پلیسی که داور فینال جام جهانی شد

حمیدرضا کشاورز

پلیس گشت سابق روترهام - شهری که مردمش فکر نمی‌کردند به جز تماشاگران نماینده دیگری در جام جهانی داشته باشند - روز یکشنبه مورد توجه همه مردم دنیا خواهد بود. اما او که در یک سال گذشته پیروزی و ناکامی را با هم تجربه کرده و به نظر می‌رسد با هر دو موضوع برخورد یکسانی داشته است، با دقت بسیاری که برای چنین مسوولیتی لازم است، انتخابی عالی برای داوری فینال جام جهانی به شمار می‌رود. میروسلاو وب

البته پیشرفت این پلیس سابق چندان راحت نبوده است. جالب است که او در صفحه پروفایل‌اش در سایت فیفا، در زیر عنوان «سرگرمی‌ها» تنها نوشته: «خانواده‌ام.»

او پس از آن که متوجه شد نمی‌تواند به عنوان بازیکن به مدارج بالا برسد، ترجیح داد داوری کند. وب کارش را در لیگ‌های آماتوری یورکشایر شروع کرد و به تدریج پیشرفت کرد. او در سال ۲۰۰۰ به داوری لیگ برتر رسید و از آن هنگام، او هم سهم خود از اشتباهات را داشته است. اما مانند میروسلاو کلوزه، به نظر می‌رسد که وب هم دقیقا در جام جهانی به اوج خود می‌رسد، هر چند که اخیرا در دیدارهای باشگاهی خوب نبوده است.

او که ۴۸ بازی اروپایی و بیش از ۳۰۰ بازی در لیگ برتر را سوت زده، تجربه‌ای رشک‌برانگیز از قضاوت در دیدارهای بزرگ دارد. اما او تا همین اواخر توانایی بسیار خود را در داوری به صورت کامل نشان نداده بود.

این داور ۳۸ ساله حتی یک بار تحسین ژوزه مورینیو را هم برانگیخت. او گفته بود: «وب مردی است که تصمیمات بزرگ را به درستی می‌گیرد» و مورینیو آن قدر به ندرت از دیگران تعریف می‌کند که وب شاید بدهد این جمله مورینیو را روی سنگ قبرش بنویسند. با این حال، در یک سال گذشته انتقادات از او بسیار بلندتر از تحسین‌ها به گوش رسیده است. البته در فوتبال چنین حجمی از انتقادات طبیعی است.

وب در بازی بیرمنگام و ولورهمپتون در اوایل ۲۰۰۹ دچار دردسری جدی شد. در آن بازی وب به صورتی ناخواسته پاس گل دوم را داد تا سام ووکس با گل خود سرنوشت بازی را رقم بزند.

وب مدتی بعد گفت که آن دیدار پایین‌ترین عملکرد او در داوری بوده، هر چند که طرفداران لهستان ممکن است با این ادعا مخالف باشند. او در بازی لهستان مقابل اتریش میزبان مرحله گروهی یورو ۲۰۰۸، یک پنالتی مشکوک در دقایق تلف‌شده به سود اتریشی‌ها گرفت.

شبکه‌ای از بی‌اعتمادی

داوران هم مانند بازیکنان دوره‌های خوب و بد دارند، ولی وب اکنون در اوج است. عملکرد او در جام، دست‌کم گرفته شده ولی کارآمد بود. او در سه دیداری که سوت زد (اسپانیا - سوئیس، ایتالیا - اسلواکی و برزیل - شیلی) هرگز در مرکز جنجال قرار نگرفت و در عین حال تصمیماتی گرفت که صحنه‌های آهسته نشان از درستی آنها داشت.

البته هر دو فینالیست چندان از انتصاب وب خوشحال نیستند. اسپانیایی‌ها هم مانند لهستانی‌ها بعید است خیلی خوشحال باشند که او را در میدان ببینند. او در بازی اول اسپانیا که به شکست مقابل سوئیس انجامید، داور میدان بود و پس از دیدار، روزنامه‌ای بزرگ در اسپانیا نوشت: «هوارد وب در تمام تصمیمات مهم، علیه اسپانیا عمل کرد.»

هلند هم در این زمینه خوشحال‌تر از اسپانیایی‌ها نیست. آخرین باری که داوری انگلیسی قضاوت فینال جام جهانی را به عهده داشت به سال ۱۹۷۴ برمی‌گردد که هلند یک پای فینال بود و در نهایت باخت. البته هلندی‌ها باید در نظر داشته باشند که جک تیلور در آن بازی در یکی از شجاعانه‌ترین تصمیمات گذشته درخشان فوتبال، در همان دقیقه اول بازی یک پنالتی به سود هلند گرفت.

وب شاید امیدوار باشد که مجبور نشود چنین تصمیمی بگیرد، اما اگر لازم شد این کار را خواهد کرد. از همه مهم‌تر، او مانند دیگر تماشاگران امیدوار است به جای او، یک یا چند نفر از ۲۲ بازیکن روی زمین در مرکز توجهات قرار بگیرند.

او پیش از تورنمنت گفته بود: «جام جهانی رویدادی باشکوه است و منتظرم که بخشی از آن شوم. روشن است که تمرکز من روی این خواهد بود که بازی را تحت کنترل داشته باشم و تصمیمات بزرگ را به درستی بگیرم، اما گاهی ممکن است پاس یا تکلی عالی ببینم و بازیکنی که این کار را کرده ستایش کنم.» وب در روز یکشنبه فرصت هر دو کار را خواهد یافت.

دارن کان- کمک‌داور اول

پس از آن که در بازی به جایی نرسید، رو به داوری آورد. از سال ۲۰۰۷ کمک‌داور رسمی فیفا شد و در جام‌های جهانی جوانان، فینال‌های جام حذفی انگلیس و یک بازی نیمه‌نهایی لیگ اروپا در فصل گذشته حضور داشت. او وب را یکی از الگوهای خود می‌داند، اما در هر حال تصمیم او درباره رد شدن توپ از خط دروازه در بازی ایتالیا و اسلواکی که منجر به حذف ایتالیا شد، باعث شد او شهرت یابد.

مایک مولارکی- کمک‌داور دوم

پدر او هم کمک‌داور بوده است. در سال ۲۰۰۷ کمک‌داور رسمی فیفا شد و در فینال جام جهانی جوانان کانادا در همان سال حضور یافت. او در سال ۲۰۰۶ در پلی‌آف لیگ ۲ انگلیس هم کمک‌داور بود.

یوییچی نیشیمورا- داور چهارم

طرفدار گلف و یکی از بهترین داوران آسیایی در این بازی داور چهارم است. هلندی‌ها بدشان نمی‌آید اتفاقی بیفتد که او بازی را قضاوت کند، چرا که او داور بازی آنها مقابل برزیل بود.