مسابقات پیش‌بینی فوتبال مورد تایید پلیس نیست

«پیش‌بینی‌ مسابقات فوتبال ایران و جهان» عنوان برگه‌هایی است که در برخی از پاساژ‌های پایتخت از سوی افرادی به عنوان نمایندگان یک موسسه فرهنگی هنری به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود.

در این برگه‌ها که با عنوان مسابقات تست ورزشی نیز توزیع می‌شوند، افراد باید نسبت به پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال لیگ‌های مختلف اقدام کنند. به طور مثال در دوره دوم این به اصطلاح مسابقه، افراد باید نسبت به پیش‌بینی نتایج فوتبال سه لیگ انگلستان، ایتالیا و اسپانیا اقدام کنند.

در این برگه‌ها گزینه‌های برد میزبان، تساوی و برد میهمان، به عنوان سه گزینه تستی وجود دارد که پر کردن این گزینه‌ها هرکدام قیمت مخصوص خود را دارد که این قیمت‌ها به تفکیک در پشت برگه پیش‌بینی مسابقات درج شده، به طوری که حداقل مبلغ برای شرکت در مسابقه ۹۷۲ تومان و حداکثر ۱۰۵‌هزار تومان است که در زمان تحویل برگه باید مبلغ را به نماینده موردنظر پرداخت کند.

در پشت این برگه قید شده است که ۶۵‌درصد از کل مبلغ دریافتی به عنوان جایزه به برندگان اول و دوم اختصاص می‌یابد که گفته می‌شود جایزه برنده اول آن به چند ده‌میلیون تومان هم می‌رسد.

یکی از نکات قابل توجه که در این برگه به چشم می‌خورد این است که موسسه‌ای که اقدام به برگزاری این مسابقه می‌کند، دارای مجوز رسمی وزارت ارشاد بوده و عنوان شده که این مسابقه با مجوز رسمی اداره کل تربیت بدنی استان تهران برگزار می‌شود.

البته در شهرهای شمالی کشور مدت‌هاست که این مسابقات تحت عنوان «توتو» رواج دارد. حال این سوال مطرح است که توزیع چنین برگه‌هایی به عنوان پیش‌بینی مسابقات تا چه اندازه وجاهت قانونی دارد؟ و درحالی که کلاهبرداری‌های مختلف در قالب شرکت‌های کاغذی از سوی افراد سودجو اتفاق می‌افتد، چگونه ‌است که حتی در صورت قانونی بودن این موضوع اطلاع‌رسانی مطلوبی در این رابطه صورت نمی‌گیرد؟

البته نوع رابطه مالی این موسسه با مشتریان خود و نحوه توزیع جایزه‌ها نوعی شرط‌ بندی را به ذهن متبادر می‌کند که بر این اساس در این راستا امیرمحمدی‌فر، جانشین پلیس آگاهی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برگه‌های شانس مسابقات فوتبال یا مشابهات آن مورد تایید پلیس نیست.

وی درباره توزیع برگه‌های مسابقه به عنوان تست هوش فوتبال، گفت: قانونی بودن یا نبودن این موضوع را باید مقامات قضایی مشخص کنند، اما این امر می‌تواند به عنوان بستری برای کلاهبرداری مطرح شود که مورد تایید پلیس نیست.

توزیع این گونه برگه‌های مسابقه منجر به ایجاد یک فرهنگ غلط در جامعه می‌شود و به ضرر و زیان مردم ختم خواهد شد.

امیر محمدی‌فر در پاسخ به این که عنوان شده مسابقه تست هوش ورزشی (پیش‌بینی مسابقات فوتبال ایران و جهان) دارای مجوز رسمی از اداره کل تربیت بدنی استان است، گفت: اگر تربیت بدنی در این رابطه مجوزی داده باید تجدیدنظر کند.

وی افزود: در برخی از موارد افراد با به ثبت رساندن شرکتی، هر کاری را در قالب آن انجام می‌دهند و حتی اقدام به آگهی دادن در مطبوعات نیز می‌کنند که در این مواقع هر نوع موضوعی ممکن است اتفاق بیفتد.

جانشین پلیس آگاهی ناجا با بیان این که مردم نباید زمانی که می‌خواهند پولی را پرداخت کنند به راحتی اعتماد کنند، گفت: مردم باید موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.

به نظر می‌رسد مسوولان ذ‌ی‌ربط در این رابطه که آیا توزیع چنین برگه‌هایی به عنوان پیش‌بینی مسابقات فوتبال، همان شرط‌ بندی نیست، باید پاسخگو باشند، تا در صورت اثبات این قضیه از ادامه فعالیت‌های این‌چنینی جلوگیری کنند.