رم باز بماند.