خداحافظی با ستاره‌ها
بهروز صمدبیگی
مهدی مهدوی‌کیا متولد ۱ مرداد ۱۳۵۶ در شهر ری است. او در باشگاه‌های بانک ملی، پرسپولیس تهران، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد.

مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ از پرسپولیس به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند. مهدوی‌کیا در مجموع ۲۵۰ بار - تا پایان فوریه ۲۰۰۹ - در بوندس‌لیگا به میدان رفته است و ۲۹ گل به ثمر رسانده است.
مهدوی‌کیا ازدواج کرده و یک دختر به نام عسل دارد. برادر او محمدهادی در باشگاه همای تهران و خواهرزاده‌اش مصطفی که در باشگاه فجر سپاسی شیراز بازی می‌کند، نیز فوتبالیست حرفه‌ای هستند.
***
محمدعلی کریمی پاشاکی‌زاده، ۱۷ آبان ۱۳۵۷ در کرج متولد و اصالتا گیلانی است. کریمی پیش از این در باشگاه‌های فتح تهران، پرسپولیس تهران، الاهلی امارات، بایرن مونیخ آلمان و السیلیه قطر نیز بازی کرده است. او نخستین بار در سال ۱۹۹۸ در بازی مقابل کویت در بازی‌های آسیایی بانکوک با پیراهن تیم ملی به زمین آمد. کریمی در ابتدای بازی‌های دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ نیز کاپیتان ایران بود که بعد از تیم ملی کنار ماند. بنابر اعلام مدیر برنامه‌های علی کریمی مبلغ قرارداد این بازیکن در طول دو سال بازی در قطر ۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار یورو بود. کریمی با قراردادی به ارزش ۳۰۰‌میلیون تومان بار دیگر به پرسپولیس تهران پیوست تا به عنوان ارزان‌ترین ستاره فوتبال ایران در لیگ برتر مشغول به بازی شود. کریمی عضو تیم ملی فوتبال ایران است و در تیم‌های بزرگی نظیر بایرن مونیخ آلمان بازی کرده است. وی همیشه پیراهن شماره ۸ را به تن می‌کند و در سال ۲۰۰۴ بازیکن سال آسیا شد. کریمی متاهل و دارای دو فرزند پسر به نام‌های هاوش و هیرسا است.همین یک ماه پیش بود که با خبر بازگشت علی کریمی به تیم ملی جشن گرفته بودیم، انگار که با بودن جادوگر رفتنمان به جام‌جهانی حتمی است، اما نه تنها به جام‌جهانی نرفتیم که حالا هم علی کریمی و هم مهدی مهدوی‌کیا را نداریم. دو فوق‌ستاره فوتبال ایران که سال‌ها پزشان را داده بودیم و عصای دستمان در مسابقات مختلف شده بودند. سخت است باور کنیم اما همه چیز به سن و سال و دلزدگی کاپیتان و کاپیتان دوم تیم ملی از سریال شکست‌ها و ناکامی‌ها برمی‌گردد.
این مهدوی‌کیا که در نیمه اول بازی با کره شمالی دوباره شده بود «موشک هامبورگ» و آن کریمی که مدافعان چشم تنگ قرمزپوش هرچه می‌کردند نمی‌توانستند توپ را از پاهایش جدا کنند، حالا حالاها جا برای کار داشتند.
اگر نگوییم جام جهانی آینده لااقل جام ملت‌های آسیا که قطبی قول قهرمانی در آن را داده، برای کیا و علی دور از دسترس نبود، اما گویا پشت پرده خبرهایی هست. خبرهایی که مقامات فدراسیون آن را تکذیب کرده‌اند.
پس منتظر می‌مانیم تا شاید سال‌ها بعد کتابی قطور و خواندنی از ماجراهای آن شب و آرزوی نافرجام صعود به جام جهانی پیش رویمان گشوده شود. از این که چرا دو نیمه کاملا متفاوت داشتیم، از این که چرا بازیکنانی که به قول مدیران فدراسیون،نذر ابوالفضل داشتند، در نیمه دوم عصبی بودند و روی دستبند نشان نذرشان، مچ‌بند سفید بسته بودند... یا شاید مهدی مهدوی‌کیا در نامه‌ای که قول داده به زودی منتشر می‌کند، به همه سوالات ما پاسخ بدهد.
تلخ‌ترین بازی عمر کیا


ساعات پایانی سه‌شنبه شب، سایت گل در خبری فوری خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا را منتشر کرد و از قول او نوشت: من قبل از پایان بازی‌های تیم ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی گفته بودم در صورتی که تیم ملی به جام جهانی صعود کند و مربیان خواهان ادامه حضور من در تیم ملی باشند، در خدمت تیم کشورم خواهم بود و در صورت عدم راهیابی تیم ملی به جام جهانی، از تیم ملی خداحافظی خواهم کرد. حالا هم حرفی که چند وقت پیش زده بودم را تکرار می‌کنم و می‌گویم که بازی با کره جنوبی آخرین و تلخ‌ترین بازی من در تیم ملی بود.
کاپیتان تیم ملی اضافه کرده بود: خیلی ناراحتم که تیم ملی ایران از راهیابی به جام‌جهانی بازماند و نتوانستیم پیام‌آور شادی برای میلیون‌ها ایرانی دوست‌داشتنی باشیم. من قصد دارم درباره خداحافظی‌ام از تیم ملی در قالب یک نامه یا یک مصاحبه توضیحاتی بدهم و طی روزهای آتی این کار را خواهم کرد.
خداحافظ هشت محبوب
جالب این که خبر خداحافظی علی کریمی را هم اولین بار سایت گل منتشر کرد و نوشت: «علی کریمی از تیم ملی فوتبال خداحافظی کرد. این خبری است که در قطعیت آن نباید هیچ شک و تردیدی به خرج داد. علی کریمی بعد از حذف تیم ملی ایران از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی انگیزه‌ای برای بازی کردن در تیم ملی ایران ندارد و معتقد است باید جای خود را به جوانترها بدهد. کریمی که همواره با مصاحبه‌ها و تصمیمات غیرمنتظره‌اش فوتبال ایران را غافلگیر کرده است به زودی خداحافظی رسمی‌اش از تیم ملی ایران را اعلام خواهد کرد.»
علی کریمی ساعاتی بعد به خبرنگار ایسنا گفت: «در بازی با کره جنوبی، همه تلاش‌مان را کردیم اما متاسفانه در دقایق پایانی اتفاقی که نباید رخ می‌داد به وقوع پیوست و بازی به تساوی کشیده شد. من به سهم خودم از همه مردم و علاقه‌مندان به فوتبال عذرخواهی می‌کنم و شرمنده آنها هستم. امیدوارم تیم ملی در تورنمنت‌های بعدی و با پیروزی‌هایی که کسب می‌کند باعث شادی مردم و هواداران شود. این آخرین بازی ملی من بود و خیلی دوست داشتم با پیروزی آن را پشت سر می‌گذاشتیم، اما به هر حال قسمت این چنین بود. مطمئنم جوان‌هایی که اکنون هستند و جوان‌هایی که بعدا به تیم ملی می‌آیند، می‌توانند نتایج خوبی برای فوتبال ما کسب کنند.»
شماره ۸ تیم ملی بیشتر ترجیح می‌دهد راجع به تیم آینده باشگاهی‌اش صحبت کند: «تا همین لحظه با هیچ باشگاهی برای عقد قرارداد مذاکره نکرده‌ام. حتی از طرف باشگاه پرسپولیس هم بعد از بازی با بنیادکار تا این لحظه با من تماس گرفته نشده که حتی بخواهند حال من را بپرسند، چون به هر حال من ۷ ، ۸ ماه بازیکن این تیم بودم. الان هم به این جهت که اکثر تیم‌ها تمرینات آماده‌سازی خود را آغاز کرده‌اند باید تکلیفم هرچه زودتر مشخص شود. به همین دلیل تا روز شنبه منتظر تماس باشگاه هستم و بر خلاف میل باطنی‌ام اگر این اتفاق نیفتد به پیشنهاداتی که برسد فکر می‌کنم ولی مطمئنم هواداران به من حق می‌دهند.»
او اضافه می‌کند:«من کاری به کادر فنی و انتخاب آن ندارم و به مدیریت باشگاه هم حق می‌دهم که هرطور صلاح می‌داند تصمیم بگیرد. تنها دلخوری من این بود که چرا هیچ تماسی با ما گرفته نشد، به هر حال من خودم را مدیون پرسپولیس می‌دانم و تا آخرین لحظه هم به این تیم فکر می‌کنم، چون از پرسپولیس به فوتبال راه پیدا کردم. در این مدت هم سعی داشتم بازیکن مثمرثمری باشم و اگر کوتاهی‌ای صورت گرفته همین جا از تمامی هواداران پرسپولیس عذرخواهی می‌کنم.»
کریمی درخصوص انتقاداتی هم که در طول فصل از مدیریت باشگاه داشت، گفت: «کاپیتانی فقط بستن بازوبند نیست. کاپیتان باید به مشکلات آگاه و رابط بین مدیریت و بازیکنان باشد. من در این مدت تلاش کردم این وظیفه را به نحواحسن انجام دهم.


حتی اگر همه چیز به نام من تمام می‌شد، چون اگر کاپیتان یک تیم سکوت کند و حرف نزند حرف و حدیث‌های زیادی به وجود می‌آید، بعضی وقت‌ها و در حالی که خودم هیچ طلبی از باشگاه نداشتم به خاطر بچه‌ها پیشقدم می‌شدم تا در مورد من خوب فکر کنند.»
او به تاخیر در زمان شروع تمرینات پرسپولیس هم اشاره می‌کند: «این سوالی است که مدیریت باید پاسخ دهد. شاید آنها چون اواخر فصل گذشته آمدند، زمان کافی در اختیار نداشتند، به هر حال از ایشان بپرسید که چه کارهایی برای سال آینده انجام داده‌اند. اگر بهترین مربی خارجی هم بیاید چون هیچ شناختی ندارد و در آینده اگر نتیجه نگیرد، حتما بهانه می‌آورد که در انتخاب بازیکنان دخیل نبوده پس در واقع مدیرعامل باید فکر همه جوانب را بکند. در این گونه موارد مربیان ایرانی شناخت بهتری دارند. زمانی که مربی بایرن را برکنار کردند و یک مربی موقت جای او آمد، باشگاه در این فاصله با مربی فصل آینده‌اش به توافق رسیده بود و او فرصت لازم را برای شناخت بازیکن مورد نظر داشت و باشگاه هم البته به نظر او احترام می‌گذاشت یا حداقل با او مشورت می‌کرد. پرسپولیس هم به نظر من بهتر بود این چنین رفتار می‌کرد. ما الان مربی خارجی آورده‌ایم در حالی که نه تمرین داریم و نه مسابقه‌ای در پیش است که او بازیکنانش را بشناسد.»
کریمی درخصوص مبلغ پیشنهادی‌اش به پرسپولیس گفت: «من سال گذشته کمترین دستمزد را داشتم و جزو ارزان‌ترین بازیکنان تیم بودم که مبلغ قراردادم هم ثبت شده و موجود است که البته هیچ منتی نیست، چون خودم این گونه خواستم، برای اینکه آمده بودم دینم را ادا کنم، الان هم باید توافق طرفین به دست آید.
هرچند من خیلی خوشبین نیستم. تا جایی که شنیده‌ام مدیریت باشگاه علاقه‌ای برای تمدید قرارداد من ندارد چرا که همان طور که گفتم هیچ تماسی با ما نداشتند، من هم تا روز شنبه منتظر می‌مانم.»