ستارگان کوچک سرنوشت می‌سازند

آفریقای جنوبی فوق‌ستاره‌اش را می‌جوید. وزلی اسنایدر یا داوید ویا؟ فوق ستاره جام‌جهانی کیست؟ کدامیک می‌توانند تیم‌های ملی کشورشان را برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی به قهرمانی برسانند؟‌این دو برای دو جایزه دیگر نیز با یکدیگر پیکار خواهند داشت: کفش و توپ طلا. اسپانیا و هلند در حال حاضر رویایی مشترک دارند. هر دو کشور می‌خواهند رویای آفریقایی‌شان پایانی خوشایند داشته باشد؛ پایانی با طعم قهرمانی. باید دید اسنایدر نارنجی‌ها را به رویایشان می‌رساند یا ‌این ماتادورها هستند که با درخشش داوید و یا می‌توانند رویایشان را به حقیقت تبدیل کنند. دو ستاره‌ای که بر سر سه عنوان مهم دوئل خواهند داشت: قهرمانی در جام جهانی، آقای گلی و سرانجام بهترین بازیکن جام.

هلند و اسپانیا راس ساعت ۲۳ یکشنبه در ورزشگاه ساکرسیتی شهر ژوهانسبورگ برگزارکننده شصت و چهارمین و آخرین بازی جام جهانی ۲۰۱۰ هستند. ‌این بازی تنها پیکار بهترین تیم‌های جام نیست که نبرد بهترین بازیکنان جام جهانی نیز هست. ویا و اسنایدر هر یک با زدن ۵ گل نقشی برجسته در راهیابی تیم‌هایشان به دیدار پایانی داشته اند و می‌توانند با شایستگی تمام به عنوان‌های سه گانه بالا برسند. تا به امروز در هیچ یک از هجده دوره‌ای که از برگزاری جام جهانی فوتبال می‌گذرد، فوتبالیستی از هلند یا اسپانیا نتوانسته بهترین گلزن جام جهانی شناخته شود. همچنان که نام‌ این دو کشور تاکنون به عنوان قهرمان جام‌های جهانی در تاریخ به ثبت نرسیده است.

ویا و اسنایدر در رقابت برای به دست آوردن کفش طلا تنها نیستند. میروسلاو کلوزه و توماس مولر از آلمان و دیگو فورلان از اروگوئه هم می‌توانند به ‌این جایزه برسند. همچنان که توپ طلا هم هشت مدعی دیگر دارد.

اسنایدر در صورت قهرمانی هلند فصلی سراسر رویایی را به پایان خواهد رساند.‌این بازیکن ۱۷۰ سانتی متری پس از سه قهرمانی با‌ اینتر در‌ایتالیا و اروپا می‌تواند عنوان چهارمش را در دنیای فوتبال جشن بگیرد. عنوانی که بدون تردید از هر سه عنوان قبلی با اهمیت تر خواهد بود. او می‌تواند کاری را صورت دهد که حتی یوهان کرایف هم از عهده‌اش برنیامد.

اسنایدر - کوتاه قامت ترین و در عین حال بزرگ ترین بازیکن حاضر در جمع لاله‌های نارنجی - می‌گوید: «ما قهرمان جهان خواهیم شد. هرگز ‌این همه قدرتمند نبوده‌ام.»

او با دو گلی که در بازی دور یک‌چهارم نهایی وارد دروازه برزیل کرد، در صدر فهرست خرید باشگاه‌های بزرگ دنیا جای گرفته است، ولی از وفاداری‌اش به‌اینتر صحبت کرده و ادامه می‌دهد: «بدون تردید برابر اسپانیا اشتباه آلمانی‌ها را مرتکب نخواهیم شد و با چنین هراسی بازی نخواهیم کرد. ما شجاع خواهیم بود.»

تازه‌ترین پیشنهاد برای بازیکن سال پیش رئال مادرید از منچستر یونایتد رسید و از سوی او رد شد.

اسنایدر۴ ساله سوار بر صندلی کودک دوچرخه پدرش از روی پلی شاهد بازگشت اتوبوس حامل بازیکنان تیم ملی هلند، قهرمانان یورو ۱۹۸۸ در میان شادی هوادارانش بود. او با یادآوری خاطره‌های آن روز می‌گوید: «اتوبان چنان از جمعیت لبریز بود که اتوبوس تنها می‌توانست با سرعت پیاده روی حرکت کند. درست همان زمان بود که رویای سوار شدن براین اتوبوس در سر وزلی جای گرفت.

داوید ویا نیز که از فصل آتی در ازای ۴۰ میلیون یورو پیراهن بارسلونا را به تن خواهد کرد، در جام جهانی در اوج آمادگی بوده و به تنهایی ۵ گل از ۷ گل تیمش را در شش دیدار قهرمان یورو ۲۰۰۸ در جام جهانی به ثمر رسانده است. هر چند فینال آن رقابت‌ها را برابر آلمان به دلیل آسیب دیدگی از دست داد. او که تنها چند سانتی متر بزرگ تر از اسنایدر است، در آخرین بازی دور گروهی ماتادورها برابر شیلی سازنده گل پیروزی بخش تیمش برای آندرس‌اینیستا بود. او در صورتی که در بازی برابر نارنجی‌ها همچنان روی نوار گلزنی گام بردارد، تنها با یک گل دیگر می‌تواند رکوردشکنی هم کرده و به رکورد ۴۴ گل زده ملی رائول گونسالس برسد.

ویسنته دل بوسکه، سرمربی اسپانیا درباره مهاجمش می‌گوید: «داوید در آمادگی آرمانی به سر می‌برد و به اندازه کافی تشنه گلزنی است.»

مهاجم سال‌های اخیر والنسیا که تجربه آقای گلی در یورو ۲۰۰۸ را نیز در کارنامه دارد، پیش از فینال جام جهانی به میزبانی آفریقای جنوبی می‌گوید: «حضور در فینال تاریخی است. با‌ این حال همچنان می‌خواهیم تاریخ را رقم بزنیم.»

برنده دوئل یکشنبه چه کسی خواهد بود: وزلی اسنایدر؟ داوید ویا؟