«لیلا ابراهیمی» و «هادی ساعی» بهترین ورزشکاران اخلاق شناخته شدند

گروه ورزش- حمید رجبی: در پایان همایش فرزندان آفتاب که از سوی موسسه فرهنگی، هنری و ورزشی نسل آفتاب برگزار شد، «لیلا ابراهیمی» و «هادی ساعی» به عنوان بهترین ورزشکاران اخلاق زن و مرد ایران در سال جاری معرفی شدند. این مراسم دوشنبه شب با حضور اهالی ورزش، فرهنگ و هنر و با حضور «غلامعلی حداد عادل» رییس مجلس شورای اسلامی، «محمد علی‌آبادی» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان تربیت بدنی، مسوولان ورزش کشور، تعدادی از سفیران کشورهای خارجی در تهران، روسای فدراسیون‌های ورزشی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرکز همایش‌های صدا و سیما ترتیب یافت. در این همایش که گروه کثیری از مردم نیز در آن شرکت داشتند و نزدیک به چهار ساعت به طول انجامید، «لیلا ابراهیمی» قهرمان دو و زنان ایران و آسیا و «هادی ساعی» قهرمان تکواندو جهان و بازی‌های المپیک از سوی موسسه نسل آفتاب به عنوان بهترین ورزشکاران اخلاق شناخته و معرفی شدند. این دو ورزشکار از بین ۲۰ورزشکار ملی‌پوش برگزیده زن و مرد، بیشترین امتیاز را در هشت شاخص (تحصیلات، عناوین قهرمانی، سوابق قهرمانی و عملکرد مدیریتی، محبوبیت اجتماعی، حافظ منافع ملی و مذهبی، تلاش برای حفظ و پیاده کردن شئون و هنجارهای اجتماعی، بسط روحیات اخلاقی در میدان‌های ورزشی و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی) کسب کردند. لیلا ابراهیمی (دوومیدانی زنان)، ا...‌کرم استکی (هندبال)، حسین اجاقی (ووشو)، آندرانیک تیموریان (فوتبال)، عبدالرضا جوکار (ورزش‌های معلولان و جانبازان)، احسان حدادی (دوومیدانی)، سارا خوش جمال فکری (تکواندو زنان)، هادی ساعی (تکواندو)، حمید سوریان (کشتی فرنگی)، وحید شمسایی (فوتسال)، حسین رضازاده (وزنه‌برداری)، نیره عاکف (ورزش‌های معلولان و جانبازان)، مصطفی عبدالهی (موی تای)، نسرین فرهادی، احسان قائم مقامی (شطرنج)، لاله کشاورز (کوهنوردی)، مراد محمدی (کشتی آزاد)، آرش میراسماعیلی (جودو) و محرم نویدکیا و وحید هاشمیان (فوتبال)، ۲۰ ورزشکار ملی پوش نمونه گزینش شده بودند.

در آغاز این همایش، «امیررضا خادم» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و موسس و رییس هیات مدیره موسسه نسل آفتاب و بانی اصلی این همایش اظهار داشت: موسسه نسل آفتاب یک موسسه کاملا غیردولتی و متعلق به همه مردم ایران است. من به نمایندگی از سوی همه مردم ایران از سازمان تربیت بدنی و سازمان صدا و سیما که حمایت‌های خود را از موسسه مردمی نسل آفتاب دریغ نکردند، تشکر و قدردانی می‌کنم. امیدوارم حرکت فرهنگی موسسه نسل آفتاب، حرکتی برای سایر نهادهای غیردولتی باشد.

خادم گفت: ما برای انتخاب و معرفی بهترین ورزشکاران ایران، ۸شاخص را در نظر گرفتیم که تنها یکی از این شاخص‌ها مربوط به مسائل فنی است و بقیه شامل مسائل اخلاقی، فرهنگی و ویژگی‌های پهلوانی می‌شود. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای انتخاب بهترین ورزشکاران

ملی پوش که پهلوان باشند، کار ما واقعا سخت بود زیرا امتیازات بسیار به هم نزدیک بود.

در ادامه این همایش، «محمد علی‌آبادی» رییس سازمان تربیت بدنی، اهمیت مسائل فرهنگی در جامعه را یادآور شد و اظهار داشت: در تاریخ این سرزمین هرگز از جنگ‌ها و فتوحات به عنوان یک فرهنگ یاد نشده اما از کلام، اشعار و نوشته‌های شاعرانی چون سعدی، حافظ و عمرخیام و آثاری چون تخت جمشید و مدائن به عنوان فرهنگ این مرز و بوم نام برده شده است.

وی تصریح کرد: ایرانیان قبل از اسلام آوردن، به مسائل فرهنگی بسیار توجه می‌کردند که شعار آنها «کردار نیک، پندار نیک و رفتار نیک» بوده است. قبل از اسلام، ما ملتی بودیم که برده‌داری نداشتیم و مردمی انسان دوست، میهمان دوست و علم دوست بودیم.

در این کشور، واژه پهلوانی با نام پهلوانانی چون پوریای ولی و تختی معنای دیگر پیدا کرد. تختی برای ما یک انسان پاک و اخلاق گرا است و ما او را تنها به خاطر کشتی‌گیر بودن دوست نداریم.

رییس سازمان تربیت بدنی اظهار داشت: امیدوارم قدم جدیدی که موسسه فرهنگی، هنری و ورزشی نسل آفتاب برای برداشتن فاصله بین ورزش و فرهنگ برداشته، ادامه پیدا کند. باید ورزش و فرهنگ بسیار به هم نزدیک شوند و فرهنگ را به جوانان نشان داد.

علی‌آبادی گفت: متاسفانه امروز در ورزش ما مشکلاتی چون ناداوری و بی عدالتی، مصرف داروهای ممنوعه و مکمل و توجه نداشتن به مسائل اخلاقی وجود دارد که فرهنگ در ورزش را کم رنگ کرده است.

در حالی که ورزش بایستی کاملا با فرهنگ عجین شود و ضعف‌های فرهنگی را از بین برد.

این گزارش همچنین حاکی است، در این همایش بهترین مربیان باشگاهی و ملی، مدیران ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها، روسای فدراسیون‌های ورزشی و مدیران عامل باشگاه‌ها از سوی موسسه فرهنگی، هنری و ورزشی نسل آفتاب به این شرح معرفی شدند:

مربیان باشگاهی: از بین غلامحسین پیروانی و بیژن ذوالفقارنسب (فوتبال)، مهران شاهین طبع (بسکتبال) و غلامرضا محمدی (کشتی آزاد)، غلامحسین پیروانی انتخاب شد.

مربیان ملی: از بین مصطفی کارخانه (والیبال)، غلامحسن ذوالقدر (تکواندو)، فواد کاسب (پینگ پنگ) و مهدی نباتی (گلبال نابینایان)، مصطفی کارخانه برگزیده شد.

مربیان بانوان: از بین مینو مداحی (تکواندو)، ناهید توکلیان (ژیمناستیک) و الهام هاشمی (تیراندازی معلولان و جانبازان)، مینو مداحی گزینش شد.

روسای فدراسیون‌های ورزشی: از بین محمود خسروی وفا (ورزش‌های معلولان و جانبازان)، علی‌نژاد (ووشو)، بهرام افشارزاده (وزنه‌برداری)، محمد پولادگر (تکواندو) و محمدرضا داورزنی (والیبال)، محمود خسروی وفا انتخاب شد.

مدیران ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها: از بین ایرج رحمانی از استان زنجان، مسعود مرشدی از استان هرمزگان، جمشید تقی‌زاده از استان تهران، عبدا... چمن گلی از استان کردستان و قربانعلی پاشا از استان گلستان، ایرج رحمانی انتخاب شد.

مدیران عامل باشگاه‌ها: از بین صفت‌ا... قاسمی از باشگاه علم و ادب مشهد، ناصر شفق از تیم ابومسلم خراسان و مهرداد هاشمی از تیم سایپا کرج، صفت‌ا... قاسمی انتخاب شد.

در حاشیه

- در طول همایش، نماآهنگ‌های زیبایی از جهان پهلوان غلامرضا تختی و سایر ورزشکاران نامدار ایران در سال‌های دور و نزدیک به نمایش گذاشته شد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

- سفرای چند کشور خارجی در تهران و اعضای خانواده‌های آنان در مراسم شرکت داشتند.

- مهدی چمران رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم بود.

- محمد خادم، ابراهیم جوادی، محمد نصیری، تیمور غیاثی، محمد مایلی کهن، عباس جدیدی و ... از جمله چهره‌های شناخته شده ورزش ایران در این همایش بودند.

- عزت‌ا... انتظامی، جمشید مشایخی، امین‌ا... رشیدی، مجید انتظامی، اصغر همت، رویا تیموریان، مسعود رایگان، افسر اسدی، تهمینه میلانی، بهزاد فراهانی، لوریس چکناواریان، حسین یاریار و ... از جمله هنرمندان حاضر در همایش نسل آفتاب بودند.

- به لیلا ابراهیمی و هادی ساعی که به عنوان بهترین ورزشکاران اخلاق انتخاب شدند، علاوه بر تندیس مخصوص و لوح یادبود، هر کدام مبلغ ۱۲میلیون تومان جایزه نقدی تعلق گرفت.