25میلیون یورو حق پخش تلویزیونی برای هر باشگاه

تا پایان سال ۲۰۱۵ هر تیم حاضر در لیگ‌های دسته اول و دوم فوتبال اسپانیا ۲۵ میلیون یورو حق پخش سالانه تلویزیونی دریافت می‌کند. به گزارش آس اسپانیا، ۳۰ باشگاه متشکل از باشگاه‌های حاضر در لالیگا و دسته دوم فوتبال باشگاهی اسپانیا (G۳۰)، در توافقی تاریخی با فدراسیون فوتبال اسپانیا و شبکه تلویزیون ملی این کشور قراردادی ۵ ساله را به امضا رساندند.

پیش از این حق پخش تلویزیونی تنها به باشگاه‌هایی داده می‌شد که شبکه تلویزیونی نداشتند یا امکانات لازم برای پخش بهتر بازی را فراهم می‌کردند.

در فوتبال اسپانیا هر تیمی الزاما استادیوم اختصاصی استاندارد دارد، بنابراین مشکل اجاره زمین یا عدم احاطه به ورزشگاه عملا حذف می‌شود.

در قرارداد امضا شده بین دو طرف، باشگاه‌های اسپانیایی متعهد به انجام بیش از ۴۵ مورد از شرح وظایف خود هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

۱ - فراهم آوردن محیطی مناسب برای پوشش تصویری

۲ - همکاری با نماینده فدراسیون در امور رسانه و پخش

۳ - واگذاری کلیه امور تبلیغاتی در جنبه‌های مختلف با دریافت حق پخش سالانه در ابتدای هر فصل

۴ - پخش بازی از تلویزیون اختصاصی با ۷ دقیقه تاخیر.

فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز متعهد می‌شود اول هر سال مبلغ ۲۵ میلیون یورو به هر باشگاه پرداخت کند تا با خیالی آسوده از محل تبلیغات دور زمین، آگهی‌های بازرگانی رادیویی و تلویزیونی، تبلیغ روی بلیت و فروش حق پخش بازی‌ها به سایر کشورها سود کند.

برآورد اولیه نشان می‌دهد فدراسیون فوتبال در ابتدای هر سال مبلغی در حدود ۶۲۰ میلیون یورو (با توجه به کسر مالیات) پرداختی دارد، اما با توجه به موارد برشمرده شده در مورد منابع درآمد، بیش از دو برابر مبلغ اشاره شده به خزانه باز می‌گردد.

در این میان برخی باشگاه‌ها از جمله والنسیا و سویا به دلیل ناتوانی در فراهم آوردن محیط استاندارد برای پوشش تصویری درصدی از مبلغ دریافتی را به فدراسیون فوتبال باز می‌گردانند.