و اینک راجر بزرگ

گروه ورزش- «غمگین نباش. من هم طعم این تجربه را سال گذشته چشید‌ه‌ام و می‌دانم که چقدر سخت است.» این را راجر فدرر به اندی رادیک گفت. وقتی فدرر سوئیسی بعد از جاودانه شدن در تاریخ ویمبلدون روی ابرها بود و رادیک آمریکایی بعد از ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه مبارزه نفسگیر نایی برای ایستادن نداشت.

یکشنبه عصر میلیون ها جفت چشم به چمن سبز و از ریخت افتاده ویمبلدون دوخته شده بود تا قهرمان صد و بیست و سومین گرند اسلم بزرگ و معتبر ویمبلدون را از جدال دو غول تنیس دنیا بشناسند و راجر محبوب نه تنها جام قهرمانی را روی سر برد که در تاریخ تنیس هم جاودانه شد. آن هم درست جلو چشمان پیت سمپراس که پیش از او با ۵ قهرمانی پادشاه ویمبلدون بود. به جز سمپراس، سر الکس فرگوسن، میشائیل بالاک، راسل کرو، وودی آلن و هنری کسینجر، سیاستمدار بازنشسته آمریکایی هم جزو میهمانان سرشناس بودند. دیدار فینال این دوره را می‌توان یکی از پرهیجان‌ترین و طولانی‌ترین پیکارهای رقابت‌های گراند اسلم ویمبلدون دانست. به ویژه ست آخر این دیدار که با نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود فدرر به پایان رسید، طولانی‌ترین بازی ویمبلدون محسوب می‌شود.راجر فدرر با نتایج ۵-۷، ۷-۶، ۷-۶، ۶۳-۶، و ۱۶-۱۴ رادیک را در ۷۷ گیم شکست داد که بازی کردن این تعداد گیم در یک بازی فینال این تورنمنت ۱۳۲ ساله بی سابقه بود.با این حال قهرمانی فدرر ساده به دست نیامد: رادیک که پیش از این دوبار با شکست مقابل فدرر در فینال ویمبلدون از دستیابی به دومین مقام قهرمانی گرند اسلم خود باز مانده بود، از ابتدای مسابقه در پاک کردن این دو خاطره بد مصمم به نظر می‌رسید.تا لحظات پایانی مسابقه که چهار ساعت و شانزده دقیقه طول کشید، تنها این تنیس باز آمریکایی بود که توانست در دو موقعیت حساس، گیمی ‌را که حریف در آن سرویس می‌زد، به سود خود به پایان برساند.

چشم در برابر چشم

این حادثه اولین بار در گیم دوازدهم بازی در ست اول و زمانی رخ داد که با سماجت رادیک، نتیجه ۶-۵ به سود او تغییر کرده بود و سرویس در اختیار فدرر بود؛ اما اشتباهات فدرر و دو پاسخ قاطع از رادیک نتیجه ست اول را به سود رادیک رقم زد.

در گیم چهارم ست چهارم هم رادیک سرویس فدرر را شکست تا ۳-۱ پیش بیفتد و فدرر در نهایت نتیجه این ست را ۶-۳ واگذار کند.اما آنچه نتیجه بازی را به سود فدرر تغییر داد، تای برک در ست دوم بود که اندی رادیک در کمال ناباوری تماشاگران از فدرر ۵-۱ پیش افتاد و چهار بار موقعیت داشت تا ست را به سود خود خاتمه دهد، اما پس از آنکه ۶-۲ پیش افتاد، فدرر شش امتیاز پیاپی کسب کرد تا تای برک را با نتیجه ۶-۸ به سود خود خاتمه دهد.ست آخر بازی به تنهایی ۹۵ دقیقه طول کشید و هیچ‌کدام از حریفان حاضر به واگذار کردن بازی نبودند، اما در گیم بیست و نهم این بازی، فدرر گیم سرویس خود را برد تا ۱۵-۱۴ از رادیک پیش بیفتد.

دو اشتباه که به وضوح در اثر خستگی رادیک رخ داد، نتیجه را ۳۰-۰ به سود فدرر تغییر داد اما رادیک همانند دیگر مقاطع بازی با سه سرویس مهارنشدنی نتیجه را به ۳۰-۴۰ تغییر داد و تنها به یک امتیاز دیگر برای مساوی کردن بازی نیاز داشت. با این حال اشتباهی از سوی رادیک بازی را به امتیاز دیوس (Deuce) رساند و دو امتیاز پیاپی از سوی فدرر کار را ۱۶-۱۴ به سود فدرر تمام کرد.

بازگشت به مسند پادشاهی

راجر فدرر که سال گذشته میلادی به دلیل بیماری و مصدومیت رتبه اول رده بندی جهان را پس از ۴۵۲ هفته صدرنشینی پیاپی به رافائل نادال واگذار کرد، با این قهرمانی و به سبب ناکامی‌نادال در گرند اسلم آزاد فرانسه و غیبت او در ویمبلدون به دلیل مصدومیت، دوباره صدرنشین رده‌بندی تنیس بازان مرد جهان خواهد شد.او این قهرمانی را در حضور راد لیور و بیورن بورگ، برندگان به ترتیب ۱۱ و ۱۰ عنوان گرند اسلم کسب کرد، اما برای فدرر مهم ترین فرد، پیت سمپراس بود که به خواست و دعوت او از آمریکا تنها برای تماشای این مسابقه به لندن سفر کرد.سمپراس آخرین گرند اسلم خود را با پیروزی بر پاتریک رفتر، تنیس باز استرالیایی در فینال ویمبلدون در سال ۲۰۰۰ به دست آورد و این اولین بار از سال ۲۰۰۲ بود که سمپراس دوباره به زمین مرکزی مجموعه ویمبلدون در جنوب غرب لندن بازمی‌گشت.فدرر با این پیروزی به ششمین مقام قهرمانی خود در ویمبلدون نیز دست یافت. او همچنین پنج بار به مقام قهرمانی تنیس آزاد آمریکا، سه بار قهرمانی تنیس آزاد استرالیا و یک بار (در سال جاری) به قهرمانی تنیس آزاد فرانسه دست یافته است. این دیدار، بیست و یکمین دوئل میان فدرر و رادیک بود که ۱۹ پیکار آن را فدرر به سود خود به پایان برده است. رادیک به‌رغم این ناکامی، ‌روحیه ورزشکارانه خود را کاملا حفظ کرد و پس از بازی خطاب به فدرر گفت: «روجر به تو تبریک می‌گویم. تو شایسته‌ این عنوان هستی و قهرمانی بزرگ.»

فینال خانوادگی

در قسمت بانوان هم، سرنا ویلیامز توانست در فینال این دوره از مسابقات تنیس ویمبلدون بار دیگر بر خواهر خود ونوس ویلیامز پیروز شود و برای سومین بار به عنوان قهرمانی این تورنمنت معتبر دست یابد. دیدار فینال میان این دو خواهر که نزدیک به یک ساعت و نیم طول کشید، با نتیجه ۷ بر ۶ و ۶ بر ۲ به سود سرنا خاتمه یافت. هشت بار یکی از خواهران ویلیامز در اینجا قهرمان شده است. مهم نیست که دیگران چه فکر کنند. آنها کار خودشان را می‌کنند. دیدار دیروز این دو بیست و یکمین رویارویی‌شان در مسابقات رسمی‌بود که هرکدام ده بار پیروز از زمین بیرون آمده بودند. اما این بار نوبت سرنا خواهر کوچک‌تر بود که انتقام فینال پارسال را بگیرد. او که در نیمه نهایی در یک مسابقه بسیار مشکل به زحمت از سد النا دیمنتیوا گذشته بود، از آغاز مسابقه فینال نشان داد که تصمیم ندارد بگذارد زحماتش به هدر برود. ونوس هم که می‌خواست برای ششمین بار قهرمان ویمبلدون شود، در ست اول همان ونوسی بود که در تمام تورنمنت دیده بودیم؛ سریع، پرقدرت و بی‌رحم. اما وقتی شش بر شش مساوی شدند و بازی به تای برک رسید، قدرت برتر سرنا ظاهر شد و او تای برک را شش بر سه برد. در ست دوم سرنا تهاجمی‌تر بازی کرد و در مقابل، سطح بازی ونوس در میان تعجب همگان افت شدیدی کرد و در ۳۵ دقیقه ست دوم را هم با نتیجه شش بر دو باخت و سرنا برای سومین بار قهرمان ویمبلدون شد. او امسال در جام آزاد استرالیا هم برنده شده و در مجموع صاحب ۱۱ جام گرند اسلم است، در حالی که ونوس هفت بار قهرمان گرند اسلم شده است.