تیم دختران ایران در حالی پنج شنبه نخستین مسابقه فوتبال اولین دوره بازی‌های المپیک نوجوانان را انجام داد که مسوولان فیفا از لباس ورزشکاران ایرانی راضی نیستند. به گزارش ایسنا ، دیدار تیم‌های فوتبال نوجوانان ایران و ترکیه پنج شنبه با حضور سپ بلاتر رییس فیفا، کیم نایب‌رییس کره‌ای فدراسیون بین‌المللی فوتبال، مسوولان کمیته بین‌المللی المپیک و مسوولان کمیته ملی المپیک ایران برگزار شد. در این دیدار که حدود سه هزار نفر جمعیت برای دیدن آن در ورزشگاه جالان حاضر شده بودند، تیم ایران با نتیجه ۴ بر ۲ در حالی که تا دقیقه ۷۰ با نتیجه ۲ بر یک پیش بود، بازی را واگذار کرد، اما نکته بسیار مهم‌تر اظهار ناراحتی سپ بلاتر نسبت به لباس دختران ایرانی بود.

او در ابتدای بازی به سختی راضی به اجازه برگزاری بازی شد. این در شرایطی صورت گرفت که فریده شجاعی به همراه نماینده فیفا از صبح روز مسابقه در بازارهای سنگاپور به دنبال پوشش یا کلاه مناسبی برای سر بازیکنان بودند؛ چرا که فیفا اعلام کرده کلاهی که پیش از این فدراسیون ایران به فیفا اعلام کرده، این کلاهی نیست که بازیکنان در روز مسابقه قرار بود با آن بازی کنند.

در پی تهیه کلاه‌های جدید بازی فوتبال شروع شد، اما به راحتی در حین رقابت می‌شد ناراحتی شدید بلاتر را از وضعیت موجود دید. این موضوع به‌ویژه در زمانی مشخص بود که علی‌آبادی و افشارزاده به عنوان مسوولان کمیته ملی المپیک ایران برای گفت‌وگو نزد او رفتند. او در حین رقابت به مسوولان ایرانی گفت: «بگذارید در بین دو نیمه صحبت کنیم.» آن هم با ناراحتی خاصی که در صورتش نمایان بود. در بین دو نیمه بلاتر، کیم، علی‌آبادی و افشارزاده به محل مخصوص پذیرایی رفتند. بلاتر که به شدت نسبت به لباس دختران فوتبالیست ایران اعتراض می‌کرد، در بین سخنان خود اعلام کرد این لباس صورت خوشی برای شما در دنیا ندارد. همچنین برای ما هم مشکل‌ساز است. علی‌آبادی و افشارزاده نیز به ارائه مطالبی در مورد قوانین ایرانی و اسلامی پرداخته و از این نوع پوشش دفاع می‌کردند. پس از صحبت‌های ۱۵ دقیقه‌ای مسوولان ایران با مسوولان فدراسیون بین‌المللی فوتبال در حالی که قرار بود نیمه دوم بازی برگزار نشود، سپ بلاتر اجازه برگزاری نیمه دوم را داد. در ادامه این ماجرا روز جمعه به سرپرست کاروان ورزشی ایران و تیم ملی فوتبال نوجوانان اعلام شد که ورزشکاران دختر ایرانی نمی‌توانند با کلاه بازی اول در بازی دوم خود حضور پیدا کنند. آنها باید از همان کلاهی که در عکس برای فیفا ارسال کرده‌اند، استفاده کنند. تیم فوتبال دختران ایران قرار است روز یکشنبه با گینه نو بازی کند.

برد و باخت اهمیتی ندارد

اما در همین زمینه رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: من به رییس فیفا تاکید کردم که ما اعتقادات مذهبی داریم و حتی اگر به بهای بازی نکردن باشد به اعتقادات خود پایبند خواهیم بود.

به گزارش مهر، محمدعلی آبادی در حاشیه دیدار روز پنج‌شنبه نوجوانان دختر فوتبال ایران برابر ترکیه با بیان این مطلب افزود: متاسفانه در آغاز بازی سپ بلاتر و همراهانش از نوع پوشش تیم دختران ایران ایراد گرفتند و گفتند لباس آنها باید تغییر کند. در این شرایط ما با آقای بلاتر صحبت کردیم و ایشان را قانع کردیم که تیم فوتبال نوجوانان دختر ایران باید با همین لباس بازی کند و این امکان وجود ندارد که با پوششی دیگر در زمین حاضر شود.

وی افزود: متاسفانه معاون کره‌ای آقای بلاتر به جای دفاع از ما عنوان کرد که باید نوع پوشش تیم نوجوانان دختر ایرانی عوض شود که من در پاسخ به ایشان تاکید کردم که شما به عنوان یک آسیایی بهتر است از تیم ایران دفاع کنید. من به مسوولان فدراسیون بین‌المللی فوتبال همچنین عنوان کردم که نمی‌شود تیم ایران در مسابقات فوتبال بازی‌های المپیک نوجوانان شرکت نکند، اگر هم قرار است در این رقابت‌ها به میدان برود، بدون این پوشش امکان آن فراهم نیست.

علی آبادی با اشاره به رشد ورزش در ایران خاطرنشان کرد: من به آقای بلاتر توضیح دادم که طی سال‌های گذشته چه توسعه عظیمی‌در ورزش ایران صورت پذیرفته و سنگ بنای بیش از ۶ هزار مکان ورزشی بنا نهاده شده است که از این تعداد ۳ هزار مجموعه ورزشی به بهره‌برداری رسیده یا آماده بهره برداری است.

وی گفت: من به آقای بلاتر نگفتم مشاور رییس‌جمهور ایران هستم، اما به رییس فدراسیون فوتبال بین‌المللی فوتبال این نکته را گوشزد کردم که نیمی ‌از این تعداد مکان ورزشی به خانم‌ها متعلق است. این موضوع نشان دهنده توجه ویژه ما به ورزش بانوان و رشد این بخش از ورزش در کشورمان است.

رییس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: من به آقای بلاتر تاکید کردم که ایشان به عنوان رییس فیفا باید کمک کند فوتبال در کشورهایی چون ایران رشد پیدا کند. در عین حال آقای بلاتر مدعی شد، به رشد فوتبال در کشورمان کمک‌های زیادی کرده و از این مورد انتقاد کرد که چرا تیم دختران ایران با شلوار به میدان رفته است.

وی از رشد ورزش بانوان ایران به نیکی یاد کرد و گفت: ورزش بانوان در ایران بسیار جوان است و نیاز به کمک بیشتر دارد. همین که فیفا بالاخره با نوع پوشش تیم دختران ایران موافقت کرد، فکر می‌کنم قدم مثبت و بزرگی برداشتیم.

علی آبادی به ادامه گفت‌وگوی خود با بلاتر اشاره کرد و گفت: من به رییس فیفا تاکید کردم که ما اعتقادات مذهبی داریم و حتی اگر به بهای بازی نکردن باشد به اعتقادات خود پایبند خواهیم بود. بلاتر در واکنش به این موضوع گفت شرایط نوجوانان دختر ایران را درک می‌کند و می‌داند که آنها با زبان روزه در زمین حاضر شده اند.

رییس کمیته ملی المپیک حضور دختران ایرانی در المپیک نوجوانان را غنیمت شمرد و گفت: مهم حضور در این پیکارهاست و برد و باخت چندان اهمیت ندارد. در پیکارهایی چون المپیک نوجوانان برد و باخت زیاد مهم نیست و صرف حضور و رقابت در کنار دیگر کشورها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کفاشیان: دیکته نانوشته غلط ندارد

اما رییس فدراسیون فوتبال هم گفت: دیکته نانوشته غلط ندارد و ما تلاش می‌کنیم برای بازی دوم نظر فیفا را جلب کنیم.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توجه رسانه‌های خارجی به حضور تیم دختران ایران در المپیک سنگاپور با پوشش اسلامی و اعتراض فیفا به کلاه تیم ایران گفت: به هر حال این نخستین حضور رسمی یک تیم با پوشش اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی است و بازتاب بسیار خوبی در میان رسانه‌ها داشته است. وی افزود: فیفا اعلام کرد کلاهی که عکسش را برای ما ارسال کرده بودید، با کلاهی که بازیکنان ایرانی می‌خواهند در بازی با ترکیه استفاده کنند تفاوت دارد. فیفا نمونه کلاهی را برای ما ارسال کرده بود که نسبت به کلاه مورد نظر ما چسبان‌تر بود.

ما برای اینکه بازیکنان راحت‌تر باشند، کلاه گشادتری را برای آنها در نظر گرفتیم و در جنس و دوختش کمی تغییرات ایجاد کردیم. همین مساله تا آخرین لحظه پیش از دیدار با ترکیه مشکل‌ساز بود، ولی به هر حال این بازی انجام شد.

کفاشیان با بیان اینکه این مشکل طبیعی بود، گفت: به هر حال اولین بار بود که یک تیم مسلمان با پوششی اسلامی در مسابقه‌های بین‌المللی حاضر می شد و طبیعی است دیکته نانوشته غلط ندارد. مساله‌ای که اهمیت داشت، حضور با پوشش اسلامی بود و ما تلاش می‌کنیم برای بازی دوم نظر فیفا را جلب کنیم. می‌توانستیم در این مسابقه‌ها حاضر نشویم و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آمد، اما وقتی برای نخستین بار چنین کاری صورت می‌گیرد، طبیعی است که ایراداتی هم مطرح شود.