آشتی ملی برای جشن پیروزی برابر کره

تیم ملی فوتبال ایران امشب در یکی از حساس‌ترین مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در ورزشگاه آزادی به مصاف کره‌ جنوبی می‌رود. بیست و ششمین نبرد تاریخی ایران و کره‌جنوبی در حالی امشب و از ساعت ۲۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که تیم ایران برای پیروزی، بالا بردن شانس صعودش به جام جهانی و آشتی ملی مقابل حریف مطرح خود به میدان می‌رود. فوتبال ملی ایران به خاطر کسب چهار امتیاز از سه بازی گذشته خود در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در بحران نتیجه‌گیری قرار دارد. شاگردان کی‌روش پس از باخت تلخ برابر لبنان، در آخرین دیدارشان در دور رفت این رقابت‌ها در نبردی سنتی مقابل کره‌جنوبی صف‌آرایی می‌کند، مسابقه‌ای که پیروزی در آن و کسب سه امتیاز حیاتی‌اش، آرامش را به فوتبال ملی ایران تقدیم می‌کند.

تیم ملی فوتبال ایران، این بار در تهران پذیرای کره‌ جنوبی است؛ در ظاهر اوضاع چشم بادامی‌ها از تیم ایران خیلی بهتر است؛ آنها خوب و روان بازی می‌کنند، چند لژیونر آماده دارند و همه، آنها را جزو سه تیم برتر آسیا می‌دانند. در سوی دیگر، فوتبالیست‌های ایرانی بیش از هر زمان دیگری چشم انتظار دیدار با کره هستند. آنها می‌خواهند کره را شکست دهند تا هم سکانس‌های تلخ بازی قبل را فراموش کنند و هم بار دیگر بارقه شادی و امید را روی دیدگان هوادارانشان ببینند.

امشب یا فوتبال ایران شکستی دیگر را تجربه می‌کند یا با غرور و افتخار، یک پیروزی دلنشین و حساس را به مجموعه افتخاراتش اضافه می‌کند. در این راه و با شرایط موجود، حتی یک تساوی برابر کره‌ای‌ها می‌تواند حکم پیروزی برای یاران مرد پرتغالی داشته باشد. هر چند پیروزی برابر کره آن هم از نوع جنوبی‌اش، نتیجه‌ای نیست که ایرانی‌ها با آن غریبه باشند.

کره جنوبی یکی از تیم‌هایی است که از سوی فوتبال‌دوستان ایرانی به داشتن لقب «شش‌تایی‌ها» مفتخر شده است! ایران در تاریخش ۹ بار حریف خود را برده، اما ۱۱ بار باخته و پنج دیدار دو تیم به تساوی کشیده شده است. از این ۲۵ مصاف، ۹ بازی در خاک کره‌جنوبی و چهار بازی در تهران برگزار شده است و نکته مهم اینجاست که ایران تاکنون در تهران برابر حریف چشم بادامی تن به شکست نداده است. دو پیروزی و دو تساوی حاصل کار ایرانی‌ها برابر کره‌جنوبی در تهران بوده است.

در این بازی که همه ایران پشت سر تیم ملی کشورشان هستند و به احتمال زیاد ۱۰۰ هزار تماشاگر مشتاق به ورزشگاه آزادی خواهند آمد، مردان سرمربی پیشین تیم ملی پرتغال می‌دانند در صورتی پیروزی، پایان باشکوهی را برای ناکامی‌های گذشته خود در دور رفت مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آسیا رقم می‌زنند و روی کاغذ به جام جهانی نزدیک‌تر خواهند شد.

کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران تضمین و قول داده ایران بهترین بازی‌اش را مقابل کره جنوبی انجام دهد. امیدواریم بهترین بازی تیم ملی همراه با کسب سه امتیاز باشد.

امروز در این گروه بازی تیم‌های قطر و ازبکستان از ساعت ۱۵:۵۵ در ورزشگاه السد دوحه برگزار می‌شود.

کی‌روش: قول برد نمی‌دهم اما شجاعانه بازی خواهیم کرد

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید دو تیم ایران و کره‌جنوبی برای برد در بازی فردا شانس برابری خواهند داشت. او می‌گوید: کره تنها روی کاغذ پیروز میدان است. کارلوس کی‌روش در نشست خبری خود پیش از بازی با کره گفت: ما برابر یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا بازی می‌کنیم. اکنون ژاپن و کره پرقدرت‌ترین تیم‌های این قاره هستند. شاید این طور به نظر بیاید که شانس کره روی کاغذ از ما بیشتر است، اما هیچ تیمی در طول تاریخ پیش از شروع بازی به برد یا باخت نرسیده است. فوتبال ۹۰ دقیقه است و ما از دقیقه یک تا دقیقه ۹۰ تصمیم‌های لازم را می‌گیریم. بنابراین باید بگویم که در این بازی فقط فعالیت زیاد و عرق ریختن فایده‌ای ندارد و تنها روی انگیزه حساب کردن هم کافی نیست. ما برای پیروزی برابر حریف نیاز به انگیزه بالا و فعالیت زیاد داریم.

وی ادامه داد: وقتی که فردا وارد زمین چمن شدیم همه بازیکنان دو تیم یکسان خواهند بود و هر دو تیم از شانس برابری برای پیروزی برخوردار خواهند بود. امیدوارم ما بازی بهتری انجام دهیم و پیروز شویم. هرچند برای رسیدن به این هدف به کمی شانس هم نیاز داریم.

وی گفت: از بازیکنانم توقع دارم که با روحیه‌ جنگنده بازی کنند و در همه صحنه‌ها و نبردهای تک به تک موفق باشند. بازی قبلی کره برابر ازبکستان را دیدم و متوجه شدم که ازبک‌ها بازی را خوب شروع کردند و به گل اول رسیدند، اما کره در دقیقه ۴۳ گل خود را زد. بنابراین در بازی امشب علاوه بر اینکه ۲۰ دقیقه اول مهم است دقایق ۲۱، ۲۲، ۲۳ و... هم مهم است. آنچه مسلم است شاهد دیداری خواهید بود که دو تیم کیفیت بالای خود را به نمایش می‌گذارند و هر تیمی که بتواند قدرت خود را در طول بازی بیشتر دیکته کند یقینا موفق می‌شود.

در ادامه خبرنگار دیگری به کی‌روش گفت، سرمربی کره جنوبی گفته که تیمش می‌خواهد برابر ایران یک شگفتی خلق کند و برای اولین بار ایران را در تهران شکست دهد، اما مردم ما دوست دارند که حرف امیدوار کننده‌ای از سرمربی تیم‌شان بشنوند. کی‌روش در پاسخ به این خبرنگار گفت: چیزی که می‌توانم بگویم این است که در طول سه هفته گذشته به سختی کار کرده‌ایم و تمام کارهای لازم را برای آماده شدن برای این بازی انجام داده‌ایم. بازیکنان ما کاملا متعهد هستند و انگیزه بالایی برای پیروزی دارند. آنها روحیه لازم را برای ارائه عملکردی خوب دارند، اما نتیجه از دست ما خارج است و نمی‌توانیم نظری راجع به آن بدهیم. این چیزی است که فقط خداوند از آن آگاه است. هیچ مربی‌ای در دنیا نمی‌تواند قول پیروزی در یک مسابقه را بدهد. هر کسی هم که این حرف را می‌زند سطحی‌نگر است و بینش لازم را ندارد.

پروین: هواداران استادیوم ۲۰۰ هزار نفری را هم پر می‌کنند

پیشکسوت فوتبال کشورمان گفت: اگر به جای ورزشگاه آزادی، ورزشگاه ۲۰۰هزارنفری هم داشتیم در بازی در برابر کره لبریز از هوادار می‌شد.

علی پروین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص بازی حساس تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کره‌جنوبی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ اظهار کرد: همیشه یک روز در فوتبال می‌تواند برای تیم ملی یک کشور حساس و شاید سرنوشت‌ساز باشد. به نظرم بازی بسیار سختی در انتظار بازیکنان ملی‌پوش ایرانی است، اما به هر کدام از این بچه‌ها که نگاه می‌کنم امیدوار می‌شوم که با ساق‌های توانمندشان بتوانند از پس کره‌ای‌ها بر بیایند.

وی افزود: یکی از نقاط قوت ما در این دیدار هواداران پرشورمان است، به نظرم اگر استادیوم آزادی ۲۰۰هزارنفری هم بود قطعا در بازی امروز مقابل کره لبریز از هوادار می‌شد و من به این موضوع اصلا شک ندارم، چون تماشاگران ما همیشه نشان داده‌اند نیاز به دعوت و بیانیه و این حرف‌ها ندارند و حضور گرمی در ورزشگاه‌ها خواهند داشت.

وی افزود: اما نکته مهم این است که تیم ملی نیاز به ۹۰دقیقه تشویق دارد، خدای ناکرده کاری نباید کرد که بازی احساسی شود؛ یا بازیکنان از لحاظ روحی و روانی تخریب شوند. اگر تا دقیقه ۶۰ هم گل نزدیم هواداران خیال کنند، دقیقه اول بازی است.

پروین در خصوص تیم کره‌جنوبی نیز گفت: از وقتی که فوتبالیست شده‌ام، یادم هست همیشه فوتبال کره‌جنوبی و حتی ژاپن رقیب اصلی و دندان‌گرد فوتبال ما بوده‌اند. آنها ۲ سال افت کردند اما ۵ سال آنقدر تاختند تا به مقام چهارم جام‌جهانی رسیدند. کار بچه‌ها بسیار مشکل است. ما باید بدانیم حتی یک دقیقه هم نباید کره‌ای‌ها را دست کم بگیریم.

وی افزود: تنها عاملی که می‌تواند کمک فراوانی در مستطیل سبز به بچه‌ها داشته باشد ۹۰ دقیقه جنگندگی و از خود گذشتگی است که ان‌شالله همه با هم دست به دست هم دهند تا بچه‌های ما از این بازی سربلند بیرون بیایند. کره تیم سرعتی، قدرتی، جوان و حتی با تجربه است، البته ما هم دست کمی از آنها نداریم.

پروین با اشاره به توانایی علی کریمی نیز گفت: خوشحالم که الان کریمی تشنه بازی کردن است، در این شرایط باید علی را آرام کنیم، نام کریمی ترس بر جان کره‌ای‌ها می‌اندازد. قطعا در این بازی حساس علی‌کریمی که الان با تجربه، پخته و با انگیزه است نقش بسزایی در موفقیت تیم ما دارد. او لیدری است که اگر روزش باشد توپ را به راحتی به تور دروازه کره‌ای‌‌ها می‌چسباند یا با پاس‌هایش آنها را اسیر می‌کند. من امیدوارم فردا روز کریمی باشد.

وی با اشاره به موفقیت تیم ملی ژاپن مقابل فرانسه نیز گفت: بالاخره شرقی‌ها پیشرفت خود را از چند سال گذشته شروع کردند، اما ما هم فوتبالی داریم تاکتیک‌پذیر، درست است کمی دچار افت شده‌ایم اما فوتبال با بازیکنانی که دارد راحت می‌تواند بلند شود و روی پای خود بایستد.

ژاپن در دیدار برابر فرانسه نتیجه جالبی گرفت که این نشان می‌دهد ما باید بیشتر به خود بیاییم و تحرک بیشتری به خرج دهیم.

پیشکسوت فوتبال کشورمان در مورد حضور بازیکنان حاضر در اروپا در تیم ملی نیز گفت: اشکان دژاگه به خوبی درس خود را در تیم ملی کشورمان پس داد و در بازی مقابل قطر نشان داد که به درد فوتبال ما می‌خورد، حالا باید در بازی با کره بنشینیم و عملکرد ۲ بازیکن دیگر را مورد ارزیابی قرار دهیم. من امیدوارم که حضور این بچه‌ها بتواند مشکلات ریز تیم ملی را از بین ببرد.