تیم بسکتبال ایران در المپیک حتی یک بازی را هم نخواهد برد

«زوران رادوویچ»، رییس کمیته توسعه و ترویج فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) معتقد است تیم‌ملی بسکتبال ایران باید از تجربه حضور زودهنگام خود در المپیک، برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۰ استفاده کند. زوران در نشست اعضای هیات‌رییسه فدراسیون بسکتبال کشورمان در روز یکشنبه گفت‌: بسکتبال ایران لحظات مهمی را تجربه می‌کند. تیم ایران با تلاش بسیار زیاد سهمیه المپیک را بدست آورد و شایسته آن است، ولی این موفقیت خیلی زود به دست آمده و باید در رویدادهای مهم و سطح بالا بیشتر حضور یابد. به‌اعتقاد زوران که برای مشاوره در مورد برنامه‌ریزی اردوها و دیدارهای تدارکاتی تیم‌ملی بسکتبال ایران به تهران سفر کرده، تصمیم‌گیری در این خصوص باید کاملا هوشمندانه انجام شود.

وی برای روشن کردن وضعیت فعلی تیم بسکتبال ایران در قیاس با سطح مسابقات المپیک گفت‌: شاید چیزی را که می‌گویم دوست نداشته باشید، اما معتقدم تیم ایران حتی یک بازی را هم نخواهد برد. مطمئنا شما خیلی خوب و با تمام توان تلاش خواهید کرد، اما پیروز نخواهید شد و هنوز معتقدم در حد ۱۲تیم المپیکی نیستید. به گمان وی، ایران با تیم‌هایی نظیر آمریکا، روسیه، یونان، چین و لیتوانی همگروه خواهد شد، بنابراین برنامه‌ریزی درست برای این تیم کلید موفقیت‌های آینده است.

رییس کمیته توسعه و ترویج فیبا افزود: المپیک پکن فرصت بسیار خوبی است که ایران برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۹ آماده شود، چرا که مقدماتی راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۰ است و بسیار متاسف می‌شوم‌، اگر ایران در ترکیه (میزبان) حضور نداشته باشد.

وی پیشنهاد کرد، ایران می‌تواند میزبانی رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ را برعهده گرفته و برای حضور در المپیک ۲۰۱۲به میزبانی لندن تلاش کند چرا که تا آن هنگام‌، بازیکنان به شرایط آرمانی رسیده و ایران بهترین تیم آسیا خواهد بود. طبق اظهارات وی، تا آن زمان «یائو مینگ»، ستاره مشهور بسکتبال چین قطعا از بسکتبال خداحافظی کرده و این تیم دیگر ابرقدرت آسیا نیست. رییس کمیته توسعه و ترویج فیبا در مورد لیگ برتر باشگاه‌های ایران نیز معتقد است: قویا مخالفم که لیگ شما در سطح بالایی قرار دارد. شاید نسبت به سه سال گذشته بهتر شده باشد، اما هنوز کافی و در حد لیگ‌های حرفه‌ای نیست.