قهرمان در آستانه انحلال

حدیث علمی

تیم پیکان با پیروزی در فینال بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا چهارمین قهرمانی متوالی خود را در این رقابت‎ها جشن گرفت. این تیم پیش از این در سال ۲۰۰۲ هم اولین قهرمانی خود را در آسیا به دست آورده بود.

در بازی فینال بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا، پیکان ایران که مقابل الهلال عربستان صف‌آرایی کرده بود، موفق شد برای دومین‎بار در طول این مسابقات حریف عربستانی را با شکست مواجه کند. بازیکنان الهلال که در مرحله دوم بازی‎ها نیز با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب پیکان شده بودند در دیدار نهایی با همین نتیجه متحمل باختی دیگر شدند تا شاهد برپایی جشن قهرمانی ایرانی‌ها در سالن النصر دبی باشند.

شاگردان مصطفی کارخانه این بازی را با نتایج (۲۵ بر ۲۰)، (۲۵ بر ۲۲) و (۲۵ بر ۱۹) به سود خود به پایان رساندند. این برای چهارمین سال متوالی است که جام قهرمانی رقابت‎های والیبال باشگاه‎های آسیا به ایرانی‌ها و بازیکنان پیکان تعلق می‌گیرد.

خودروسازان در مسابقات ۲۰۰۶ ویتنام، ۲۰۰۷ بحرین و ۲۰۰۸ قزاقستان جام قهرمانی را بالای سر بردند. اولین قهرمانی تهران در بازی‌های تهران به دست آمده بود. تیم والیبال پیکان که در مسابقات ۱۹۹۶ تهران، ۱۹۹۸ عمان، ۲۰۰۰ تایلند و ۲۰۰۴ به مدال نقره اکتفا کرد و عنوان سومی رقابت‌های ۱۹۹۷ عمان و ۱۹۹۹ چین نیز در اختیار دارد با کسب عنوان نخست مسابقات امارات تنها سهمیه آسیایی نخستین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان را نیز از آن خود کرد. این رقابت‎ها آبان ماه در دوحه قطر برگزار می شود.

اما در سایر دیدارهای روز پایانی مسابقات قهرمانی باشگاه‎های آسیا تیم‎های القادسیه کویت، سانتوری ژاپن و العربی قطر موفق به شکست حریفان خود شدند تا بعد از پیکان ایران و الهلال عربستان، این العربی قطر باشد که برتر از تیم‌های دیگر در جدول رده بندی قرار بگیرد.

تیم‌های النصر امارات، سانتوری ژاپن و رویال تای تایلند عناوین چهارم تا ششم را به خود اختصاص دادند. تیم‌های القادسیه کویت، دارکلیب بحرین، آلماتی قزاقستان، سماتور اندونزی، آگماک ازبکستان، بشریه لبنان و مالدیو عناوین هفتم تا سیزدهم این دوره از رقابت‌ها را به خود اختصاص دادند. اما در جمع بهترین بازیکنان مسابقات ایران دو نماینده داشت. عنوان امتیازآورترین بازیکن مسابقات به فرهاد نظری افشار اختصاص یافت و فرهاد ظریف به عنوان بهترین لیبرو مسابقات معرفی شد.

این رقابت‎ها از ۲۷ خردادماه در دبی آغاز شده بود و مصطفی کارخانه موفق شد همان طور که قول داده بود، با قهرمانی مسابقات را به پایان برساند و بدون حتی یک شکست، جام قهرمانی را بالای سر ببرد. او که در طول مسابقات با تعویض‌های طلایی‌اش راه را بر دیگر تیم‌ها بست، گفت: «همه دست به دست هم دادیم تا در یک روز استثنایی فعل خواستن را به خوبی صرف کنیم.» کارخانه اضافه کرد: «به غیر از این که تیم‌های حریف را خوب آنالیز کرده بودیم، با اعمال مدیریتی درست بازیکنان را از لحاظ روانی در مشت خود گرفتیم و اجازه نداده‌ایم حتی در یک بازی از تفکر قهرمانی دور شوند. خوشحالم که با کسب عنوان قهرمانی مزد زحماتی را که کشیده‌ایم، گرفتیم.»

فرهاد ظریف هم که در پایان مسابقات به عنوان بهترین لیبرو مسابقات انتخاب شد، در مورد مسابقات گفت: «تاکنون در سه، چهار دوره والیبال جام باشگاه‌های آسیا شرکت کرده‌ام و با اطمینان می‌گویم که مسابقات امارات، در بالاترین سطح برگزار می‌شد.» ظریف لیبروی ملی‌پوش تیم سایپا که به عنوان یار کمکی به پیکان پیوسته است، اضافه کرد: تیم‌های عربی برای حضور در جام باشگاه‌های جهان به خوبی برنامه‌ریزی کرده بودند و بازیکنان نامداری را به خدمت گرفته‌اند. این در حالی بود که بازیکنان پیکان از همان روز حرکت به سوی دبی دچار مشکل شده بودند و به خاطر مسائل مربوط به قسط سوم خود شرایط روحی خوبی نداشتند. از سوی دیگر باخت عمدی قطر به امارات کار تیم پیکان را در مرحله نیمه نهایی جام آسیا دشوارتر کرده بود. اگر چه طی سال‌ها حضور در این‌گونه مسابقه‌ها تیم‌های عربی حوزه خلیج فارس سعی کرده‌اند که به نحوی سد راه تیم‌های ایرانی شوند، اما این بار تاسف‌بارتر از همیشه بوده است.»

او ادامه داد: «بازی اول با الهلال عربستان به خاطر اینکه حریف ما تلاش می‌کرد تا بازنده باشد، بسیار کسل کننده و دور از روح ورزش بود. هر چند که مربیان هر تیمی این را نوعی تاکتیک و سیاست برای خود تلقی و توجیه می‌کنند.»

ظریف گفت: «ما تیم یکدست‌تری نسبت به تیم‌های عربی داریم. حضور محمد ترکاشوند، پیمان اکبری و امیر حسینی باعث شد تا تیم جمع و جور شود. ما بازیکنان صاحب‌نامی داریم که در آسیا شناخته شده‌اند و خوشحالم با وجود برخی ناملایمات می‌توانیم سربلند به ایران برگردیم.»

تیم والیبال پیکان بعد از ظهر روز پنجشنبه به تهران برگشت. این درحالی است که پیکان در آستانه انحلال قرار دارد و احتمالا این آخرین سفر والیبالیست‌های خودروسازان بوده است. اما کارخانه در این مورد گفت: «شان و منزلت پیکان چیزی جز قهرمانی نبود. حتی نایب قهرمانی آسیا هم در حد و اندازه‎های بزرگی پیکان نبود. مجموعه والیبال پیکان تنها برای دستیابی به مدال طلا به امارات رفت حتی اگر قرار باشد این سفر به عنوان آخرین سفر تیمی به نام پیکان باشد.»

او ادامه داد: «اگر همیشه همه چیز ایده‎آل باشد، خوب است، اما همیشه اینگونه نیست. ذهن مربی و بازیکن باید به قدری قوی باشد تا بتواند مشکلات را با همه بزرگی که دارند کوچک شمرده و تنها به هدف فکر کنند. پیکان ۴ بار قهرمان آسیا شده بود، اما ما در چنین شرایطی باز هم به تیمی اجازه اول شدن را ندادیم تا حقانیت خود را ثابت کنیم.» او که برای فصل بعد با تیم مهرام وارد گفت‌وگو شده، گفت: «پایه و اساس کارم منطق است. همیشه با واقعیت‌ها کنار آمده و سعی داشتم بر احساساتم غلبه کنم. امروز سرمربی پیکان هستم و برای این تیم حتی اگر قرار باشد از عرصه والیبال کشور محو شود، هر کاری کردم تا باز هم قهرمان شود. یکی دو ماه اخیر بدترین روزهای پیکان طی سال‎های گذشته بود. روزهایی که با بلاتکلیفی گذشت. با این وجود هیچ یک از بازیکنان

کم کاری نکردند. محوریت کار پیکان همیشه بر مبنای تلاش و برنامه‌ریزی بوده است. بازیکنان دراین مدت هم بر اساس همین محور کار کردند. بدون اینکه خود را درگیر حاشیه‎ها کنند.»

کاپیتان تیم والیبال پیکان هم با اشاره به انحلال احتمالی این تیم گفت: «پرداخت نشدن حقوق بازیکنان و شایعات انحلال پیکان که هر روز جدی‎تر از روز قبل می‌شد، در کنار تصمیمات مقطعی برای لغو شرکت در مسابقات باشگاه‎های آسیا شرایط ناخوشایندی را در دوران آماده‎سازی پیکان ایجاد کرد، با این وجود اجازه ندادیم این شرایط منجر به افت آمادگی روحی و بدنی مجموعه تیم شود.»

محمد ترکاشوند ادامه داد: «حرفه‎ای هستم و حرفه‎ای هم فکر می‎کنم. با همین ویژگی نوع نگاه و تفکر خود را نسبت به مسابقات باشگاه‎های آسیا و چگونگی نتیجه‎گیری در این رقابت‎ها حفظ کردم. انحلال پیکان نباید هیچ تاثیری در عملکرد تیم می گذاشت. حتی نسبت به کسب مدال طلا مصمم‌تر شدیم تا اگر قرار است حضور دوباره در میادین نداشته باشیم، قهرمانی در آسیا را به عنوان آخرین افتخار خود رقم بزنیم.»

او اضافه کرد: «احتمال اعزام قهرمان مسابقات باشگاه‌های آسیا به پیکارهای باشگاه‎های جهان انگیزه همه تیم‎ها را برای اول شدن در رقابت‎های امارات تقویت کرده بود. این هم به نوبه خود دغدغه‎ای بود در کنار دیگر مشکلاتی که پیکان درگیر آنها بود، اما قهرمانی در این شرایط و با این وضعیت ارزشمندتر از هر قهرمانی دیگری است. پس باید قهرمان می شدیم.»

بازیکن قدرتی‎زن و دریافت‏کننده والیبال ایران گفت: «اما اگر پیکان منحل شود، بی‌ثباتی و ضعف ورزش ایران اثبات می‌شود. نمایندگان هیچ کشوری در آسیا حتی ژاپن، چین و کره‌جنوبی از نظر قدمت و افتخار نمی‎توانند به گرد پای پیکان هم برسند. از این نظر پیکان نسبت به تیم ملی هم برتری دارد. با این وجود خیلی راحت از انحلال این تیم صحبت می‌شود و هیچ‌کس هم واکنش نشان نمی‎دهد.»

با این حال آنها امیدوارند بعد از کسب عنوان قهرمانی باشگاه های آسیا نظر مدیران تیم برای انحلال باشگاه پیکان تغییر کند. اسامی بهترین بازیکنان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به شرح زیر است:

ارزشمندترین بازیکن: جمادی هیثم (امارات)

امتیازآورترین بازیکن: فرهاد نظری افشار (ایران)

بهترین زننده سرویس: امیسینیگور (قطر)

بهترین مهاجم: احمد البخت (عربستان)

بهترین مدافع: ابراهیم محمد (قطر)

بهترین پاسور: الحسانی خالد (امارات)

بهترین لیبرو: فرهاد ظریف (ایران)