5 /4میلیارد دلار سرمایه سه تیم اول

امیرمنصور رنجبرنیا

نشریه بین المللی و معتبر «فوربس» هر ساله «ترین‌های» مال و ثروت را در تمام عرصه‌ها معرفی می‌کند. استناد بسیاری از موسسات و نهادهای اقتصادی جهان براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ‌این ژورنال است.‌ این داده‌ها بر مبنای آخرین آمارهای رسمی‌ منتشر شده توسط افراد حقیقی و حقوقی صاحب ثروت و ادارات کل مالیات بر درآمد کشورهای مختلف تنظیم و تعریف می‌شود. دانستن بیشتر درباره اوضاع اقتصادی باشگاه فوتبال محبوبمان با استفاده از آخرین اطلاعات رسمی‌نشریه فوربس هدف‌این گزارش است.

مطالعات و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد، کماکان باشگاه‌های متمول، پولدارتر می‌شوند و بر درآمدها و سرمایه شان اضافه می‌شود و دلیل اصلی آن بالا رفتن مبلغ قراردادهای اسپانسری تلویزیون‌هااست که یکی از راه‌های افزایش ثروت تیم است. علت دیگر‌این روند صعودی، زیاد شدن ارزش افزوده باشگاه‌ها از راه فروش محصولات گوناگون با برند (علامت ویژه یا نشان) تیم است و نیز تاسیس ورزشگاه جدید و مدرن یا مجموعه‌های تفریحی و تجاری در کنار استادیوم و ساختمان اداری باشگاه. به‌طور مثال مجموعه‌های عظیمی‌مانند اولدترافورد منچستر، سانتیاگو برنابئو مادرید و نوکمپ بارسلونا محدود به ورزشگاه و زمین تمرین نمی‌شوند و دارای امکانات پیشرفته و مدرن رفاهی - تجاری مانند رستوران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هتل، استخر، سالن سینما، شهربازی و حتی موزه هستند و از راه جذب توریست و فعالیت تورهای مسافرتی در سال درآمدهای کلانی دارند. جالب است بدانید برخی باشگاه‌های بزرگ در زمینه سرمایه گذاری، فعالیت‌های بانکی و بازار بورس هم کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.

بدین ترتیب هر ساله بر اندوخته‌های باشگاه‌های درجه اول جهان اضافه می‌شود و تنها خطری که آنها را تهدید می‌کند، بازپرداخت وام‌ها و قروض احتمالی به نهادهای مالی است که آن هم با مدیریت صحیحی که اکثر تیم‌های بزرگ از آن برخوردارند، قابل چشم پوشی است.

ثروتمندترین باشگاه‌ها در سال ۲۰۰۹

۱) منچستریونایتد: شیاطین سرخ با گسترش اولدترافورد و بالا بردن ظرفیت ورزشگاه اختصاصی خود و نیز خریدهای ارزان و فروش‌های گرانقیمت بازیکن، رکورد شگفت انگیز ثروت خالص ۸۷/۱‌میلیارد دلار را برجای گذاشتند. سهام دار اصلی یونایتد خانواده گلیزر هستند.

۲) رئال مادرید: لوس بلانکوس به‌رغم خریدهای گرانقیمت در تابستان، به‌خاطر بنیان محکم اقتصادی خود و ۷ قرارداد بزرگ تلویزیونی، اندوخته خالصی در حدود ۳۵۳/۱‌میلیارد دلار را دارا هستند. صاحبان اصلی سهام‌این تیم مردم هستند که در بازار بورس‌این سهم‌ها را خرید و فروش می‌کنند و فلورنتینو پرس هم یکی از همان سهامداران است که توسط دیگران انتخاب شده است.

۳) آرسنال: شاید برای خواننده عزیزی که‌این مطلب را مطالعه می‌کند‌، این عجیب‌ترین خبر است. بله، توپچی‌های لندن در مقام سوم رده بندی هستند. آرسنالی‌ها با تاسیس ورزشگاه و مجموعه تفریحی - تجاری «امیریتس» بر ارزش افزوده باشگاه اضافه کردند و متعاقب آن با صرفه جویی در هزینه‌ها و وسواس در خرید و فروش بازیکن ثروتی در حدود ۲/۱‌میلیارد دلار به دست آورده اند. بیشترین درصد سهام آرسنال از آن «الیشر اوسمانوف» روس است.

۴) بایرن مونیخ: سرخ‌های باواریا با رعایت نظم آلمانی و پشتیبانی شرکت‌های قدرتمند کشور خود و اعمال سیاست‌های کاسب کارانه در بازار نقل و انتقالات، سرمایه هنگفتی بالغ بر ۱۱/۱‌میلیارد دلار جمع آوری کرده‌اند و سهامداران تیم اعضای باشگاه و مردم هستند.

۵) لیورپول: آقایان جورج جیلت و تامس هیکس سهامداران اصلی سرخ‌ها با تحمل زیانی بالغ بر ۴۵‌میلیون پوند در جریان ترانسفرهای فصل قبل که از سیاست‌های غلط بنیتس سرچشمه گرفته است. جایگاه چهارم سال گذشته در رده بندی پولدارها را به مونیخی‌ها سپردند و هم اکنون با ۰۱/۱میلیارد دلار سرمایه در مکان پنجم قراردارند.

۶) آث میلان: تیم نخست وزیر‌ایتالیا، سیلویو برلوسکونی با ۹۹۰‌میلیون دلار با قرارداد جدید تلویزیونی که با شبکه ماهواره‌ای «برلوسکونی مدیاست» بسته، به آینده دلخوش کرده است.

۷) بارسلونا: باشگاه بزرگ کاتالونیا به دلیل فعالیت‌های کمتر در زمینه بیزینس و نگرفتن اسپانسر روی پیراهن به‌خاطر اعتقادات خاص (تبلیغ یونیسف روی تی شرت بارسا منفعت مالی ندارد و فقط جنبه خیریه برای ‌این نهاد سازمان ملل دارد)، با ۹۶۰‌میلیون دلار در مقام هفتم سرمایه داران فوتبال قرار می‌گیرد. سهامداران ‌این باشگاه نیز مردم هستند.

۸) چلسی: آبی‌های آبراموویچ با ۸۰۰میلیون دلار در بین ده تیم اول رده‌بندی قرار دارند.

۹) یوونتوس: خانواده آنلی صاحب ۶۰۰‌میلیون دلار ثروت راه پوشان تورین هستند.

۱۰) ‌شالکه ۰۴: باشگاه دیگری از آلمان با۵۱۰‌میلیون دلار متعلق به ولتینز بلیوری در رده‌بندی قرار دارد.

۱۱) آاس رم

۱۲) تاتنهام‌هات اسپورز

۱۳) المپیک لیون

۱۴) ‌اینترمیلان

۱۵) بورسیا دورتموند

۱۶) نیوکسل یونایتد

۱۷) ‌هامبورگ اس وی

۱۸) وردربرمن

۱۹) والنسیا

۲۰) سلتیک

حضور باشگاه‌های آلمانی در میان ثروتمندترین باشگاه‌های جهان بسیار جالب است و نشان‌دهنده دید بسیار اقتصادی ژرمن‌هاست. شاید فعالیت‌های سرمایه‌ای و مالی باشگاه‌ها از نتایج به‌دست آمده برای صاحبان تیم‌ها مهم‌تر باشد، ولی آنچه اهمیت ویژه دارد، ‌این است که اگر باشگاه عنوان و نتیجه نگیرد، سوددهی پایینی خواهد داشت.