دخالت در وظایف کمیته فنی واکنش فیفا را در پی خواهد داشت

ایسنا- رییس اسبق فدراسیون فوتبال هشدار داد که اگر مسوولان فدراسیون جدید نسبت به شرایط لیگ ایران هوشیار نباشند، سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به کمترین حد ممکن خود تنزل پیدا خواهد کرد.

محسن صفایی فراهانی که پس از شرکت در نشست کمیته فنی کنفدراسیون فوتبال آسیا به تهران بازگشته است، در این ارتباط گفت: در این نشست در مورد شرایط باشگاه‌های کشورها برای حضور در لیگ قهرمانان بحث شد و جمع‌بندی امتیازات کشورها در دور اول بازرسی نمایندگان AFC مورد بررسی قرار گرفت که ایران مکان ششم آسیا را به دست آورد. وی افزود: در مجموع امتیازات ارائه شده ژاپن از پانصد امتیاز در نظر گرفته شده ۹۰‌درصد امتیاز را کسب کرد، این در حالی بود که ایران پس از ژاپن، کره، چین، عربستان و استرالیا در مکان ششم و با کمتر از ۶۰‌درصد امتیاز قرار گرفته است.

صفایی فراهانی تاکید کرد: این یک هشدار برای شرایط حرفه‌ای فوتبال ایران است. باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال باید هوشیار عمل کنند و شرایط را برای دومین بازرسی نمایندگان AFC در اول آوریل فراهم کنند. اگر دقت لازم صورت نگیرد، سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

رییس کمیته سابق انتقالی فدراسیون فوتبال افزود: شخصا حاضرم تمام اطلاعات لازم و هر همکاری را که صلاح باشد با مجموعه فدراسیون فوتبال برای ارتقای سطح کمی و کیفی باشگاه‌های ایران جهت کسب سهمیه مناسب در لیگ قهرمانان آسیا انجام دهم. مسوولان فدراسیون فوتبال باید با برنامه‌ریزی مناسب شرایط را برای کسب سهمیه بیشتر در لیگ قهرمانان فراهم کنند. وی به ایرادات اساسی حاکم بر لیگ فوتبال ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که در کمیته انتقالی بودم، بارها نسبت به ثبت رسمی سازمان لیگ حرفه‌ای ایران به عنوان یک NGO هشدار دادم، اما توجه خاصی نشد. متاسفانه هنوز پس از گذشت هفت‌سال از لیگ حرفه‌ای، هنوز سازمان لیگ‌حرفه‌ای ایران به عنوان یک موسسه به ثبت نرسیده و زیرمجموعه فدراسیون عمل می‌کند که این موارد از نگاه AFC و فیفا دارای امتیازات منفی است. عضو کمیته فنی فیفا همچنین درمورد بحث حضور «علی دایی» به عنوان کاندیدای نایب رییس کمیته جوانان فیفا گفت: براساس اساسنامه و مقررات فیفا تمام روسا و نواب رییس کمیته‌های زیرمجموعه فیفا باید عضو هیات‌رییسه باشند. بحث مطرح شده در مورد حضور علی دایی به عنوان نامزد نایب رییس در کمیته جوانان فیفا نیز مشمول این قانون خواهد بود، شخصا از ایجاد این شرایط استقبال می‌کنم و اگر نیاز به همیاری و همفکری باشد قطعا برای سربلندی ایران تمام تلاش خود را انجام خواهم داد.

وی افزود: در‌حال‌حاضر علی دایی و عبدا... مجید از عربستان و هونگ میونگ از کره‌جنوبی عضو کمیته فوتبال فیفا هستند که این کمیته نیز مطرح‌ترین بازیکنان فوتبال جهان را به عضویت می‌پذیرد که حضور علی‌دایی به عنوان یکی از سه بازیکن مطرح آسیایی نیز افتخار بزرگی برای فوتبال ایران محسوب می‌شود. محسن صفایی فراهانی همچنین در مورد شرایط حال حاضر فوتبال ایران و تاخیرهای انجام‌شده در انتخاب سرمربی تیم‌ملی گفت: در جریان ریز اتفاقات کنونی فوتبال نیستم اما، آنچه که از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌کنم ظاهرا بحث انتخاب سرمربی دچار مشکلاتی شده است. وی افزود: براساس اساسنامه فدراسیون فوتبال انتخاب سرمربی تیم ملی وظیفه کمیته تیم‌های ملی است و این کمیته نیز راسا زیر‌نظر رییس فدراسیون فوتبال فعالیت می‌کند و تنها به رییس پاسخگو است و هر تصمیمی مبنی بر انتخاب سرمربی که در این کمیته گرفته شود با نظر نهایی رییس لازم‌الاجرا است.

عضو هیات اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد: هرگونه دخالت در تصمیم کمیته فنی یا تاخیر در اجرای این تصمیم که به تایید رییس فدراسیون فوتبال رسیده باشد، مخالف اساسنامه است و فیفا نیز نسبت به این دخالت‌ها حساس خواهد بود. اگر شرایط کنونی فوتبال ایران به سمتی رفته باشد که تصمیمات این کمیته نادیده گرفته شود یا دخالت‌های خارج از مجموعه فدراسیون بر انتخاب سرمربی تیم ملی تاثیرگذار باشد، قطعا فیفا واکنش نشان خواهد داد.