دور نخست رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا به جز حذف شگفت انگیز ماریا شاراپوا، با نتایج معقولی دنبال شد و بزرگان دنیای تنیس توانستند با پیروزی بر حریفانشان راهی دور بعد شوند. در بخش زنان‌، سره‌نا ویلیامز، آنا ایوانوویچ، النا دمنتیوا، جاستین هنین، کیم کلایسترز، نادیا پترووا، سوتلانا کوزنتسوا، یلنا یانکوویچ، ماریون بارتونی و دینارا سافینا معروف‌ترین تنیس‌بازان زن حاضر در رقابت‌ها بودند که با پیروزی در دور نخست راهی دور بعد شدند.

همچنین ارغوان رضایی، تنیسور ایرانی الاصل فرانسه موفق شد راند اول را با پیروزی به پایان رسانده و به دور دوم راه پیدا کند. رضایی که مقابل سانیا میرزا از هند به میدان رفته بود، موفق شد در دو ست پیاپی و با نتایج ۶ بر ۴ و ۶ بر ۲ حریفش را شکست دهد. ارغوان که برای چهارمین بار در اوپن استرالیا بازی می‌کند، پیش از این در سال ۲۰۰۸ توانسته تا راند سوم بازی‌ها پیش برود. او همچنین سید ۲۶ این بازی‌ها به حساب می‌آید. اما حریف او که از سال ۲۰۰۳ وارد دنیای تنیس حرفه‌ای شده ، با آنکه برای ششمین بار در اوپن استرالیا به زمین می‌رفت و دو بار در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۸ توانسته بود تا راند سوم خود را بالا بکشد، این بار خیلی زود از دور مسابقات حذف شد. رضایی با این پیروزی باید در دور بعد مقابل آنجلیکا کربر به میدان برود. این تنیسور چپ دست آلمانی ۲۱ ساله است و سابقه کمتری در ویمبلدون پارک دارد. در قسمت مردان هم روز اول مسابقات با پیروزی تنیس بازان صاحب نام

همراه بود. در بازی‌های این روز راجر فدرر و رافائل نادال توانستند حریفان‌شان ایگو آندریف روس و لوژاک استرالیایی را شکست داده و به دور بعد راه پیدا کنند. نیکولای داویدنکو نیز در کنار فرناندو ورداسکو، گائل مونفیل، جیمز بلیک، استانیسلاو واورینکا، ماریان چیلیچ از جمله تنیس‌بازان موفق مرد در دور نخست بودند. حذف فابری سانتارو از فرانسه در دور نخست‌شگفتی روز اول رقابت‌های مردان بود.